سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

۱۹۴۵ م. روزنامه اشپیگل در آلمان


  ۱۹۴۴ م. اولين رايانه الکترومکانيکى - مارک اول MARK-1
حسابگرهاى ساخته شده تا اين تاريخ مکانيکى بودند و در آنها چرخ‌دنده، اهرم، محور، و وسايل مکانيکى به‌کار رفته بود. اين ماشين‌ها حجيم، کند و غيرقابل اعتماد بودند. هوارد آيکن استاد رياضيات دانشگاه هاروارد در سال ۱۹۳۹ کار را برروى يک ماشين اتوماتيک به‌نام Automatic Sequence Controlled Calculatore - ASCC را آغاز کرد. اين اولين ماشين آمريکائى بود که توسط يک برنامه کنترل مى‌شد. طراحى اين ماشين با استفاده از ايده 'ماشين تحليلگر' چارلزبابيج صورت گرفت.
دستورالعمل‌ها بر روى نوار پانچ ذخيره مى‌شدند. چون هر مرحله به‌طور جداگانه مشخص مى‌شد، برنامه‌سازى کار کسل‌کننده‌اى به شمار مى‌رفت. اختراع 'ASCC' طليعه‌اى نوين در تاريخ تکنولووژى به شمار مى‌رود. از اين‌رو آن را مارک اول MARK-1 ناميدند. مارک اول از ۷۶۰۰۰ جزء کوچک و بزرگ، ۳۰۰۰ ياتاقان، و ۸۰۰ کيلومتر تشکيل شده بود و توانائى ذخيره ۷۲ عدد ۲۳ رقمى را داشت. اين ماشين طى جنگ جهانى دوم نقش مهمى را به عهده داشت و ۱۵ سال در دانشگاه‌ هاروارد مورد استفاده قرار گرفت.
آيکن و همراهان او پس از مدتى MARK-2 را ساختند که از تئورى و خواص سيستم (دودوئي) استفاده کرده بود و عمل ضرب با آن در ۲۵/۰ ثانيه انجام مى‌گرفت. سال ۱۹۴۵ زمانى که طراحى و پياده‌سازى MARK-2 انجام شد، يکى از رله‌ها از کار افتاد. پس از بررسى‌هاى دقيق مشخص شد که دليل از کار افتادن رله يک حشره بيد (BUG) مرده بوده است. از آن پس هر وقت اشکالى در رايانه پيش مى‌آمد، اصطلاحاً مى‌گويند که رايانه بايد اشکال‌زدائى (Debugging) شود.
  ۱۹۴۴ م. روزنامه لوموند در فرانسه
روزنامه لوموند (Le Monde) در سال ۱۹۴۴ در پاريس در اواخر جنگ بين‌الملل دوم تأسيس و انتشار يافت. اين روزنامه داراى اندازه استاندارد بود و با مطالب بسيار خواندنى که چاپ مى‌کند از نفوذ بسيار خوبى در دنيا برخوردار است.
  ۱۹۴۵ م. روزنامه اشپيگل در آلمان
روزنامه اشپيگل در سال ۱۹۴۵ تأسيس و انتشار يافت.
  ۱۹۴۵ م. کتابخانه سازمان ملل‌متحد
کتابخانه سازمان ملل‌متحد در سال ۱۹۴۵ آغاز به‌کار کرد و توسط کتابداران فهرست‌نويس کتابخانه کنگره که مجموعه کتب آن را همواره کتابخانه‌هاى ديگر تأمين مى‌کردند، سازماندهى شد. ارتش ايالات‌متحده، بنياد کارنگى و ناشران خصوصى نيز به يارى آن شتافتند. کارکنان آن از ميان کارمندان مجرب کتابخانه کنگره، وزارت کشور، شوراى روابط خارجى و نيروى دريائى ايالات‌متحده آمريکا برگزيده شدند. دقت شد تا کارکنان در زمينه قوانين بين‌المللى و کتاب‌شناس جامعه ملل خبره باشند. تمام فعاليت‌هاى کتابخانه در قسمت (خدمات کتابخانه‌اي) در بخش اطلاعات عمومى سازمان ملل‌متحد متمرکز شد. در ماه مِى سال ۱۹۴۸ آقاى ميلان (Gorl. H. Milan) به رياست اين قسمت گماشته شد. وى سياست، رسالت و مسئوليت کتابخانه را گسترده‌تر کرد سياست فراهم‌آورى مواد و رابطه آن کتابخانه با ديگر کتابخانه‌هاى سازمان ملل‌متحد را هم عملى کرد. مشکلات فهرست‌نويسى و رده‌بندى را نيز برطرف ساخت. پيش از آنکه بازنشسته شود، در سال ۱۹۵۰ کتابخانه را به قسمت دفتر اجرائى دبير کل منتقل کرد. در سال ۱۹۵۱ کتابخانه به محل دائمى خود (بناى منهتن) منتقل شد. در آن زمان موجودى ۷۵۰۰۰ جلد کتاب ۲۰۰،۰۰۰ مدرک و جزوه صحافى نشده تخمين زده مى‌شد. در سال ۱۹۶۱ اين مجموعه ۲۲۰،۰۰۰ جلد کتاب چاپى و حدود ۴۰،۰۰۰ نقشه رسيد. پس از وجين مواد در سال‌هاى ۱۹۵۳ و ۱۹۵۴ بيش از ۱۰۰،۰۰۰ مواد کتابى و غيرکتابى در کتابخانه نماند. اين کتابخانه از سوى سازمان ملل‌متحد اهميتى جهانى دارد و متعلق به همه ملل جهان و کل پيکره انسانيتى است که اين سازمان را با اميدهائى والا و انتظارهائى شريف پى نهاده‌اند.


همچنین مشاهده کنید