جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۱۹۲۱ م. روزنامه اسلام


  ۱۹۲۰ م. کتابداران بزرگ - شيالى رانگاناتان پدر کتابدارى هند
سر فردريک کينون، در تاريخچه کوتاهى که درباره کتابخانه‌ها نوشته، به نقش عنصر، انسانى در ايجاد کتابخانه‌ها و استفاده از آنها اشاره مى‌کند. او مى‌گويد: 'کتابخانه‌ها به‌وسيله انسان ايجاد شده است و به‌وسيله انسان براى استفاده انسان اداره مى‌شود؛ و در تاريخ کتابخانه‌ها انسان‌ها هستند که رهبرى را برعهده داشته‌اند' کينون سپس از کتابداران بزرگ ياد مى‌کند: کاليما خوس، توماس جيمز، همفرى وانلي، گابريل نوده، نيکلاس کولبرت، آنتونيوپانيستي، ادواردادواردز، جيمزداف براون، ملويل ديوئي. کينون خود مى‌نويسد که 'توسعه کتابخانه‌هاى عمومى نتيجه فشار تقاضاهاى عمومى نبود بلکه در واقع به همت و ابتکار مردان بزرگ صورت گرفت.
در اينجا بدون ترديد به آن عده کثير کتابداران متعهد و ژرف‌انديش به کتابخانه‌هاى عمومى اشاره مى‌کند که به‌عنوان نمونه بارز آنها مى‌توان از ادوارد ادواردز در انگلستان، و در قرن ما از ليونل مک‌کالوين نام برد. ريموند ايروين مى‌گويد: 'اگر در واقع کتابخانه‌ها تنها يک درس به ما بياموزد، آن اين است که چيزى وراء دانش فنى لازم است تا شخص را به يک کتابدار بزرگ بدل کند. هيچ کتابخانه‌اى نمى‌تواند تنها با اتکاء صرف به فنون کتابدارى به حيات خود ادامه دهد' کينون معتقد بود که 'کتابداران بايد افرادى دانشمند باشند.
کتابدار خوب بايد فردى عالم، بى‌نهايت دلسوز، بسيار بردبار و با نزاکت و مديرى کاردان باشد' برويک سه‌يزر مى‌گويد: در هر کشور کتابدار برجسته‌اى به موقع ظهور مى‌کند که در حرفه خود سرمشق ديگران قرار مى‌گيرد. نمونه‌هائى که او نام مى‌برد، عبارت هستند از ادوارد ادواردز؛ جيمز داف براون در انگلستان، ملويل ديوئى در آمريکا، آرنهيم گريزل در آلمان، لئوپولد ديکتور دوليل در فرانسه، پل اوتکه در بلژيک، شيالى را ماريتا رانگاناتان در هند رانگا تاتان Shiyali Ramairit Ranganathon در مقام 'پدر کتابدارى پدر' استحقاق معرفى کوتاهى را دارد. او در سال ۱۸۹۲ متولد شد، و بعد از فراغت از تحصيل به مدت ۳ سال به تدريس رياضيات در گاورنمنت کالج مدرس پرداخت. در پى آن در (۱۹۲۰ - ۱۹۲۳) استاديار رياضيات پرزيدنسى کالج مدرس شد سپس، بدون هيچ‌گونه تجربه قبلى کتابداري، به سمت کتابدار دانشگاه مدرس تعيين شد و براى مطالعه روش‌هاى کتابدارى در کتابخانه موزه بريتانيا به انگلستان رفت. مديريت کتابخانه و رده‌بندى را نزد سرريز، در مدرسه کتابدارى دانشگاه لندن آموخت، سرانجام به شوق بازسازى و توسعه کتابخانه‌هاى هند به مدرس بازگشت در آنجا انجمن کتابداران مدرس (Madras Library Association) را تأسيس کرد. در سال ۱۹۲۸، کتابدارى را براى قريب هزار دانشجوى تربيت‌معلم تدريس کرد و يکسال بعد نخستين مدرسه تابستانى کتابدارى را در دانشگاه مدرس دائر نمود. از آن پس، به‌مدت بيست سال با سمت کتابدار و استاد کتابدارى دانشگاه هندوى بنارس و از سال ۱۹۴۷ تا ۱۹۵۵ در مقام کتابدار دانشگاه دهلى خدمت کرد.
