شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۱۹۶۷ م. ماهواره مخابراتی فرانسه - سمفونی شماره ۱ و ۲ نخستین تلفن تصویری ماهواره‌ای


  ۱۹۶۶ م. دايرةالمعارف هنر باستان کلاسيک و شرقى
دايرةالمعارف هنر باستان، کلاسيک و شرقى Enciclopedia dell arte antica Classica Oorientale در طى سال‌هاى ۱۹۶۶ - ۱۹۵۸ منتشر شد.
  ۱۹۶۶ م. دايرةالمعارف بزرگ هلند
دانش‌نامه بزرگ هلندى (Groote Winkleer Prins Encyclopaedia) است که چاپ هفتم آن در سال ۱۹۶۶ منتشر شد ناشر با چاپ تکمله‌اى سالانه آن را روزآمد مى‌کند.
  ۱۹۶۶ م. دايرةالمعارف فنلاند
بزرگترين دانش‌نامه عمومى فنلا‌ند در طى سال‌هاى ۱۹۶۶ - ۱۹۶۰ در بيست و چهار جلد منتشر شد. عنوان اين دايرةالمعارف Uvsi ite Dsanakirja بود.
  ۱۹۶۶ م. کتابخانه عمومى قم - ايران
کتابخانه عمومى قم توسط فقيه آيت‌الله العظمى مرعشى نجفى در شهر قم در مدرسه علميه در طبقه سوم جهت کتابخانه در ۱۵ آبان ۱۳۴۵ برابر با ۱۹۶۶ ميلادى گشايش يافت. در آن تاريخ کتابخانه داراى ۱۰۳۰۰ جلد کتاب چاپى و ۲۰۰۰ نسخه خطى نفيس بود.
اين کتابخانه به علت کمبود جا حدود هزار متر زمين در مقابل همان مدرسه خريدارى گرديد و کتابخانه پس از چهار سال در شهريور ۱۳۵۳ به‌نام کتابخانه موقوفه آيت‌الله العظمى مرعشى افتتاح شد. اين کتابخانه داراى تأسيسات، سالن مطالعه، سالن صحافي، خدمات فني، واحد اطلاعات، تدارکات انبار ملزومات است. امروزه واحد رايانه‌ها و دستگاه‌هاى ميکروفيلم و ميکروفيش به‌طور متوسط روزانه ۱۵۰۰ نفر در دو نوبت از آن بهره مى‌برند. اين کتابخانه با بيش از چهارصد مرکز علمى کتابخانه و دانشگاه در سراسر جهان در ارتباط است. مخزن نسخه‌هاى خطى ۶۵ درصد از کتاب‌ها، به زبان عربى و باقى به زبان فارسي، اردو، ترکى است. تاکنون بيش از ۱۸۰،۰۰۰ عنوان به رايانه‌ها داده شده است. به علت کمبود فضا، در تاريخ ۲۳ تيرماه ۱۳۶۹ کلنگ ساختمان جديد زده شد و مساحت آن به ۲۴۰۰ مترمربع گسترش يافت. اين ساختمان در هفت طبقه ساخته شده است و مورد بهره‌بردارى قرار گرفته است.
  ۱۹۶۶ م. انتشار نخستين جلد دايرةالمعارف فارسى (مصاحب)
اين کتاب که به سبک جديد دايرةالمعارف نويسى به سرپرستى غلامحسين مصاحب و با همکارى جمعى از دانشمندان معاصر تأليف شد، جلد اول آن (آ - س) توسط مؤسسه انتشارات فرانکلين در سال ۱۳۴۵ خ./ ۱۹۶۶م. انتشار يافت.
