پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۱۹۶۵ م. پرتاب ماهواره مخابراتی اینتلست (یک)


  ۱۹۶۴ م. کابل تلفن زير دريا
کابل بين (جزيره گوام، متعلق به آمريکا واقع در اقيانوس کبير شمالى - نينوميا، ژاپن) (گوام - فيليپين) به ترتيب ۲۶۵۶ و ۲۷۱۹ کيلومتر با ظرفيت KHZ ۳۸۴ کيلوهرتز در سال ۱۹۶۴ قرار گرفت. اين دو خط در سال ۱۹۹۰ از سرويس خارج شدند.
  ۱۹۶۴ م. ماهواره‌هاى مخابراتى سينکام
امکانات ارتباط از طريق ماهواره‌ها بى‌هيچ‌گونه شک و ترديدى توسط ماهواره تله‌استار و رى‌لى نشان داده شد، اما هيچکدام از آنها سيستم‌هاى عملى نبودند که از نظر اقتصادى مقرون به صرفه باشند، زيرا ارتفاع نسبتاً کم و قابليت رؤيت هم‌زمان کار مفيد آنها را به کمتر از ۲ ساعت در ۲۴ ساعت کاهش مى‌داد.
بنابراين ارتفاع بين ۱۶۰۰ تا ۱۹۲۰۰ کيلومتر و غيره و انواع مدارهاى مختلف مورد بررسى قرار گرفت. اين مورد خاص که ماهواره‌اى در مدارى واقع در سطح استوائى زمين در ارتفاع ۳۵۶۸۰ کيلومترى در جهت چرخش زمين گردش کند، برترى‌هاى بسيار در بَر دارد. يک چنين ماهواره‌اى از زمين ساکن به‌نظر رسيد. سه عدد از اين ماهواره‌ها براى پوشش تمام زمين کافى خواهد بود. شرکت ماهواره‌هاى ارتباطى در آمريکا تأسيس شد و توأم با سازمان ملى هوانوردى و فضائى برنامه ماهواره سينکام (Cyncom) را براى آزمودن طرز کار ماهواره‌اى هم‌زمان به عهده گرفت. ماهواره با نام سينکام ۲ در تاريخ ۲۶ ژولاى ۱۹۶۳ به فضا پرتاب و در مدار مستقر شد و برروى اقيانوس آرام قرار گرفت. در طى ۱۲ ماه بعد مزيت‌هاى سيستم هم‌زمان را به نحو متقاعد کننده‌اى نشان داد. در اين ماهواره طبيعى شکل، علاوه‌بر عالى‌ترين تجهيزات الکترونيکي، فاصله سنجي، فرمان، منابع نيرو، جهت‌يابى خورشيدى با جهت‌هاى کوچک گازى قرار داده شده بود.
اين اولين ماهواره کنترل‌شونده‌اى بود که در فضا مستقر شد. اين ماهواره در موقعيت پيش‌بينى شده خود بر روى آفريقا قرار گرفت و سپس با چند حرکت جابجائى به طول جغرافيائى ۵۵ درجه غربى برروى آمريکاى جنوبى برده شد. دقت کنترل آن تا يک صدم درجه ثابت شد. تا به آنتن چرخنده چهار روز پس از پرتاب به‌سوى زمين متوجه گرديد و فرمان‌هاى ايستگاه زمين را انجام مى‌داد. در مارس ۱۹۶۴ به‌سوى غرب حرکت داده شد تا براى ارتباط در ناحيه اقيانوس اطلس در ماه مِى همان سال در دسترس باشد. تا مارس ۱۹۶۴ بيش از ۲۰۰۰ ساعت ارتباط شامل صوت - تصوير تلويزيون - تله تايپ را ارسال مى‌کرد. زمان رفت و برگشت سيگنال در حدود ۳/۰ ثانيه بود که در مکالمه عادى ايجاد اشکال نمى‌کرد. بعد از سينکام ۲، ماهواره سينکام ۳ در ۱۹ آگوست ۱۹۶۴ به فضا پرتاب شد و بر روى خط تاريخ بين‌الملل هدايت شد. هر چند که سينکام ۲ اولين ماهواره‌اى بود که پخش مداوم تلويزيون را انجام داد. اما ماهواره سينکام ۳ بود که در اول اکتبر سال ۱۹۶۴ شروع به ارسال تصاوير تلويزيونى با کيفيت عالى از بازى‌هاى المپيک ۱۹۶۴ توکيو در ژاپن به ساحل غربى آمريکا کرد. اين فرصت خوبى بود براى نشان دادن سيستم ماهواره‌هاى سينکام به تمام جهان. اين تصويرها پس از ساحل غربى آمريکا به شبکه ماکروويو آمريکا تغذيه مى‌شد و به بوفالو (Buffalo) و از آنجا از راه شبکه کانادائى به مونترال (Montreal) مى‌رسيد و در آنجا بر روى نوار مغناطيسى ضبط مى‌شد و توسط يک هواپيماى جت به هامبورگ فرستاده مى‌شد تا به شبکه تلويزيونى اروپا متصل گردد.
