جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

مزیت‌های گشت و گذارهای میدانی


گشت و گذارهاى ميدانى را مى‌توان مجموعه‌اى از نمايش‌هاى ميدانى تلقى کرد که به‌طور متوالى ترتيب يافته باشند. اينها فعاليت‌هائى ترويجى هستند که با اشتياق مردم براى مسافرت و ديدن چيزهائى که در نواحى ديگر هستند، همخوان‌اند.
با اين حال، از بابت هزينه‌هائى که در بر مى‌گيرند، فقط مى‌توان هر از گاهى آنها را تقبل کرد و از اين رو، بايد به‌دقت برنامه‌ريزى و اجرا شوند تا حداکثر منافع از آنها به‌دست آيد. فعاليت‌هائى که ممکن است مورد بازديد قرار بگيرند، بر حسب اقتضا، از نمايش‌هاى کوچک يا طرح‌هاى آزمايشى گرفته تا درختزارها يا صنايع متداول جنگل‌دارى در تناوب هستند.
   اهداف گشت و گذارهاى ميدانى
- اين فرصت را در اختيار مردم قرار مى‌دهند تا مستندات معتبر شيوه‌هاى پيشرفته جنگل‌دارى را در تعدادى از نواحى مختلف با چشم خود آنها ببينند.
- ممکن است به يک موضوع يا انواع موضوع‌ها اختصاص يابند و از اين رو، عامهٔ مردم را از طريق رهبران آنها با چند جنبهٔ مهم از طرح ترويج آشنا مى‌کنند.
   مزيت‌هاى گشت و گذارهاى ميدانى
- مى‌توانند اطلاعات را به‌نحو روشنى ارائه دهند. بنابراين، بازديدکنندگان مى‌توانند پيام مورد نظر را درک کنند.
- با در نظر گرفتن تأثير مهم آموزشى آنها بر اعضاء، ممکن است که گشت و گذارهاى ميدانى مؤثرترين و مقرون به‌صرفه‌ترين روش‌هاى آموزشى ابعاد گسترده‌تر ترويج باشند.
   عوامل مؤثر در گشت و گذارهاى ميدانى
برخى از عواملى که براى ترتيب دادن گشت و گذارهاى ميدانى مؤثر هستند از اين قرارند:
- دربارهٔ هدف از گشت و گذار تصميم بگيريد.
- در زمينهٔ انتخاب محل‌ها و چيزهائى که قرار است مورد بازديد قرار گيرند، زمان مورد نياز براى هر ديدار و افرادى که قرار است دعوت شوند، با رهبران محلى مشورت کنيد.
- جدول زمانى مشروحى از گشت و گذارها را تنظيم کنيد.
- از ناحيهٔ مورد نظر ديدار به‌عمل آوريد تا ميزبانان را در مورد هدف از گشت و گذار و تعداد افراد و ماهيت گروه مورد نظر مطلع سازيد.
- مراحل گشت و گذار را مرور کنيد تا کافى بودن زمان اختصاص داده شده به گشت و گذار و تدارکات انجام شده براى مسافرت و محل سکونت مورد بررسى قرار گيرد.
- گروه‌هاى کوچک نسبت به گروه‌هاى بزرگ قابل کنترل‌تر هستند و از اين رو اعضاء گروه‌هاى کوچک ممکن است سود بيشترى از يک گشت و گذار ببرند.
- بيشترين تعداد افرادى که گردانندهٔ هر گشت و گذار ميدانى بايد نسبت به کنترل آها اقدام کند، ۳۰ شرکت‌کننده است.
- اعضاء گروه را با هم جلو ببريد و آنها را تشويق کنيد تا از محلى به محلى ديگر سريع‌تر حرکت کنند.
- در صورت نياز از يک بلندگوى دستى کوچک به‌عنوان وسيله‌اى براى جلب توجه شرکت‌کنندگان استفاده کنيد.
- کارکنان ترويج بايد آمادگى داشته باشند تا اطلاعات فني، پيشينه‌اى و تفسيرى را دربارهٔ فعاليت‌هاى مورد بازديد ارائه دهند.


همچنین مشاهده کنید