پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

جذب مواد غذائی


  جذب مايع و الکتروليت
جذب مايع و الکتروليت روزانه ۱۰-۸ ليتر مايعات وارد مجراى GI مى‌شود که ۲ ليتر آن نوشيده مى‌شود. بيشتر اين مايعات در روده کوچک جذب مى‌گردد. ميزان جذب در کولون به‌طور طبيعى ۰/۰۵ تا ۲ ليتر در روز است در حالى‌که ظرفيت جذب کولون در صورت نياز تا ۶ ليتر در روز است. جذب آب از روده به‌طور پاسيو بوده و به‌دنبال انتقال فعال +Cl- , NA ، گلوکز، و نمک‌هاى صفراوى انجام مى‌شود. مکانيسم‌هاى ديگر انتقال شامل مبادله Cl-/HCŌ3، مبادلهٔ +Na+/H، ترشحCL-, +K+, H و -HCO3 کوترانسپورت گلوکز- +Na و انتقال فعال +Na در طول غشاءِ بازولترال به‌وسيله K +-ATP و +Na مى‌باشد.
  جذب مواد غذائى
۱. قسمت پرزوگزيمال روده کوچک: آهن، کلسيم، فولات، چربى‌ها (پس از هيدروليز ترى‌گليسريدها به اسيدهاى چرب به‌وسيله ليپاز و کوليپاز پانکراس)، پروتئين‌ها (پس از هيدروليز به‌وسيله پپتيدازهاى پانکراس و روده)، کربوهيدرات‌ها (پس از هيدروليز توسط آميلازها و دى‌ساکاريدازها)، ترى‌گليسريدها پس از قابل حل شدن به‌وسيله نمک‌هاى صفراوى به‌صورت ميسل جذب مى‌شوند، اسيدهاى آمينه و دى‌پپتيدها به‌وسيله حاملين اختصاصى جذب مى‌شوند، قندها با انتقال فعال جذب مى‌شوند.
۲. قسمت ديستال روده کوچک: ويتامين B16، نمک‌هاى صفراوي، آب.
۳. کولون: آب، الکتروليت‌ها.
  موتيليتهٔ روده
موتيليتهٔ روده موجب به پيش راندن محتويات روده از معده تا مقعد و جداسازى اجزاء براى تسهيل جذب مواد غذائى مى‌گردد. به پيش رانده به‌وسيله مکانيسم‌هاى عصبي، ميوژنيک و هورمونى کنترل مى‌شود و واسطه آن يک کمپلکس حرکتى مهاجرت‌کننده است شامل يک موج سازماندهى شده از فعاليت نوروموسکولار که از قسمت ديستال معده در هنگام گرسنگى نشأت مى‌گيرد و به آهستگى به طرف روده کوچک مهاجرت مى‌کند. موتيليتهٔ کولون با واسطه پريستالسيس موضعى انجام مى‌شود و مدفوع به جلو رانده مى‌شود. عمل دفع متأثر از شل شدن اسفنکتر داخلى آنال در پاسخ به اتساع رکتوم، توأم با کنترل ارادى در انقباض اسفنکتر خارجى آنال مى‌باشد.


همچنین مشاهده کنید