پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۱۹۳۸ م. دایرةالمعارف فرهنگ زندگی‌نامه ملی یا دایرةالمعارف‌های شرح احوال


  ۱۹۳۶ م. تأسيس ايستگاه تلويزيون در انگلستان
در سال ۱۹۳۶ (BBC) خطوط تصوير را به ۲۴۰ خط و ۲۵ تصوير در ثانيه ارتقاء داد و از ۱۰ سپتامبر ۱۹۲۹ تا ۵ فوريه ۱۹۳۷ پخش برنامه‌ها به‌طور مرتب انجام مى‌شد. در سال ۱۹۳۳ تکنيک‌هاى نزديک به ايکونوسکوپ به‌کار برده شد. در سال ۱۹۳۳ دوم نوامبر با سيستم ۴۵۰ خطى (EMI) از استوديوى (آلکساندر پاليس) در ۱۹۳۹ پخش شد. تاج‌گذارى جرج ششم از برنامه‌هاى پخش شده بود و جنگ دوم از اول سپتامبر ۱۹۳۹به اين برنامه پايان داد.
  ۱۹۳۶ م. تأسيس دستگاه تلويزيون در ايالات‌متحده آمريکا
در سال ۱۹۳۶ کمپانى معروف R. C. A يک دستگاه تلويزيونى را با استفاده از سيستمى بر پايه کارهاى ولاديمير زووريکن و با همکارى گروه مهندسين که به‌کار تکميل تلويزيون اشتغال داشتند بر فراز ساختمان امپاير استيت در نيويورک که در آن تاريخ بلندترين ساختمان بود داير کرد و پخش تلويزيونى را آغاز نمودند.
  ۱۹۳۶ م. ايده اولين مدل عمومى ماشين‌هاى منطقى
آلن تورينگ (Alan M. Turing) مقاله کلاسيکى زير عنوان 'On Computable Numbers' نوشت و در سال ۱۹۳۷ در 'Proceeding of the London Mathematical Society' منتشر کرد. او در مقاله خود جزئيات ماشين فرضى خود را که امروز زير عنوان 'مدل تورينگ' شناخته شده است. کاملاً تشريح نمود.
تورنيگ اولين مدل عمومى را براى ماشين‌هاى منطقى و همچنين اولين آزمايش را (آزمايش تورينگ) براى بررسى هوشمندى ماشين‌هاى ارائه نمود. اين مقاله در حد يک فرضيه باقى ماند ولى بعدها از ايده‌هاى او در ساخت کامپيوترهاى ديجيتال (رقومي) استفاده شد.
  ۱۹۳۶ م. دايرةالمعارف اسلامى (به زبان غيرفارسى)
دايرةالمعارف اسلامى The Encyclopedia of Islam توسط گروهى از اسلام‌شناسان و خاورشناسان تهيه و چاپ گرديد. چاپ اول اين دايرةالمعارف به سه زبان فرانسه، انگليسي، آلمانى با چهار جلد و يک تکمله در شهر ليدن Leyden هلند و لندن در تاريخ ۱۹۳۶- ۱۹۰۸ به چاپ رسيد.
چاپ دوم اين دايرةالمعارف در تاريخ ۱۹۶۰ در لندن به زبان انگليسى و فرانسه چاپ شد.
  ۱۹۳۶ م. دايرةالمعارف التاليائى
دايرةالمعارف ايتاليائى (۱۹۳۶ - ۱۹۲۹) که دانش‌نامه مهمى است به سبب چاپ عالي، تصويرهاى ممتاز و مقالات طولانى و فاضلانه او مشهور است، منتشر شد. از جنگ جهانى دوم به بعد، ضميمه‌هائى هم براى آن منتشر شده است.