  ۱۹۶۷ م. انتقال صفحات روزنامه از طريق ماهواره‌ها
نخستين بار در ۱۷ اکتبر ۱۹۶۷ از طريق ماهواره آمريکائى اِرلى بِرد (Early Bird) روزنامه انگليسى ديلى اکسپرس (Daily Express) صفحه اول خود را در زمانى کمتر از ۱۵ دقيقه به فاصله هفت هزار کيلومترى لندن در شهر سن خوان (Sanjuan) مرکز جزيره پورتوريگو (PortoRico) به روزنامه ال‌موندو (Elmundo) منتقل کرد. در همان روز به مناسبت برگزارى جلسات انجمن مطبوعات کشورهاى آمريکائى در شهر سن خوان يک گزارش ۱۴۰۰ کلمه‌اى که از طرف دفتر روزنامه آمريکائى واشنگتن پست در لندن به روزنامه (ال‌موندو) مخابره شده بود، به هنگام وصول بر روى يک دستگاه حروف‌چينى که به نوار کاغذى مجهز بود مطالب به‌صورت سوراخ‌هاى ريز روى آن منگنه گرديد و بدون دخالت دست از طريق يک ماشين چاپ انترونيک (Entronic) با سرعت ۱۰۵۰ کلمه در دقيقه بر روى صفحات روزنامه به چاپ رسيد.
  ۱۹۶۷م. ماهواره مخابراتى اينتل‌سَت (۲)
دومين ماهواره اينتل‌سَت (۲) در ۱۱ ژانويه ۱۹۶۷ در آمريکا به‌وسيله موشک دلتا توسط شرکت کام‌ست با وزن ۲/۸۶ کيلوگرم در مدار و قطر ۴۲/۱ متر به فضا پرتاب شد. اين ماهواره داراى قدرت اوليه ۷۵ ولت و به يک تکرارکننده فضائى مجهز بود. ماهواره مزبور داراى ۲۴۰ مدار تلفن دو طرفه يک کانال تلويزيونى و عمر آن ۳ سال بود.
  ۱۹۶۷ م. ماهواره مخابراتى فرانسه - سمفونى شماره ۱ و ۲ نخستين تلفن تصويرى ماهواره‌اى
ماهواره مخابراتى سمفونى (يک) که اولين برنامه ماهواره‌اى کشورهاى اروپائى بود در سال ۱۹۶۷ به‌طور مشترک توسط فرانسه و آلمان در ۱۹ دسامبر ۱۹۶۷ با وزن ۲۳۵ کيلوگرم و قطر ۷/۱ متر از طريق پايگاه فضائى آمريکا به فضا پرتاب گرديد. اين ماهواره اجراء کنفرانس از راه دور فرانسه و کانادا را امکان‌پذير ساخت که نتايج خوبى از نظر ايستگاه‌هاى زمينى از قبيل ايستگاه (Samson) و ايستگاه‌هاى قابل حمل و همچنين استفاده از آنتن‌هائى با قطر کوچک را به همراه داشت و توسط ايستگاه‌هاى فوق که تلفن تصويرى براى اولين بار با آن انتقال داده شد و با استفاده از همين ايستگاه بود که کنفرانس عمومى يونسکو که در نايروبى برگزار شد، با اداره مرکزى کنفرانس مرتبط گرديد و کنفرانس سازمان يونسکو از تمام امکانات ارتباط از قبيل تلکس، نمابر، و ارتباط (تلفن تصويري) براى ۱۲ ساعت در روز و ارتباط مطبوعاتى و غيره استفاده کرد. در تاريخ ۲۷ اوت ۱۹۷۵ ماهواره سمفونى ۲ که براى مسائل آموزشى طراحى شده بود بعضاً فرستاده شد و کنفرانس از راه دور بين فرانسه و کانادا از اين طريق انجام شد. در سال ۱۹۷۷ با استفاده از همين ماهواره ارتباط ترمينال‌هاى رايانه‌اى بين دو کشور فرانسه و آمريکا برقرار گرديد. اين ماهواره همچنين پيشرو آزمايشات تکنيک ديجيتال از قبيل TDMA در شبکه جهانى اينتل‌سَت و غيره بود.
ماهواره سمفنونى (يک) بعد از سه سال در ۱۹۷۷ به بالاى اقيانوس هند انتقال داده شد و سازمان تحقيقات فضائى هند را قادر ساخت تا برنامه‌هاى آزمايشى خود را پياده کند. اين يکى از مهم‌ترين عواملى بود که هندوستان را براى داشتن ماهواره‌هاى مخابراتى ملى نظير (Apple) و اينمارسَت (Inmarsat) آماده کرد. هندوستان براساس آزمايش‌هاى قبلى در ۱۹ آوريل ۱۹۷۵ ماهواره خود را به‌نام (Aryabhata) با وزن ۳۶۵ کيلوگرم به فضا پرتاب کرد.