رانگاناتان سخنورى پرجاذبه بود و به کشورهاى مختلفى مسافرت کرد. وى طرحى را در رده‌بندى تدوين کرد که بسيار مورد توجه قرار گرفت. آثار فراوانى از خود باقى گذاشت که همه جنبه‌هاى کتابدارى را در بر مى‌گرفت، گرچه اصولاً همان راهى را رفت که همه کتابداران بزرگ مى‌روند، راهى که ادوارد ادواردز و ملويل ديوئى رفتند او به ميزان قابل‌توجهى به شناساندن قدرت و اهميت کتابخانه و کتابدارى در اجتماع پرداخت او نيز در زمان خود، مانند ادواردز وديوئى يک‌تنه به مبارزه پرداخت.
  ۱۹۲۰ م. اولين ماشين محاسبه تمام اتوماتيک
اولين ماشين محاسبه تمام اتوماتيک توسط يک مهندس اسپانيائى به‌نام لئوناردتورس (Leonard Torres) اختراع شد.
  ۱۹۲۱ م. کابل تلفن زير دريا
کابل تلفن بين (آمريکا - کوبا) در خليج مکزيکو قرار گرفت. در اين کابل‌ها تقويت‌کننده و تکرارکننده‌ها با لامپ‌هاى گرمايونى کار مى‌کردند.
  ۱۹۲۱ م. روزنامه اطلاعات
در سال ۱۳۰۴ شمسى روزنامه اطلاعات به صاحب امتيازى عباس مسعوى و به سردبيرى حسين بنى‌احمد تأسيس شد. اين روزنامه علاوه بر اخبار داخله، خبرهاى خارجه را به‌وسيله آژانس (هاواي) فرانسوي، آژانس رويتر و مسکو و برلين کسب مى‌کرد و انتشار مى‌داد. امتياز اين روزنامه در اواخر ۱۳۰۴ شمسى با موافقت وزير فرهنگ صادر گرديد. اولين شماره اطلاعات ۱۹ تيرماه ۱۳۰۵ (روز افتتاح ششمين دوره مجلس شوراء ملي) در دو صفحه منتشر شد. اين روزنامه هم‌اکنون داراى ماشين افست روتاتيو در چهار رنگ و مجهز به تمام وسايل مورد نياز روزنامه است. ساختمان جديد روزنامه اطلاعات مجهزترين و بزرگ‌ترين ساختمان روزنامه‌اى ايران است.
  ۱۹۲۱ م. روزنامه اسلام
روزنامه اسلام به مديريت 'ع - م' در سال ۱۳۴۱هـ.ق. برابر با ۱۹۲۱ ميلادى در تهران چاپ و منتشر شد. از اين روزنامه يک شماره در دست است.
  ۱۹۲۲ م. تأسيس ايستگاه راديو در آرژانتين
ايستگاه راديو در آرژانتين تأسيس شد.
  ۱۹۲۲ م. تأسيس ايستگاه راديو در استراليا
ايستگاه راديو در استراليا تأسيس شد.
  ۱۹۲۲ م. تأسيس ايستگاه راديو در ايالات‌متحده آمريکا
در ۱۶ اوت ۱۹۲۲ نخستين ايستگاه راديوئى که با آگهى تجارتى تأمين مالى مى‌شد، با نام (W.E.A.F) در نيويورک تأسيس شد. در سال ۱۹۲۶ نخستين شبکه بزرگ فرستنده با نام (Natinal Broadcasting Coporation-N.B.C) تشکيل شد. در سال ۱۹۲۹ ده ميليون گيرنده در آمريکا و در سال ۱۹۳۰ درآمد پخش آگهى‌هاى تجارتى بالغ بر ۶۰ ميليون دلار شد.
  ۱۹۲۲ م. نخستين مجله راديوئى در اسپانيا
نخستين مجله راديوئى در کشور اسپانيا به‌نام راديو اسپرت Radio Sort که در سال ۱۹۲۲ هم‌زمان با گشايش نخستين فرستنده راديوئى رسمى کشور آغاز به ‌کار کرد منتشر شد. اسپانيا در آن تاريخ چهار فرستنده داشت و مجله راديو اسپرت نشان‌دهنده وجود انديشه‌هاى روزنامه‌نگارى قوى در اين کشور مى‌باشد.


همچنین مشاهده کنید