جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کارکرد نمایشگاهها


مطالبى که در نمايشگاه‌ها ارائه مى‌شوند، برخى از همان ويژگى‌هاى پوسترها را دارند. با اين حال تفاوت آنها در اين است که نمايشگاه‌ها سه ‌بعدى هستند، معمولاً بزرگتر و مفصل‌تر هستند و ممکن است در جاهائى که مناسب باشد، اشياء واقعى يا مدل‌هائى را در خود جاى دهند.
   کارکرد نمايشگاهها
برخى از کارکردهاى نمايشگاه‌ها عبارت است از:
- جلب توجه رهگذران يا بازديدکنندگان به سمت غرفه‌ها يا نمايشها.
- تفهيم انديشه يا واقعيتى مهم به آنها.
- جلب علاقهٔ آنان به‌موضوعى که ارائه شده است.
- ترغيب آنها براى دست‌ زدن به اقدامى.
- ايجاد روابط خوب بين کارکنان ترويج و مردمى که راجع به اين فعاليت‌ها با آنها ملاقات مى‌کنند.
در نمايشگاه‌ها غالباً از اشياء واقعى يا مدل‌ها استفاده مى‌شود و مى‌توان در آنها اطلاعاتى بسيار مشروح را به مردم ارائه داد. آنها نسبت به پوسترها مدت طولانى‌ترى توجه مردم را جلب مى‌کنند، چون معمولاً در محل‌هائى قرار دارند که مردم در آن حوالى آرامتر حرکت مى‌کنند.
   رهنمودهائى براى آماده‌سازى نمايشگاه‌ها
برخى رهنمودهاى مقدماتى ساده براى آماده‌سازى و استفاده از نمايشگاه‌ها که بر اساس شرايط محلى قابل تغيير هستند، به‌شرح زيرند:
- در مورد اينکه مخاطبان چه کسانى خواهند بود و انتظار مى‌رود آنها چه کارى انجام دهند، تصميم بگيريد.
- در خصوص پيام مورد نظر تصميم بگيريد.
- مؤثرترين نمايشگاه‌ها، در حول و حوش يک انديشهٔ واحد و با کمترين پشتيبانى اطلاعاتى ساخته مى‌شوند.
- انديشهٔ اصلى بايد به‌وضوح نمايان باشد.
- تلفيقى از اشياء واقعي، مدل‌ها و نمودارها، همراه با چسب‌هاى مناسب، علامت يا شعارى مشخص معمولاً پيام را انتقال مى‌دهند.
- چيزى بايد اضافه شود که موضوع مورد نظر را به علائق، تجربيات يا نيازهاى ببيننده ارتباط دهد.
- نمايشگاه بايد نکاتى از اين قبيل را در برگيرد: مشکل چيست، چه کارى مى‌توان براى آن انجام داد و چه منافعى از اين کار حاصل خواهد شد.
- پشتيبانى اطلاعاتى بايد به اين شکل که 'چرا' و 'چگونه' مى‌توان کارى را انجام داد، ارائه شود.
- توضيحاتى که در بالا يا زير عکس‌ها مى‌آيد، مى‌توانند اطلاعات سودمندى انتقال دهند.
- کاربرد اشياء واقعى (به‌طور مثال، ابزارهاى کهنه و نو، مدل‌ها، طرح‌ها، نمونه‌ها يا نمايش‌هاى واقعي) کمک زيادى به انتقال پيام مى‌کند.
- هر گاه مناسب باشد، ابزراهاى کمک آموزشى ديدارى نورتاب (به‌طور مثال، نمايش طلق‌هاى شفاف از پشت سر) را مى‌توان همراه با نمايشگاه‌ها مورد استفاده قرار داد.
- بى‌نظمي، بدترين دشمن نمايشگاه است؛ عقل حکم مى‌کند که بهتر است عناصر کمترى در نمايشگاه به‌کار رود.
- مطالب نوشته شده را به‌حداقل برسانيد؛ فقط از شرح‌هاى زير تصويرها يا از علامت‌ها به‌قدر کافى استفاده کنيد تا موضوع را توضيح دهيد؛ (در نمايشگاه‌ها و ... ، متصديان غرفه‌ها مى‌توانند در صورت نياز، توضيحات بيشترى ارائه دهند).
- اندازه، شکل و رنگ‌هاى متفاوتى براى حروف چاپى به‌کار ببريد تا ايجاد علاقه کنيد و توجه همه را به اين کانون علاقه جلب کنيد.
- يک رنگ‌آميزى - Colour scheme، متشکل از ۲ يا ۳ رنگ را همراه با سايه‌هاى ملايم -Neutral shades، براى زمينه به‌کار ببريد و قسمت‌هائى که رنگ تيره دارند را براى نکات مورد توجه استفاده کنيد؛ در انتخاب رنگ‌هائى که قرار است به‌کار بروند، از رنگ‌هاى 'خوش يمن' نهايت استفاده را بکنيد و از کاربرد رنگ‌هاى 'ممنوعه' اجتناب کنيد.
- کانون توجه را تقريباً هم سطح با چشم (با ارتفاعى حدود ۶۰/۱ متر) قرار دهيد.
- چيزهائى که بالاى ۲ متر يا پائين ۱ متر باشند را نمى‌توان همانند چيزهائى که تقريباً هم سطح با چشم هستند، به راحتى ديد.
- با جلب همکارى مردم براى تهيهٔ چند بخش اساسى براى نمايشگاه‌ها با اين هدف که آنها به‌طور دائم در يک محل يا در يک مرکز آموزش روستائى نگهدارى شوند، ديگر لازم نيست که کارکنان ترويج کار دشوار حمل مواد نمايشى سنگين را از يک محل به محل ديگر متحمل شوند.
- اگر بتوان نمايشگاه را در بيش از يک محل مورد استفاده قرار داد، زمان صرف شده براى آماده کردن نمايشگاه‌ها به‌نحو مؤثرترى مورد استفاده قرار مى‌گيرد.
- نمايشگاه‌ها را طورى طراحى کنيد و بسازيد که براى استفادهٔ مجدد از آنها در محل‌هاى ديگر، بتوان آنها را به‌راحتى برچيد و حمل کرد.
- اگر نمايشگاه‌ها در رويدادى مهم نظير گردش علمى يا در نمايشگاه ملى به‌نمايش گذاشته شوند، افراد زيادى مى‌توانند از آن بهره‌مند شوند.
   سازماندهى و برگزارى نمايشگاه‌ها
در زير به چند نکتهٔ علمى در برگزارى نمايشگا، که با به‌دست آوردن تجربهٔ محلى مى‌توان آن را توسعهٔ بيشترى بخشيد، اشاره مى‌شود:
- نمايشگاهى را انتخاب کنيد که متناسب با فعاليت و وضعيت مورد نظر باشد.
- نقشه، نمودار يا مدلى نوشته شده راجع به نمايشگاه تهيه کنيد.
- در مورد نمايشگاه‌هاى بزرگ، نقشه‌اى را روى زمينى باز رسم کنيد تا برايتان مسجل شود که بازديدکنندگان قادر خواهند بود به‌راحتى در آنجا بگردند.
- موقعيت مواد مورد نياز را تعيين کنيد و آنها را بچينيد.
- محل قرار گرفتن مواد را با گچ رنگى يا رنگ روى وسائل نگهدارنده ترسيم کنيد، به‌طورى که بتوان بر حسب ضرورت آنها را سريعاً و دقيقاً جابه‌جا کرد و دوباره سرجاى خود گذاشت.
- تمامى مواد ارزشمند قابل حمل را به‌نحوى مطمئن روى پايه‌اى نصب کنيد (سيم‌هاى مسى قوى براى اين منظور بسيار مناسب هستند و معمولاً مزاحمتى ايجاد نمى‌کنند).
- اشخاصى را در جاهاى مناسب بگماريد تا مواد نمايشى را نشان و توضيح دهند و به پرسش‌هاى مردم پاسخ دهند.
- اگر مقتضى است، مطالب خواندنى ( يا حتى نشاءها) را براى توزيع در بين مردم، در دسترس داشته باشيد.
- دفترى را به‌منظرو ثبت درخواست‌هائى که براى کسب اطلاعات بيشتر مى‌شود، اختصاص دهيد و هر گونه تماسى را از طريق نامه، ديدار شخصى يا دعوت به جلسات، پيگيرى کنيد.
- تأثيرگذارى نمايشگاه و علاقه‌اى که ايجاد کرده است و هر گونه پيگيرى موفقيت‌ آميزى را که با اشخاص علاقه‌مند داشته‌ايد، ارزشيابى و راجع به آن گزارشى تهيه کنيد.


همچنین مشاهده کنید