شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

برخی مزیت‌ها و اشکالات ابزارهای کمک‌آموزشی نورتاب


به‌طور خلاصه، مزيت‌هاى ابزارهاى کمک‌آموزشى نورتاب عبارت است از:
- در اتاقى تاريک، توجه بينندگان به‌سمت تصويرى روشن معطوف مى‌شود.
- حال و هواى کلى اتاق موجب بروز احساس انتظار و کشش مى‌شود.
- چون فقط يک کانون کشش‌دار- يعنى پردهٔ نمايش وجود دارد، از توجه به چيزهائى که به‌طور سطحى حواس را پرت مى‌کنند، اجتناب مى‌شود.
برخى اشکلات ابزارهاى کمک‌آموزشى ديدارى نورتاب عبارت است از:
- اگر آنها به‌طور مشخص براى يک گروه از مخاطبان هدف -Target audience، ساخته شوند، ممکن است آماده‌سازى و سازماندهى مستلزم مقدار قابل‌توجهى کار و صرف وقت و پول باشد؛ با اين حال، اين کار مى‌تواند فى‌نفسه تجربهٔ مفيدى در زمينهٔ يادگيرى باشد و به درک کامل‌ترى از موضوع مورد نظر و فنون ارتباطى بى‌انجامد.
- اگر مطالب مورد نظر از منابع بازرگانى به‌دست آمده باشد، ممکن است براى مخاطبانى خاص، گران و بسيار کلى و بسيار پيچيده باشد و ارزش تفريحى آن بيش از ارزش آموزشى آن باشد.
- چون کارکنان ترويج نمى‌توانند بر محتواى فيلم‌ها يا نوار فيلم‌ها اثر بگذارند، گاهى اوقات دلسرد مى‌شوند و احساس مى‌کنند در فرآيند يادگيرى نقش مستقيم چندانى ندارند.
- ممکن است آنها تا حدى نسبت به منابع به‌کار رفته در توليد ابزارهاى کمک‌آموزشى نورتاب تجارى حسادت ورزند و در تلاش‌هاى آنها براى ارائهٔ کار مؤثر با منابعى بسيار محدودتر، مأيوس شوند.
ابزارهاى کمک‌آموزشى نورتاب و غير نورتاب مکمل همديگر هستند و بايد با توجه به اينکه اوضاع و احوال مختلف چگونه ايجاب مى‌کند، در کنار يکديگر و يا جداگانه به‌کار برده شوند.


همچنین مشاهده کنید