پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا
روشهای آموزش
روشهاى آموزش در ترويج آنهائى هستند که برحسب مورد و ماهيت مطالب مورد نياز فراگير و برحسب ويژگىهائى که در تکنولوژى آموزشى مطرح است، در برقرارى ارتباطى مؤثر و مفيد و انتقال مطالب آموزشى به فراگير بهکار مىروند. در اينجا براى رد و بدل کردن انديشهها با موجودى زنده، فعال، ذىشعور، با اراده سر و کار هست و صاحب اختيار، يعنى انسان، که استفاده از تکتک يا مجموع حواس پنجگانه را اجتنابناپذير است. |
براى فعال کردن هر يک از حواس مورد نياز در آموزش و افزايش کيفيت انتقالى آن، استفاده از وسايل و امکانات کمکآموزشى گوناگون متداول است؛ اين امکانات و وسايل، با ماهيت آموزشى بايد متناسب باشد. بدينترتيب در آموزش روشى مىتواند رسيدن به هدف را تضمين کند که ترکيبى همگن و منسجم از عوامل مذکور داشته باشد. اگر قرار باشد روش خاصى را براى آموزش هر موضوعى تعيين گردد بايد وسايل، امکانات و طرق خاصى نيز براى استفاده از حواس مختلف بهکار گرفته شود و نسبت به استاندارد کردن روشها اقدام گردد. آموزشگر بايد با ديد تجربى خود آنچه را لازم مىداند بهکار گيرد و در ارزشيابى برنامهٔ خود روشهاى کاربردى و تأثير آنها را در پيشبرد برنامه مورد مطالعه قرار دهد. |
با در نظر گرفتن تعدا فراگيران، روشەاى آموزشى را به انفرادي، گروهى و انبوهى يا جمعى نيز مىتوان تقسيم کرد. |
همچنین مشاهده کنید