  ۱۹۳۷ م. تأسيس کتابخانه ملى در ايران
در شهريورماه ۱۳۱۹ ساختمان نوبنياد کوچکى در خيابان ۳۰ تير به کتابخانه ملّى واگذار گرديد. گنجايش اين کتابخانه حدود يک ميليون جلد کتاب تخمين زده مى‌شد، کتابخانه عمومى پس از موافقت وزارت فرهنگ از تاريخ سوم شهريور ماه ۱۳۱۶ برابر با ۱۹۳۷ ميلادى به‌نام کتابخانه ملى ايران تبديل و شروع به‌کار کرد. در اين سال کتابخانه داراى ۹۸۰۰ جلد کتاب‌هاى مکرر کتابخانه سلطنتى و کتابخانه عزيزخان ندمائى به کتابخانه تحويل گرديد. علاوه بر کتاب‌هاى موجود تعداد زيادى کتاب از ممالک خارجه و اهالى به کتابخانه مزبور اهداء شد و همچنين کتاب‌هاى موجود تعداد زيادى کتاب از ممالک خارجه و اهالى به کتابخانه مزبور اهداء شد و همچنين کتاب‌هاى لازم نيز خريدارى و به کتابخانه اضافه گرديد به‌طورى که کتابخانه داراى يکصد و ده هزار جلد کتاب چاپى و پنج‌هزار و سيصد جلد نسخ خطى شد. در سال ۱۳۴۳ کتابخانه ملى موفق به داشتن يک کتابخانه سيار گرديد، البته اين اقدام مفيد به کمک مالى سازمان يونسکو شکل گرفت و طى آن ماشين کتابخانه سيار از سوى سازمان مؤسسه انتشارات فرانکلين و کميسيون يونسکو در ايران به کتابخانه ملى اهداء شد. اين کتابخانه سيار مدت‌ها محدوده جنوب شهر تهران را از نظر کتاب تغذيه مى‌نمود و در سال‌هاى بعد تمامى حومه تهران را در بر مى‌گرفت.
  ۱۹۳۷ م. روزنامه (شين‌هوا) - چين
دفتر روزنامه (شين‌هوا) ارگان حزب کمونيست چين در استان (نگ‌سو) است. روزنامه شين‌هوا در سال ۱۹۳۷ توسط (چوئن لاى) و (دون هى) معاون رئيس جمهور خلق چين تأسيس شد. از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۳۸ اين روزنامه در شهر چين‌چنگ چاپ مى‌شد. شين‌هوا داراى شمارگان ۹۰۰ هزار نسخه در روز است.
  ۱۹۳۸ م. روزنامه (ون‌خوى) - چين
روزنامه (ون‌خوي) در ۲۰ ژانويه ۱۹۳۸ در شانگ‌هاى تأسيس شد و يکى از قديمى‌ترين روزنامه‌هاى چينى است. اين روزنامه در هنگ‌کنگ شعبه دارد و کار انتشار را در اين مستعمره از سال ۱۹۴۸ آغاز کرده است و شمارگان آن يک ميليون نسخه در روز است.
  ۱۹۳۸ م. دايرةالمعارف فرهنگ زندگى‌نامه ملى يا دايرةالمعارف‌هاى شرح احوال
دايرةالمعارف زندگى‌نامه‌اي، به‌نام فرهنگ زندگى‌نامه ملى (دايرةالمعارف‌هاى شرح احوال) درباره معارف بريتانيا در بيست و دو جلد و چاپ دوم آن در ۱۹۳۸ با ضميمه‌هائى که آن را روزآمد مى‌کنند منتشر شد. اين‌گونه دايرةالمعارف‌هاى شرح احوال در اکثر کشورها منتشر شده است.
  ۱۹۳۸ م. زبان ماشين رايانه زبان‌هاى سطح پائين - نسل اول
دستورات زبان ماشين دو قسمت دارند که عبارت هستند از عمليات با اعداد بر مبناء (۲) به دليل دشوارى و طولانى بودن اين‌گونه دستورات، برنامه‌نويسان به جاى آنها عدد ده‌دهى به‌کار مى‌برند و سپس اين اعداد توسط رايانه به اعداد در مبناء ۲ تبديل مى‌شوند. چون اين زبان‌ها فقط برروى رايانه خاص خود قابل عمل هستند، جزء گروه زبان‌هاى وابسته به ماشين محسوب مى‌شوند.
