سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

تلویزیون


تلويزيون، هم تصوير و هم حرکت را به پخش برنامه‌ها مى‌افزايد و امروزه در بسيارى از نواحى رنگ را نيز به آنها اضافه مى‌کند. در جاهائى که خدمات تلويزيونى کارآمدى وجود دارد و تعداد تلويزيون‌ها آنقدر هست که تعداد معقولى از جمعيت را تحت‌پوشش قرار دهد، خصوصيت‌هاى مذکور ارزش آن را به‌عنوان يک فن ترويج، بسيار افزايش مى‌دهد. متأسفانه بسيارى از کشورهاى در حال توسعه به اين مرحله دست نيافته‌اند و گسترش آن به روستاها ممکن است سال‌ها طول بکشد. با اين حال، در ديگر کشورها، تلويزيون نقشى را بر عهده مى‌گيرد که اهميت آن روزبه‌روز افزايش مى‌يابد. با هزينه‌هاى دولتي، تلويزيون‌هائى را در محل‌هاى روستائى مناسبى قرار داده‌اند تا تعداد بسيار زيادى از مردم قادر باشند برنامه‌هائى را که ارزش آموزشى و تفريحى دارند، دريافت کنند.
   کارکرد تلويزيون در امر ترويج
در شبکه‌هاى ملي، بخش‌هاى مربوطه ممکن است قسمت نسبتاً کوچکى از جدول زمانى برنامه‌ها را به‌خود اختصاص دهد. اينها ممکن است به‌صورت برنامه‌هاى عامه‌پسند مقطعي، فيلم‌هائى بلند براى تکيه بر مراحل آگاهى و علاقه در فعاليت‌هاى ترويجي، يا به‌عنوان گزارش‌هائى در خصوص موفقيت‌هاى چشمگير در امر جنگل‌دارى به تصوير کشيده شوند.
با اين حال، تلويزيون مى‌تواند در زمينهٔ آموزش کارکنان ترويج و تشويق کارهاى ترويجى در نواحى روستائي، نقشى عمده داشته باشد. اين رسانه ممکن است به‌زودى نه تنها جاى فيلم‌هاى سينمائى را در امر ترويج بگيرد، بلکه با نمايش دادن مطالب آموزشى که سريعتر در اختيار مردم قرار مى‌گيرند و رنگ و بوى محلى بيشترى دارند، حوزهٔ آنها را بسيار گسترده کند. کارکنان ترويج مى‌توانند با استفاده از انواع دستگاه‌هاى ضبط ويديوئى عملکرد خود را به‌عنوان متخصصان ترويج، در انواع گسترده‌اى از وضعيت‌ها کنترل کنند. تلويزيون همچنين شخص را قادر مى‌سازد تا بر اساس حالت‌هاى چهره حرکات بدن يا واکنش‌ەائى که مخاطبان در برابر اظهارات و پرسش‌هاى مطرح شده در طول جلسه از خود نشان مى‌دهند، نقادانه و با خيال راحت واکنش‌هائى را که مخاطبان نسبت به عملکرد او دارند، مورد بررسى قرار دهد. حتى برنامه‌هاى ضبط شده ساده‌اى نيز که براى نمايش در سطحى گسترده‌تر در نظر گرفته نشده‌اند، مى‌توانند براى بهبود عملکرد مربى و ارزيابى ميزان علاقه و ارزش مطالبى که مورد بررسى قرار مى‌گيرند، کمک فراوانى بکنند.
مى‌توانيد مطالبى را که به‌طور حرفه‌اى‌ترى تهيه شده‌اند، به شکل برنامه‌هائى کوتاه در جلسات کوتاه صبح يا عصر، براى کارکنان آموزشى يا براى مخاطبان آنها مورد استفاده قرار دهيد، به‌طورى که بدون از دست دادن زمان کارى در نظر گرفته شده براى يک دورهٔ شبانه‌روزي، در طى يک مدت نسبتاً کوتاه، دورهٔ مطالعاتى دقيقاً سازماندهى شده‌اى تدارک ببينيد. با خلاصه کردن يک دورهٔ زمانى طولانى در يک ساعت يا حدود آن، يا با نمايش دادن يک فن به‌طور ماهرانه و با تمامى منابع مورد نياز، مى‌توانيد از نمايش‌هاى نتيجه‌اى يا طريقه‌اي، برنامه‌هاى ضبط شده‌اى را تهيه کنيد اينها را مى‌توانيد به‌صورت کوتاه تقريباً بيست دقيقه‌اى نشان دهيد و هر کدام را با گفت و گو و نقد يا در صورت نياز با نمايشى ديگر ادامه دهيد.
   توليد برنامه در تلويزيون
در آغاز، براى آماده کردن يک برنامهٔ تلويزيوني، چه براى نشان‌دادن به مخاطبان ملى و چه اينکه به‌صورت نوار ويديوئى براى کارآموزى گروه‌هاى کوچکتر مورد استفاده قرار گيرد، بهتر است سازمان ملى تلويزيون يا يک شرکت تجارى تدارک‌هاى لازم را ببينند. آنها تمامى تجهيزات و تخصص لازم براى انجام موفقيت‌آميز اين کار را دارند.
اگر دوربين ويديوئى و دستگاه ضبط ويديوئى ساده‌اى در اختيار کارکنان ترويج قرار داشته باشد، نخستين اقدام‌هائى ه هنگام ضبط کردن انجام مى‌گيرد بايد در مقياسى کوچک باشد و به برنامه‌هاى چند دقيقه‌اى محدود شود. رهنمودهاى مربوط به ضبط راديوئى را مى‌توان در آغاز جرح و تعديل کرد، ولى دو عنصر تصوير و حرکت عوامل جديد مهمى را بر آن مى‌افزايند. اين مسئله که صحنه‌هاى گرفته شده توسط دوربين ويديوئى را مى‌توان بلافاصله پس از ضبط تصويرها، روى نمايشگر دوربين مرور کرد، اين امکان را فراهم مى‌سازد که اشتباه‌ها اصلاح شوند و نحوهٔ ارائه برنامه با سرعت بسيار زيادى بهبود يابد. غالباً نمى‌توان برنامه‌هائى را که با تجهيزات ويديوئى ساده ضبط مى‌شوند، طبق معيارهائى که براى کاربرد در مقياس گسترده مورد نياز هستند تدوين کرد، ولى تجربه‌اى که مى‌ةوان در تهيهٔ اين برنامه‌ها به‌دست آورد، کمک ارزشمندى براى ارائه مؤثرتر مطالب ترويج جنگل‌دارى محسوب مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید