جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ولیمهٔ امام زمان (عج)


  سفره‌هاى مرسوم
  ديگ امام چهارم (ع)
نزديکان بيمار شوربائى درست مى‌کنند که روضه امام چهارم را مى‌خوانند سپس شورباى بين حاضران تقسيم مى‌شود.
  حلواى حضرت زهرا (س)
اين حلوا در سالگرد وفات حضرت زهرا درست مى‌کنند و پس از روضه‌خوانى بين زنان حاضر تقسيم مى‌کنند.
  وليمهٔ امام زمان (عج)
روز پانزدهم ماه شعبان منبرها را مزين و چراغانى مى‌کنند. (در خانه‌ها) و شيربرنج مى‌پزند و مولودى مى‌خوانند و نقل و خرماه و شيرينى تقسيم مى‌کنند.
  سفرهٔ شاهزاده قاسم
زنان براى رفع اختلاف خانوادگى اين سفره را مى‌اندازند، در سفره سفيد خرما و گل و شيرينى مى‌چينند و روضه مى‌خوانند و حاضرين با کشمش پلو پذيرائى مى‌شوند.
  سفره بى‌بى رقيه
در شب‌هاى زوج هفته اين سفره را مى‌اندازند شمعى روشن مى‌کنند و نان و خرما مى‌گذارند و روضه بى‌بى رقيه مى‌خوانند و پس از اتمام روضه نان و خرما بين حاضران تقسيم مى‌شود.
  سفره بى‌بى زينب
زنى که حاجتى دارد آش رشته مى‌پزد ملا روضه مى‌خواند سپس ديگ آش را به پاى سبز مى‌آورند با ملاقه آش رشته را بين خانم‌ها تقسيم مى‌کنند.
  سفره بى‌بى حور و بى‌بى نور
اين سفره را براى هر حاجتى مى‌توان انداخت، آش نذرى اين سفره را با مقدارى آرد و شکر درست مى‌کنند پس از پختن آن‌را طبخ و دم مى‌کنند و صبح دو سه زن مؤمنه روى آن‌را برمى‌دارند و در بشقاب بين بانوان تقسيم مى‌کنند.
  مراسم نوروز
  چهارشنبه‌سورى
شب چهارشنبه آخر سال مردم استان سمنان مانند همه شهرهاى ايران، بوته جمع‌آورى مى‌کنند و آتش مى‌زنند و جوان‌ها از روى آن مى‌پرند و شعرهائى مى‌خوانند.
در هنگام تحويل سال همه اهل خانه سر سفره هفت‌سين که با شمع و چراغ و سمنو و سبزه مزين شده جمع مى‌شوند و با خواندن اورادواذکار مخصوص از سال نو استقبال مى‌کنند. بعد از تحويل سال ديد و بازديد چند روزه با مراسم سيزده‌به‌در پايان مى‌پذيرد.
  ماه رمضان
بيست و يکم رمضان، زنان پاى سبزه‌ها جمع مى‌شوند و اورادواذکارى مى‌خوانند و نذر و نيازى هم مى‌نمايند.
بيست و هفتم رمضان مردان صبح به کله‌پزى مى‌روند. زنان حنا خيس مى‌کنند و بين خويشان تقسيم مى‌کنند. خانم‌ها در مسجد با نخ و سوزن پارچه براى تبرک کيسه مى‌دوزند. صبح بانوان و عصر مردها به زيارت اهل قبول مى‌روند.
اعتقادات ديگرى نيز هست مانند مناجات، آداب سفر، صداى مرغ حق و نخود مشکل‌گشا، فالگوش؛ در دهه محرم و صفر روز غروب در تکايا آئين شمع و چراغ برگزار مى‌شود و مراسم طوق‌بندان.


همچنین مشاهده کنید