پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۱۹۹۳ م. نخستین لوح سخت ۷۲۰۰ دور در دقیقه


  ۱۹۹۰ م. لوح‌هاى (مغناطيسى - نورى) بارها نوشتنى و خواندنى
در پى عرضه لوح فشرده نورى عموم مصرف‌کنندگان اين تکنولوژي، در انتظار فرصتى بودند تا از امکانات فضاى وسيع و ذخيره‌سازى آن براى کاربردهائى که نياز به تغييرات بيش از يک‌بار در محتويات آن داشته باشند بهره جويند. طراحان اين فن کوشيدند تا فن‌آورى نورى را به‌صورت محيط خواندن و نوشتن شبيه به لوح‌هاى سخت فراهم نمايند. در اين کوشش سيستمى براساس ترکيبى از دو نيروى (مغناطيس - نور) ديسکى به‌نام MO کوتاه شده عبارت (Magnet - Optical) پديد آمد، و امکان دسترسى به حجم بسيار بالاى ذخيره‌سازى در فضاى کم فراهم شد. ديسک MO اختراعى است که در دهه ۱۹۹۰ با پيشرفت‌هاى چشمگيرى به منظور ذخيره‌سازى حجم بالا همراه با اشغال فضاى کم و قابل‌حمل مورد استفاده و استقبال قرار گرفت و به سرعت کاربردهاى آن گسترش يافت. به کمک دو عامل مغناطيس و نور ليزر که هم‌زمان عمل مى‌کنند راه جديدى در دنياى لوح‌هاى قابل بازنويسى گشوده شد. اين لوح‌ها به‌وسيله فن‌آورى پيشرفته‌اى که در درون ديسک‌ران خود دارند، قابل پاک شدن هستند و مى‌توان روى آن بارها ذخيره و بازخوانى کرد.
اين لوح داراى چهار لايه مى‌باشد و از جهتى که پرتو ليزر به آن مى‌تابد با لايه اول داراى يک پوشش از جنس پلاستيک مخصوص مى‌باشد. لايه دوم آلياژى از (کريستال و ذرات فلز) قرار داد. اين ترکيب برروى لايه سوم از جنس آلومينيوم قرار مى‌گيرد و لايه چهارم با يک لايه پلاستيکى پوشيده شده است. روى لايه آلومينيومى ماده ترکيبى از (کريستال و ذرات فلز) پوشيده شده است. دو نيروى (مغناطيس - نور) در جوار يکديگر عمل مى‌کنند. داده‌ها براى ثبت اطلاعات به هِد دستگاه منتقل مى‌شود. از يک ديود توليدکننده ليزر، يک پرتو ليزر توليد مى‌شود. اين پرتو توسط يک عدسي، کانونى گشته و روى شيارهاى ديسک متمرکز مى‌گردد. پرتو ليزر يک منطقه را در حدود ۳۰۰ درجه سانتى‌گراد حرارت مى‌دهد و آن نقطه را گرم و شُل مى‌کند. در اين لحظه هم‌زمانى يک هِد مغناطيسى با عبور جريان الکتريکى و ايجاد حوزه مغناطيسى ذرات فلز در ترکيب را به اندازه‌اى که بتواند حرکت کند در يک راستا براى (صفربايت‌ها) و با اختلاف کم در سمت ديگر براى (يک‌بايت‌ها) ايجاد مى‌کند. در نتيجه ذرات فلز به شکل دو نيروى مغناطيسى با بار منفى و مثبت درمى‌آيد.
براى بازخوانى اطلاعات ثبت شده روى ديسک از يک هِد ليزرى مخصوص استفاده مى‌شود. ابتدا يک پرتو ليزر، از يک ديود ليزرى توليد مى‌گردد. اين پرتو از بخشى به‌نام (Collimator) گذشته و پرتو را به‌صورت دو قطبى پولاريزه خطى (Lineary Ploarized Light) تبديل مى‌کند. پرتو دو قطبى شده از منشور دوگانه آئينه‌اى (Partially Polarizing beam Splitter = PPBS) عبور مى‌کند. نور دو قطبى از يک عدسى جهت کانونى شدن روى شيارهاى لوح متمرکز مى‌شود. اگر پرتو دو قطبى روى نقطه‌اى که داراى بار مثبت باشد، پرتو در يک راستا بازتاب دارد. اگر پرتو دوقطبى روى نقطه‌اى که داراى بار منفى بوده، پرتو چرخش اندکى برروى محور خود انجام مى‌دهد. اين چرخش با اختلاف بين دو جهت، (صفرها و يک‌ها) را تعيين مى‌کند و از لايه آلومينيومى آينه‌اى منعکس مى‌گردد. اين پرتو که هم‌اکنون داراى اطلاعات ثبت شده رقومى هست از منشور قبلى دوگانه که سطخ نيم آئينه‌اى دارد، از (PPBS) عبور مى‌کند و توسط منشور به مقدار ۹۰ درجه منکسر مى‌گردد.
اشعه دو قطبى به‌وسيله يک لنز به‌صورت کانونى درمى‌آيد و از يک منشور دوگانه که همانند منشور قبلى مى‌باشد مى‌گذرد. يک رشته پرتو که رديفى از صفرها و يک‌ها مى‌باشد از منشور گذشته و از همان پرتو هر کدام از يک ديود حساس نورى يا جهت آشکارسازى Detection عبور مى‌کند. رديف‌هاى صفر و يک به‌صورت پالس‌هاى الکتريکى تبديل و خارج مى‌گردد. اين پالس‌هاى الکتريکى که حامل اطلاعات ثبت شده اوليه مى‌باشد به بخش‌هاى ديگر رايانه رفته و پس از کشف رمز و پردازش‌هاى لازم قابل استفاده مى‌گردد. لوح‌هائى که در اين روش به‌کار مى‌رود داراى قطرى ۲۵/۵ اينچ و داراى حجمى برابر با ۵۰۰MB مگابايت مى‌باشد. اين لوح‌ها براى ذخيره‌سازى حجم بالا با اشغال فضاى کم و قابل حمل و نقل مورد استفاده قرار گرفته‌اند. اين لوح با کاتريج مخصوص خود به‌کار مى‌رود. اين لوح‌هاى نورى در ديسک‌ران خود قابليت پاک شدن و ذخيره مجدد را دارند و بارها مى‌توان روى آن ضبط و بازخوانى کرد.
  ۱۹۹۱ م. کابل تلفن زير دريا
اين کابل بين (آمريکا - ژاپن - آلاسکا) به طول ۹۵۳۱ کيلومتر با ظرفيت ۲۴۰×۳ Mb/s در اقيانوس کبير شمالى قرار گرفت.
  ۱۹۹۲ م. کابل تلفن زير دريا
کابل بين (چيکورا، ژاپن - کاليفرنيا، آمريکا - بريتيش کلمبيا، کانادا) به طول ۹۸۴۰ کيلومتر با ظرفيت ۵۶۰Mb/s در اقيانوس کبير شمالى قرار گرفت.
  ۱۹۹۲ م. فرهنگ عمومى اسلام - به زبان انگليسى
فرهنگ عمومى اسلام نوشته يان ريچارد نتون (Ian. R Netton) که در سال ۱۹۹۲ برابر با ۱۳۷۱ شمسى در لندن توسط مؤسسه انتشاراتى 'کرزون' چاپ و منتشر شده و در آن اطلاعات بسيار مجملى درباره دستياب‌ترين مفاهيم و اعلام و موضوعات اسالامي، همچون نام سوَر قرآني، برجسته‌ترين چهره‌هاى تاريخ اسلام و اعلام قرآن، مهم‌ترين حوادث تاريخ اسلام و نظاير آن، هر کدام در چند سطر و به بسيط‌ترين شکل که براى عموم مراجعه‌کنندگان مفهوم و قابل استفاده باشد، ارائه شده است.
  ۱۹۹۲ م. انتشار نخستن جلد فرهنگ‌نامه کودکان و نوجوانان
پس از اعلام خبر اين کتاب که مرجع بزرگى براى کودکان و نوجوانان ايرانى مى‌باشد، توسط شوراى کتاب کودک، در سال ۱۳۷۰/خ/۱۹۹۲م. نخستين جلد آن (آ - آيه) توسط نشر فرهنگ‌نامه انتشار يافت.