  ۱۹۳۸ م. اولين ماشين حساب الکترومکانيک
در سال ۱۹۳۸ جرج.آر. استى بيتز (Georg R. Stibitz) از مدارهاى الکترونيک رله‌هاى مخابراتى آزمايشگاه‌هاى 'BELL' براى ساخت يک ماشين حساب الکترومکانيکى (Complex Calculator) استفاده نمود. اين ماشين که به‌طور دستى از طريق يک صفحه کليد کنترل مى‌شد، براى محاسبات مهندسى مورد استفاده قرار مى‌گرفت. اين وسيله اولين نمونه از ماشين‌هاى محاسباتى بود که به يک ترمينال متصل مى‌شد.
  ۱۹۳۹ م. اولين مجله موسيقى در ايران
اولين مجله موسيقى در ايران به مديريت سرگرد حسين مين‌باشيان در سال ۱۳۱۸هـ.ش. برابر با ۱۹۳۹ در تهران منتشر شد. اين مجله از انتشارات اداره موسيقى کشور بود و بيش از چند شماره منتشر نشد.
  ۱۹۳۹ م. دايرةالمعارف بريتانيائى طبابت
ديرةالمعارف برتانيائى طبابت (British Medical Encyclopedia) در سال ۱۹۳۹ - ۱۹۳۸ که در رشته پزشکي، دانش‌نامه‌اى پيشگام و ابتکارى بود در انگلستان منتشر شد.
  ۱۹۳۹ م. نخستين دستگاه چاپ افست در ايران
در ايران قدم‌هاى اوليه چاپ به‌وسيله افست توسط چاپ لترپرس برداشته شد. مشهورترين دستگاه‌هاى چاپ افست، محصول کارخانه‌هاى (هايدلبرگ) و (رولند) آلمان غربى (پلانتا) آلمان شرقى است که بين سال‌هاى ۱۳۱۸ - ۱۳۱۷هـ.ش. برابر با ۱۹۳۹ ميلادى به ايران وارد شد. کارخانه‌هاى مشهور ديگرى که در ايران نمايندگى دارند عبارتند از 'سولنا' سوئد، 'هارس' انگلستان، 'کلرمتال' سوئيس، 'رومايو' چک واسلواکي، 'مرسدس' آلمان، 'رتاپرينت' آلمان و 'ساکورائي' ژاپن.
اولين چاپ‌خانه‌اى که در ايران داراى ماشين افست شد، چاپ‌خانه مجلس بود که يک ماشين چاپ افست ساخت آلمان با مارک پلانيت بين سال‌هاى ۱۳۱۸ - ۱۳۱۷هـ.ش. برابر با ۱۹۳۹ ميلادى خريدارى کرد. اين ماشين با ژنراتورهاى مجلس کار مى‌کرد و براى چاپ تمبر مورد استفاده قرار مى‌گرفت.
تمبر، سفته، برات، دسته‌چک‌ها و تمامى اوراق بهاءدار با اين دستگاه چاپ مى‌شد. در سال ۱۳۲۰ چاپ‌خانه رنگين با چاپ افست شروع به‌کار کرد و هدف آن چاپ دفترچه‌هاى شناسنامه بود. در سال ۱۳۲۷ چاپ‌خانه بانک ملى ايران ماشين افست پلانتا را خريدارى نمود و پنجمين چاپ‌خانه، چاپ‌خانه اطلاعات بود که در سال ۱۳۲۸ يک افست يک برگى خريدارى کرد. پس از مدتى يک ماشين دو ورقى خريد که براى نشريه اطلاعات و ماشين سوم براى چاپ پوسترهاى سينمائى و تجارى به‌کار مى‌رفت. چاپ‌خانه بزرگ افست در سال‌هاى ۱۳۳۸ و ۱۳۳۷ براى چاپ کتاب‌هاى درسى تأسيس شد. چاپ‌خانه کيهان در سال ۱۳۳۷ داراى ماشين افست شد و از سال ۱۳۴۲ چاپ‌خانه‌هاى ديگرى با سرمايه‌هاى شخصى شروع به‌کار کردند. در حدود سال‌هاى ۱۳۱۴ روزنامه اطلاعات ماشين روتاتيو را به‌کار برد و بعدها روزنامه کيهان، آيندگان و پست تهران صاحب ماشين روتاتيو شدند.


همچنین مشاهده کنید