سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

عید نوروز


  مراسم نوروز
  نوروزى‌خوانى
نوروز‌خوانان معمولاً پانزده روز پيش از فرا‌رسيدن نوروز به روستاها رفته و با خواندن اشعار در مدح امامان و ترانه‌هاى محلي، آمدن سال نو را بشارت مى‌دهند. نوروزخوانان چند نفر هستند که يکى شعر مى‌خواند، يکى ساز مى‌زند و ديگرى که کوله‌کش نام دارد، به در خانه‌هاى مردم مى‌رود و مى‌خواند: بادر بهارون بيمو / نوروز سلطون بيمو / مژده دهيد به دوستان / گل به گلستون اومد/ ... . صاحب‌خانه نيز با دادن پول، شيريني، گردو، تخم‌مرغ و نخود و کشمش از آنان پذيرائى مى‌کند.
  چهارشنبه‌سورى
صبح روز چهارشنبه آخر سال آش هفت‌ترشى درست مى‌کنند و بين همسايه‌ها پخش مى‌کنند. غروب روز چهارشنبه ۵ تا ۷ بوته آتش درست مى‌کنند و در حالى‌که آواز مى‌خوانند با آرزوى شادى و خوشى براى خود و خانواده خود از روى آتش مى‌پرند.
  عيد نوروز
هنگام تحويل سال افراد خانواده دور سفره هفت‌سين مى‌نشيند و در حالى‌که پدر خانواده دعاى تحويل سال را مى‌خواند، منتظر تحويل سال نو مى‌شوند.
  جشن نوروزماه
مردم مازندران در اواسط مردادماه جشنى به‌نام نوروزماه دارند. وقتى اولين محصول برنج زودرس رسيد. بعد از درو و جمع‌آورى با همان برنج غذا درست مى‌کنند و در خارج از روستا جشن پايان‌کار مى‌گيرند. اين مراسم شبيه سيزده‌به‌در است و يک نوع سپاس‌گزارى به درگاه خداوند است.
  مراسم تيرماه سيزده
از ديگر مراسم سنتى و رسمى مازندران تيرماه سيزده است که در اواسط آبان هر سال برگزار مى‌شود. در اين شب همه خانواده دور هم جمع مى‌شوند و تا پاسى از شب به‌خوردن تنقلات و گوش دادن به قصه و افسانه‌هاى بزرگترها سپرى مى‌کنند. جوانان هم با در‌دست داشتن ترکه‌اى بلند که کيسه‌اى در انتهاى آن بسته شده همراه کودکان به در خانه‌ها رفته و با سر و صدا و کوبيدن چوب به در خانه‌ها و لال‌بازى از صاحب‌خانه تقاضاى هديه مى‌کنند و شيرينى و ميوه و پول مى‌گيرند. برخى مى‌گويند که اين شب شب تولد حضرت على (ع) است و برخى پيروزى کاوه بر ضحاک و جشن مهرگان را در اين شب مى‌دانند.
  آئين سنتى ۲۶ عيد ماه
اين آئين ۲۶ عيدماه طبرى هر سال در تاريخ ۲۸ تيرماه ش در بيشتر روستاهاى استان برگزار مى‌شود. اين جشن به جشن مردگان نيز معروف است. امروزه نيز اهالى روستاهاى اطراف همگى به امام‌زاده حسن مى‌آيند و علاوه بر خيرات کردن براى اموات و روشن کردن شمع روى مزارها، تماشاگر مسابقه کشتى سنتى لوچو مى‌شوند. در اين روز کشتى‌گيران سوادکوه در اين محوطه گرد مى‌آيند و به مصاف هم مى‌روند.
  مراسم ورف‌چال (چاه برف)
يکى از مراسم قابل توجه در ارتباط با آب در روستاى 'اسک' واقع در جاده هراز مراسم 'ورف چال' است. اين مراسم در يکى از روزهاى جمعه و در فاصله اول تا پانزدهم ارديبهشت ماه که آخرين برف‌هاى زمستانى در حال ذوب شدن است انجام مى‌شود. تاريخ اجراى آن قبلاً توسط بزرگان محل به اطلاع عموم مى‌رسد. در اين روز کليه مردان جهت انجام مراسم ورف‌چال واقع در دامنه کوه دماوند پس از صرف صبحانه با همراه داشتن غذاى ظهر و بساط ميوه و چاى از روستا خارج مى‌شوند. در اين روز هيچ مردى نبايد در روستا بماد، اگر مردى سعى کند به روستا داخل شود به‌شدت با چوب به‌وسيله زن‌هاى محل تنبيه مى‌شود.
مردان روستا پس از رسيدن به محل ورف‌چال که از دوران گذشته چاهى در آنجا براى جمع‌آورى برف به‌وسيلهٔ شخصى به‌نام سيدحسن ولى حفر شده و مقبره او نيز در روستاى نياک محل زيارت اهالى منطقه است، اقدام به جدا کردن قطعات برف از کوه مى‌کنند و هرکس به‌قدر توان خود مقدارى از قطعات برف را به داخل چاه مى‌ريزد. با پر شدن چاه و پوشانيدن در آن، مردان به صرف ناهار و چاى و ميوه در اطراف چاه مى‌پردازند و نماز به‌جاى مى‌آورند و همگى به روستا برمى‌گردند. اين مراسم ريشه در مبارزه با کم‌آبى براى مسافران و دام‌ها در فصل تابستان دارد.


همچنین مشاهده کنید