  ۱۹۶۷ م. اولين دايرةالمعارف فارسى براى کودکان در ايران
فرهنگ‌نامه طلائى برتاموريس پارکر توسط رضا اقصى در سال ۱۳۴۶ خورشيدى ترجمه و چاپ شد. اين فرهنگ‌نامه در ۱۸ جلد تمام رنگى منتشر شد و يک جلد آن به مسائل ايران اختصاص يافت. در کل حدود ۱۵۰۰ مدخل را شرح داده بود.
  ۱۹۶۷ م. فرهنگ فلسفه و روانشناسى - آمريکا
Dicitionary of Philosphy and Psychology با ويراستارى روانشناسى آمريکائى ج.م. بالدوين منتشر شد.
  ۱۹۶۷ م. دايرةالمعارف برزيل
لغت‌نامه دايرةالمعارفى مصور به‌نام (فرمار) در ۱۹۶۷ در شش جلد منتشر شد.
  ۱۹۶۷ م. دايرةالمعارف فلسفه
(The Encylopedia of Philosophy) براى متخصصان و علاقه‌مندان در هشت جلد در سال ۱۹۶۷ در آمريکا منتشر شد.
  ۱۹۶۷ م. دايرةالمعارف چکسلواکى
دايرةالمعارف چکسلواکى (Priuncy Slovniknauc) در طى سال‌هاى ۱۹۶۷ - ۱۹۶۲ به‌وسيله آکادمى علوم چکسلواکى منتشر شد.
  ۱۹۶۸ م. کابل تلفن زير دريا
کابل بين (جکسون ويل، فلوريدا، آمريکا - جزيره ويرجين) واقع در اقيانوس اطلس شمالى به طول ۴۰۴/۲ کيلومتر با ظرفيت KHZ ۲/۱۶۰ قرار گرفت. اين خط داراى تقويت‌کننده و تکرارکننده ترانزيستورى بود، و در سال ۱۹۹۳ از سرويس خارج شد. اين خط ۷۲۰ مکالمه را در يک زمان حمل مى‌کرد.
  ۱۹۶۸ م. دايرةالمعارف هنر جهان
دايرةالمعارف هنر جهان (Encyclopedia of World Art) در طى سال‌هاى ۱۹۶۸ - ۱۹۵۹ منتشر شد.
  ۱۹۶۸ م. لغت‌نامه دايرةالمعارفى رومانى
لغت‌نامه دايرةالمعارف رومانى در طى سال‌هاى ۱۹۶۸ - ۱۹۶۲ از طرف آکادمى علوم رومانى انتشار يافت.
  ۱۹۶۸ م. دايرةالمعارف بين‌المللى علوم اجتماعى
دايرةالمعارف بين‌المللى علوم اجتماعى International Encyclopedia of the Social Scienes در سال ۱۹۶۸ در شانزده جلد منتشر شد.
  ۱۹۶۸ م. ساخت نيمه‌هادى‌ها در شرکت اينتل
يکى از مهم‌ترين شرکت‌هاى پيشرو در صنايع رايانه، شرکت مى‌باشد که يکى از بزرگ‌ترين توليدکننده نيمه‌هادى‌ها مى‌باشد که توسط باب نايس و گوردن مور طراحى و اجراء شد.
  ۱۹۶۸ م. ماهواره مخابراتى اينتل‌سَت (۳)
سومين ماهواره مخابراتى اينتل‌سَت ۳ از سرى سوم در آمريکا در ۱۸ دسامبر ۱۹۶۸ توسط موشک دلتا به فضا پرتاب شد. اين ماهواره داراى ظرفيت ۱۵۰۰ مدار تلفن و کانال تلويزيونى بود. قطر ماهواره مزبور ۴۲/۱ متر و وزن آن ۵/۱۵۱ کيلوگرم و قدرت اوليه ۱۲۰ وات و عمر آن ۵ سال بود.
  ۱۹۶۸ م. دايرةالمعارف علوم کتابدارى و اطلاع‌رسانى
دايرةالمعارف علوم کتابدارى و اطلاع‌رسانى در سال ۱۹۶۸ منتشر شد.
  ۱۹۶۹ م. دايرةالمعارف دانمارک
دايرةالمعارف دانمارک با عنوان در پنج جلد در سال ۱۹۶۹ منتشر شد.


همچنین مشاهده کنید