  ۱۹۹۳ م. ماشين چاپ ديجيتال بدون فيلم
ماشين‌هاى چاپ ديجيتال از جديدترين ماشين‌هائى است که متن و تصوير بدون واسطه فيلم و مستقيم از رايانه بر سطح چاپ شونده منتقل مى‌شود. اين ماشين در سال ۱۹۹۳ در نمايشگاه اپيکس Ipex شهر بيرمنگام انگليس به جهانيان معرفى شد.
  ۱۹۹۳ م. نخستين لوح سخت ۷۲۰۰ دور در دقيقه
شرکت سيگيت (Seagate) نخستين لوح سخت ۷۲۰۰ دور در دقيقه به‌نام (Barracuda) را عرضه کرد.
  ۱۹۹۳ م. کابل تلفن زير دريا - فيبر نورى
کابل بين (بيورگ، آلمان - تريلى‌بورگ، سوئد) به طول ۲۰۵ کيلومتر با ظرفيت ۶۲۲ × ۳ Mb/s و ۶ رشته فيبر نورى در درياى بالتيک قرار داده شد.
در همين سال بين (فلاند - سوئد) با ظرفيت ۶۲۲ × ۵ Mb/s و ۱۲ رشته فيبر نورى در درياى بالتيک قرار گرفت.
  ۱۹۹۴ م. روزنامه الکترونيکى در انگليس
روزنامه ديلى تلگراف (Daily Telegraph) نسخه الکترونيکى خود را در انگليس به‌طور پيوسته به‌نام (Electeronic Telegraph) در سال ۱۹۹۴ انتشار داد.
  ۱۹۹۴ م. کابل تلفن زير دريا
اين کابل بين (جاکارتا - اندونزى - سنگاپور - کلمبوس - سريلانکا - مومبائى - هند - جيبوتى - عدن - يمن - جده عربستان سعودى - مصر) به طول ۱۸۰۰ کيلومتر با ظرفيت ۵۶۰ ×۲ Mb/s در درياى عرب، خليج عدن، درياى سرخ قرار داده شد.
در همين سال بين کشورهاى (سيسيل - پرتغال - اسپانيا - جزيره ويريجين - فلوريدا - مکزيک) به طول ۳۰۰/۱۲ کيلومتر با ظرفيت ۵۶۰ ×۳ Mb/s در اقيانوس اطلس شمالى نيز کابل‌گذارى شد.
  ۱۹۹۵ م. کابل تلفن زير دريا - فيبر نورى درياى شمال و درياى بالتيک
کابل بين (دانمارک - هلند) ۴۶۸ کيلومتر ۵/۲ × ۴ Cb/4 با ۴ فيبر نورى بين (دانمارک - نروژ) ۳۰۲ کيلومتر ۵/۲ × ۲ Gb/s با ۴ رشته فيبر نورى بين (نروژ - سوئد) ۲۲۰ کيلومتر ۵/۲ × ۲ Gb/s با ۴ رشته فيبر نورى بين (سوئد - استونى) ۲۴۰ کيلومتر ۵/۲ × ۲ Gb/s با ۱۲ رشته فيبر نورى.
  ۱۹۹۵ م. کابل تلفن زير دريا
بين (تايلند - ويتنام - هنگ‌کنگ) ۳۳۵۴ کيلومتر۵۶۰ × ۲ Mb/s در درياى جنوبى چين قرار گرفت.
  ۱۹۹۶ م. کابل تلفن زير دريا
کابل بين (کاليفرنيا - جزاير هاوائى - جزيره گوام - ژاپن) به طول ۵۹۳/۲۴ کيلومتر با ۵ ×۲ Gb/s در اقيانوس کبير شمالى قرار داده شد.
  ۱۹۹۶ م. کابل تلفن زير دريا
کابل بين (ايتاليا - ترکيه - کورابى - روسيه - اوکراين) به طول ۳۵۰۰ کيلومتر با ۵۶۵ × ۱ Mb/s در درياى مديترانه در درياى سياه قرار داده شد.


همچنین مشاهده کنید