جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۱۹۶۴ م. زبان برنامه‌نویسی Basic رایانه


  ۱۹۶۲ م. دايرةالمعارف مجارستان
دو دانش‌نامه عمده مجارستان عبارتند از: ۱۹۲۷ - ۱۹۱۱ (Ravai Nagy Lexikona) در سى جلد با جلد مکملى در ۱۹۳۵ و (Uimagyar Lexikon) سال‌هاى ۱۹۶۲ - ۱۹۵۲ در شش جلد که ديدگاه‌هاى مارکسيست - لنينيستى را منعکس مى‌کرد انتشار يافتند.
  ۱۹۶۲ م. نصب اولين رايانه در ايران
نخستين رايانه در ايران به‌نام IBM 1620 در سال ۱۳۴۱ شمسى برابر با ۱۹۶۲ در کنسرسيوم نفت در تهران نصب گرديد. نتايج سرشمارى عمومى سال ۱۳۴۵ با استفاده از يک رايانه IBM 1401 استخراج گرديد. اين رايانه‌ها از گروه رايانه‌هاى نسل دوم بودند.
  ۱۹۶۲ م. ماهواره رى‌لى
ماهواره رى‌لى در سال ۱۹۶۲ به فضا فرستاده شد. اين ماهواره به‌طور فعال پيام‌ها را تکرار مى‌کرد. ماهواره رى‌لى يک ماهواره نظامى است مربوط به سازمان ملى هوانوردى و فضائى آمريکا است با ظرفيت صد کانال صوتى و يک کانال تلويزيونى.
  ۱۹۶۳ م. کابل تلفن زير دريا
کابل بين (تاکرتون، نيوجرسى آمريکا - ويدماوس باي، انگليس) به طول ۵۱۵/۶ کيلومتر با ظرفيت KHZ ۴۱۴ در اعماق اقيانوس اطلس شمالى قرار گرفت و در سال ۱۹۸۶ از سرويس خارج شد. اين خط داراى تقويت ‌کننده و تکرار کننده ترانزيستورى بود.
  ۱۹۶۲ م. اولين رايانه‌هاى کوچک
رايانه‌هاى کوچک به دليل نياز مؤسسات تجاري، دولتي، دانشگاهى و غيره طراحى و ساخته شدند. رايانه‌هاى کوچک در ابتدا براى برآوردن نياز رايانه‌هاى اختصاصى کنترل پردازش (Process Control) و صنايع فضائى اويل دهه ۱۹۶۰ به‌وجود آمدند. اولين رايانه کوچک واقعى در سال ۱۹۶۲ ارائه شد. شرکت ديجيتال PDP -1 در سال ۱۹۶۰ رايانه کوچک PDP -8 و PDP 11/35 -PDP 11/45 را به بازار روانه کرد. امتياز اين رايانه‌ها هزينه پردازش ارزان‌تر، اندازه کوچک‌تر و عدم نياز کمتر به شرايط محيطى خاص نظير تهويه و امثال آن بود. رايانه‌هاى کوچک کاربردهاى گوناگونى دارند که بيشترين زمينه استفاده از آنها در مؤسسات کوچک است و نياز آنها به رايانه به اندازه يک رايانه بزرگ يا متوسط نيست. به‌علاوه در مؤسسات بزرگ و همچنين در مؤسساتى که روش پردازش غيرمتمرکز را در پيش گرفته‌اند به نحو وسيعى از آنها استفاده مى‌شود.
  ۱۹۶۳ م. رفتن اولين زن به فضا
اولين زن فضانورد در ۱۶ ژوئيه ۱۹۶۳ با موشک وستوک ۶ به‌مدت ۷۰ ساعت و ۵۰ دقيقه در مدار زمين قرار گرفت. والنتيا ترشکوا (Valentina Tereshkova) فضانورد روسى اولين زن فضانورد بود که در سن ۲۶ سالگى به فضا سفر کرد. سفينه وى در تاريخ ۲۹ خرداد ۱۳۴۲ سالم به زمين بازگشت.
زمانى که والنتيا ترشکوا در مدار زمين مى‌گشت از پايگاه پرتاب موشک شوروى سنفونى شماره ۶ چايکوفسکى را براى والنتيا پخش کردند و اين اولين موسيقى بود که انسان در ماوراء جوّ به آن گوش فرا داد.
  ۱۹۶۳ م. دايرةالمعارف طبابت عمومى
دايرةالمعارف عمومى The Encylopadia of General Practice در سال ۱۹۶۳ منتشر شد.
  ۱۹۶۳ م. دايرةالمعارف بلغارستان
دايرةالمعارف بلغارستان در سال ۱۹۶۳ منتشر شد.
  ۱۹۶۳ م. دايرةالمعارف آرژانتين
لغت‌نامه دايرةالمعارف Peuser در سال ۱۹۶۳ در شش جلد منتشر شد.
  ۱۹۶۳ م. ماهواره سينکام يک آمريکا
ماهواره مخابراتى سينکام يک در آمريکا توسط شرکت کام‌ست در ۱۴ فوريه به فضا پرتاب شد. اين ماهواره داراى امکانات مخابره تلفن، نمابر تلويزيونى بود.
  ۱۹۶۳ م. کابل تلفن زير دريا
کابل بين (تاکرتون، نيوجرسى آمريکا - ويدماوس باي، انگليس) به طول ۵۱۵/۶ کيلومتر با ظرفيت KHZ ۴۱۴ در اعماق اقيانوس اطلس شمالى قرار گرفت و در سال ۱۹۸۶ از سرويس خارج شد. اين خط داراى تقويت ‌کننده و تکرار کننده ترانزيستورى بود.
  ۱۹۶۴ م. زبان برنامه‌نويسى Basic رايانه
بيسيک All-Purpose Symbolic Instruction Beginner's به معنى همه‌منظوره براى افراد مبتدى است. اين زبان به خاطر ساختار ساده‌اى که دارد از محبوبيت فوق‌العاده‌اى در جهان برخوردار است. زبان بيسيک بين سال‌هاى ۱۹۶۴ و ۱۹۶۳ توسط پروفسور جان کمينى (John Kemeny) و توماس کورتز (Thomas Kurtz) در کالج دارتموث (Dortmouth) به‌وجود آمد. هدف آنها از ايجاد زبان بيسيک اين بود که کليه دانشجويان رشته‌هاى مختلف بتوانند آن را به سادگى فراگيرند. امروزه نسخه‌هاى متعددى از بيسيک وجود دارد و سازمان استاندارد آمريکا نسخه پايه آن را در سال ۱۹۸۷ ارائه نمود.
نسخه‌هاى گسترده آن عبارتند از GWBASIC-TURBO BASIC- QBASIC- VISUAL. از دانش‌آموزان مدارس تا مهندسين هواپيما مى‌توانند از اين زبان استفاده نمايند. همچنين اين زبان در امور تجارى و مديريت کاربرد دارد. زبان BASIC ساده‌ترين زبان براى افراد مبتدى در امر برنامه‌نويسى مى‌باشد.


همچنین مشاهده کنید