  ۱۹۶۵ م. ماشين حروف‌چينى به‌وسيله (Scanner)
در سال ۱۹۶۵ دکتر رودلف هِل (Rudolf Hell) دانشمند ساکن شهر کيل در جمهورى فدرال آلمان يک دستگاه (Scanner) جهت ايجاد حروف اختراع کرد. ابتدا هر حرف را به‌صورت الکترونيکى بررسى کرد و آن را به مربع‌هاى بسيار ريزى تجزيه نمود. نتيجه اين بررسى سپس در حافظه مغناطيسى رايانه به‌صورت اطلاعات رقمى ضبط شد. هنگامى که دستگاه متنى را دريافت مى‌نمود. حروف مورد نياز، به اندازه و شکل تعيين شده با استفاده از اطلاعات رقمى ذخيره شده و به کمک لامپ CRT روى فيلم بازسازى مى‌شوند. اين سيستم که از سرعت توليد اوليه بيش از يک ميليون حرف در ساعت برخوردار بود راه‌گشاى مهمى در امر حروف‌چينى محسوب مى‌شود.
در سال ۱۹۷۶ اشعه ليزر براى ضبط رقمى حروف جايگزين لامپ (CRT) گرديد. نور شديد حاصل از فوتون‌ها حرف را با وضوح و روشنى بيشترى مى‌تابانيد. ذخيره‌سازى رقمى متون حروف‌چينى شده از لحاظ انتقال سريع آنها از طريق ماهواره يا کابل‌هاى فيبرنوردى در سرتاسر جهان امکانات انقلابى تازه‌اى پديد آورده است.
  ۱۹۶۵ م. کابل تلفن زير دريا
کابل بين (نيوجرسى، آمريکا - فرانسه) به طول ۶۶۵/۶ کيلومتر با ظرفيت KHZ ۳۸۴ در اقيانوس اطلس شمالى قرار گرفت و در سال ۱۹۸۷ از سرويس خارج شد.
  ۱۹۶۵ م. پرتاب ماهواره مخابراتى اينتلست (يک)
نخستين ماهواره مخابراتى اينتل‌سَت (يک) Intelsat-1 معروف به اِرلى بِرد (Early Bird) توسط سازمان بين‌المللى ماهواره‌هاى مخابراتى در آوريل ۱۹۶۵ در ارتفاع ۳۶۰۰۰ کيلومترى توسط موشک دِلتا در فضا و بر فراز اقيانوس اطلس قرار گرفت و ارتباط بين آمريکاى شمالى و اروپاى غربى را در ۲۸ ژوئن ۱۹۶۵ برقرار کرد. اين ماهواره داراى ۶/۳۸ کيلوگرم با قطر ۷۲ سانتى‌متر و قدرت اوليه ۴۰ ولت و داراى دو تکرار کننده فضائى بود. سرويس مخابراتى آن داراى ۲۴۰ مدار تلفنى دوطرفه و يک کانال تلويزيونى بود. عمر اين ماهواره ۵/۱ سال به‌ طول انجاميد.
  ۱۹۶۵ م. فرهنگ سينما و تلويزيون
فرهنگ سينما و تلويزيون (Dictionnair du Cinema et de la Television) در سال ۱۹۶۵ منتشر شد.


همچنین مشاهده کنید