سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۱۹۵۴ م. رایانه یونیواک - ۴


در کشورهائى که فرکانس برق ۶۰ هرتز است تعداد ۳۰ تصوير در ثانيه به‌کار برده مى‌شود. مرور سطرها از نوک فوقانى سمت چپ آغاز شده و به آخرين خط پايان يافته است و دوباره به خط بالا برمى‌گردد و نيمه دوم تصوير را مى‌سازد و با اين روش اشکال چشمک‌زدن تصوير از بين مى‌رود.
در فاصله ۱۳ ميلى‌مترى شيشه لامپ تصوير از داخل يک صفحه فلزى مشبک فولادى با قطر ۱/۰ يک دهم ميلى‌متر قرار دارد. در يک تصوير ۲۶ اينچ صفحه مشبک داراى چهارصد هزار سوراخ به قطر ۳/۰ ميلى‌متر ايجاد شده است. مواد حساس که براى صفحه تصوير به‌کار مى‌رود، از ترکيبات فسفات‌ها هستند که براى روشنائى صفحه به‌کار برده مى‌شود. ماده متشکله حساس از سولفيد و سيليکات چند فلز از جمله (روي، کادميم و کلسيم) به‌کار برده مى‌شود.
اين مواد توسط نقره، تيتان، منگنز فعال مى‌گردند. از ترکيب اين مواد سه مادهٔ حساس فسفورى براى سه رنگ (سبز - قرمز - آبي) تهيه مى‌شود. اين مواد به‌صورت نقطه‌گذارى در داخل شيشه تصوير پوشش داده مى‌شود. هر پيکسل يا هر ذره به‌صورت سه نقطه‌اى به شکل مثلث يا رديفى يا نوارى ساخته مى‌شود. اين سه نقطه رنگ‌هاى (سبز - قرمز- آبي) هستند. هر سوراخ ماسک، مقابل يک پيکسل سه نقطه‌اى قرار دارد. سه شعاع الکترون پس از خروج از لوله پرتاب از داخل سوراخ‌هاى ماسک شبکه مى‌گذرد و سپس هر يک از سه شعاع مزبور به يک پيکسل سه نقطه‌اى برخورد مى‌کند و باعث درخشندگى نقاط رنگ مى‌گردد. تشعشع نور از صفحه به محض تحريک توسط اشعه الکترونى لوميناس گفته مى‌شود.
هر يک از تصويرها ۴۰۰،۰۰۰ نقطه رنگى و جمعاً ۱،۲۰۰،۰۰۰ نقطه رنگى دارد. نقطه‌ها آنقدر کوچک هستند که با چشم ديده نمى‌شوند. رنگ‌هاى نقطه‌ها قبل از آنکه به چشم برسند با يکديگر مخلوط مى‌شوند. به کم و يا زياد شدن شدت پرتو الکتروني، رنگ‌ها تيره و روشن مى‌گردند. ترکيب سه رنگ اصلى در نسبت‌هاى مختلف تمام رنگ‌هاى موجود را ايجاد مى‌کنند. طول موج انتخاب شده براى رنگ‌هاى تلويزيون تقريباً (نور قرمز، ۶۱۰ نانومتر) (نور سبز، ۳۵۳ نانومتر) (نور آبى ۴۷۰ نانومتر) مى‌باشد. ايجاد رنگ‌ها براساس سيستم روش کاهشى و افزايشى رنگ‌ها استوار است. چنان‌چه هر يک از رنگ‌هاى اصلى با ديگرى ترکيب شوند، رنگ ديگرى پديد مى‌آيد. رنگ (قرمز + سبز = زرد)، (سبز + آبى = سيان) و (آبى + قرمز = ماژنتا) مى‌دهد که در اصطلاح به رنگ (سيان) فيروزه‌اى و به (ماژنتا) ارغوانى مى‌گويند.
با تغييرات نسبت‌هاى رنگ (قرمز - آبى - سبز) مى‌توان تمام رنگ‌ها را ايجاد کرد. تشريح علت اين پديده ممکن نيست، مى‌توان گفت که کيفيت آنها از اثر توأم فيزيولوژى و روانشناسى ميان شبکيه و عصب بينائى چشم نتيجه مى‌شود. در شبکه چشم سه سلول گيرنده رنگ (سبز - قرمز - آبي) به‌صورت پراکنده قرار دارد.
