شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

رشد مفهوم زمان


  رشد مفاهيم پيش از عدد (Pre-number concepts):
( مفهوم اندازه) بزرگ کوچک همانند
(مفهوم طول) دراز کوتاه همانند
(مفهوم وزن) سنگين سبک همانند
(مفهوم ارتفاع) بلند کوتاه همانند
(مفهوم ضخامت) چاق (کلفت) لاغر ( نازک) همانند
( مفهوم قطر) پهن باريک همانند
(مفهوم مقدار، کميت) بيشتر کمتر همانند
(مفهوم فاصله) دور نزديک همانند
۳-۴ ساله‌ها:
- بايد بتواند بين اشياى کوچک و بزرگ تفکيک قايل شود و اشياى هم‌ اندازه را مطابقت دهد.
- بايد بتواند از کلمات بزرگ و کوچک به نحو درست استفاده کند.
۴-۵ ساله‌ها:
بايد بتواند اشيا را به ترتيب اندازه قرار دهد، يعنى تا سه سطح رديف کند.
۵-۶ ساله‌ها:
بايد بتواند اشيا را به ترتيب اندازه قرار دهد؛ يعنى تا پنج سطح رديف کند.
اهداف فوق براى کسب مفهوم اندازه است؛ يعنى بزرگ و کوچک؛ براى هريک از مفاهيم ديگرى که قبلاً در فهرست آمده است، اهداف رفتارى همانند خواهند بود: فقط مفهوم برچسب‌ها ( نام‌ها) تغيير خواهند کرد.
  رشد مفهوم عدد
۴-۵ ساله‌ها:
-بايد بتواند ارتباط ( تناظر) يک به يک را بشناسد.
- بايد بتواند مفهوم اعداد را تا عدد ۵ براساس ارزش ارتباطى آنها بشناسد.
- بايد توانايى تشخيص تعداد نمادهاى عددى تا عدد ۵ را داشته باشد.
- بايد بتواند اعداد را از يک تا ۵ به ترتيب بشمارد.
۵-۶ ساله‌ها:
- بايد بتواند مفهوم اعداد را تا عدد ۱۰ براساس ارزش ارتباطى آنها بشناسد.
- بايد بتواند اعداد را به ترتيب تا عدد ۱۰ بشمارد و در جاى خود بگذارد.
- بايد بتواند نمادهاى عددى و ارقام را تا عدد ۱۰ تشخيص داده، بنويسد.
  رشد مفهوم فضا (مکان)
۳-۴ ساله‌ها:
- بايد بتدريج با مفاهيم اساسى مربوط به فضا آشنا شوند.
- بايد بتوانند موقعيت‌هايى چون داخل - خارج، رو - زير، جلو - عقب و بالا - پايين را تشخيص دهند.
۴-۵ ساله‌ها:
بايد بتوانند موقعيت‌هاى ارتباطى را درک کرده، شناسايى کنند و کلمات مناسب با آنها را مورد استفاده قرار دهند؛ مانند: بالا - پايين، داخل - خارج ( درون و بيرون)، رو - زير، جلو - عقب، پهلو - وسط - بين، اينجا - آنجا، کنار- پشت - درجلو، و باز - بسته و غيره.
۵-۶ ساله‌ها:
بايد بتوانند به روشنى جلو و عقب را نشان دهند.
  رشد مفهوم زمان
۳-۴ ساله‌ها:
- بايد از مفهوم روز و شب، بعد ازظهر و غروب براساس فعاليت‌هاى روزمره آگاهى داشته باشد.
- بايد مفهوم موقعيت زماني، يعنى قبل - بعد را دريابد.
۴-۵ ساله‌ها:
- بايد مفهوم زود - دير را درک کند.
- بايد از مفهوم ساعات در ارتباط با امور عادى روزمره آگاهى پيدا کند.
- بايد توانايى درک اين مطلب را داشته باشد که زمان با ساعت قابل اندازه‌گيرى است.
- بايد از روزهاى هفته آگاهى پيدا کند.
۵-۶ ساله‌ها:
- بايد بصورت ساده زمان را از روى ساعت بشناسد.
- بايد نام ماه‌هاى سال را بداند.
  رشد مفهوم حرارت (دما)
۳-۴ ساله‌ها:
بايد بتواند وضعيت حرارتى را مانند گرم و سرد را تميز دهد، درک کرده، شناسايى کند.
۴-۶ ساله‌ها:
بايد بتواند وضعيت حرارتى را مانند گرم، گرم‌تر، و گرمترين سرد، سردتر و سردترين را حتى تا پنج سطح متفاوت تميز دهد، درک کرده، شناسايى کند.


همچنین مشاهده کنید