هرگاه نور زرد به روى شبکيه بيافتد فقط سلول قرمز و سبز تحريک مى‌شود. ترکيب آنها رنگ زرد را مى‌سازد. رنگ‌هائى که مستقيماً سلول‌هاى چشم مى‌گيرند همان رنگ‌هاى اصلى (سبز - قرمز - آبي) هستند. بقيه رنگ‌ها در مغز ترکيب شده و تفسير مى‌گردند. زمانى که هيچ رنگى وجود نداشته باشد رنگ سياه به‌نظر مى‌آيد و رنگ سفيد از ترکيب سه رنگ (سبز - قرمز - آبي) با شدت حداکثر و نانومترهاى يکسان ايجاد مى‌شود. اين سه رنگ با نانومترهاى مساوى و شدت‌هاى مساوى درجات خاکسترى را ايجا مى‌کند. تصوير سياه و سفيد تلويزيون رنگي، همان تصوير سياه و سفيد تلويزيون‌هاى سياه و سفيد است. که براى ايجاد سايه‌هاى تيره و روشن تصوير رنگى به آن اضافه مى‌شود.
  ۱۹۵۴ م. رايانه يونيواک - ۴
رايانه يونيواک - ۴ (UNIVAC - 4) در سال ۱۹۵۴ توسط شرکت IBM در آمريکا ساخته شد. از اين رايانه به تعداد زيادى توليد گرديد. تا قبل از سال ۱۹۵۵ براى فعاليت‌هاى تجارى يا کارهاى علمي، رايانه‌هاى ويژه‌اى ساخته مى‌شد که فعاليت آنها منحصراً جوابگوى يکى از امور ادارى - تجارى يا علمى بود. اين رايانه‌ها با لامپ‌هاى گرمايونى کار مى‌کرد و به رايانه‌هاى نسل اول معروف هستند. قدرت علمکرد اين رايانه عبارت بود از سرعت عمل آنها حدود يک هزارم ثانيه حافظه آنها داراى ظرفيت ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ کلمه داراى کاربردهاى ويژه (تَک منظوره) تمام برنامه‌ها به زبان ماشينى نوشته مى‌شد، در اين رايانه‌ها لامپ‌هاى خلاء و رِله به‌عنوان حافظه به‌ کار برده مى‌شد.
  ۱۹۵۴ م. فرهنگ فارسى عميد
فرهنگ فارسى عميد، ابتدا در سال ۱۳۳۳هـ.ش. در قطع جيبى و با عنوان فرهنگ نو منتشر شد. در سال ۱۳۳۵ حسن عميد مؤلف فرهنگ نو، ويرايش دوم را با قطع جيبى در ۹۳۶ صفحه به چاپ رساند و در سال ۱۳۳۷ اين فرهنگ در دو جلد با قطع وزيرى که حاوى بيست و هشت هزار لغت بود چاپ شد. در سال ۱۳۶۳ اين فرهنگ در سه جلد با پنجاه هزار لغت منتشر گرديد.
  ۱۹۵۵ م. نخستين حسابگرهاى غول‌آسا
غول‌هاى نخستين نسل اول جاى خود را به جانشينان بسيار فشرده‌تر، کارآمدتر و گرم‌نشدنى دادند، اما شرکت‌هاى حسابگر‌سازى پيشرو در آمريکا، انگليس، ژاپن، فرانسه و هلند جملگى اشتياق داشتند که با اجزاء جديد مدل‌هاى بزرگتر و بهترى بسازند که روى هم رفته ماوراء سرعت و ظرفيت بيشترى از نياکان غول‌پيکر خود داشته باشند. اگرچه هزينه‌هاى سرمايه‌گذارى براى اين ماشين‌هاى غول‌آسا بسيار زياد بود و سر به ميليون‌ها ليره مى‌زد. اما آنها داراى چنان سرعت و ظرفيت زيادى هستند که هزينه هر محاسبه آنها در يک زمان معين کمتر از ماشين‌هاى بسيار کوچک و ارزان‌تر است. بخصوص دانشمندان براى حل مسئله فيزيک هسته‌اي، اخترفيزيک، زيست‌شناسى مولکولي، نظريه رياضي، و بسيارى علوم ديگر که احتياج به مقدار فراوانى محاسبه دارند نياز بسيار شديد به استفاده از تسهيلات حسابگرهاى بسيار قوى و سريع نشان مى‌دهند. بنابراين نخستين حسابگر غول‌آسا IBM 7030 بود که لقب استرچ Stretch گرفت و چنان طرح شده بود که بزرگترين و بهترين ماشين زمان خود و قادر به انجام بيش از يک ميليون عمل منطقى در ثانيه بود.
  ۱۹۵۵ م. تأسيس ايستگاه تلويزيون
تأسيس ايستگاه تلويزيون در اتريش - لوکزامبورک - موناکو
  ۱۹۵۵ م. دايرةالمعارف سوئد
در سوئد دايرةالمعارف Svensk uppslagsbok چاپ دوم در سال ۱۹۵۵ - ۱۹۴۷ درسى و دو جلد منتشر شد. (Focus uppslagbok ،۱۹۶۰-۱۹۵۸) در پنج جلد دانش‌نامه‌اى است عمومى که به زبان فرانسه، فنلاندى و غيره ترجمه شده است.


همچنین مشاهده کنید