جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آشنایی کودکان با طعم لذت و عبادت


  الگوهاى عملى
فرزندان نيازمندند پدر و مادر خود را در محيط خانوادگى به عنوان يک انسان نمونه از نظر اخلاقى و دينى ديدار کنند. بديهى است چون افراد انسانى عاشق کمال و جمال هستند، وقتى عملاً با رفتار پدران و مادران که مظاهرى از کمال و جمال است، برخورد کنند بى‌اختيار شيفته و بى‌قرار مى‌شوند و به سوى الگوى جذب مى‌گردند تا در پرتو اين نزديکى به همانندسازى بپردازند.
  تقويت بنيه اعتقادى در کودکان
کودکان در سنين کودکى براساس حس تقليد با اصل نمازخواندن آشنا مى‌گردند، لذا اعمالى که کودکان براساس تقليد از ديگران انجام مى‌دهند دوام و استحکام ندارد. به همين جهت نوع خانواده‌ها مشاهده مى‌کنند که فرزندان آنان علاقه‌ى قبلى خود را از دست داده‌اند و با زور و کراهت به خواندن نماز مى‌پردازند و در مواردى نيز مدعى مى‌گردند که تکاليف دينى را انجام داده است.
پدران و مادران بايد بکوشند از همان ابتداى سن کودکى بنيه‌ى اعتقادى کودکان خود را به تدريج تقويت کنند. نکته‌ى مهمّ اينکه، اين تبيين بايد در حد فکر و عقل کودکان باشد.
  آشنایی کودکان  با طعم و لذت عبادت
هرچيزى طعم و لذتى دارد، منتها گاه طعم و لذت، مادى و گاه معنوى است. على (ع) در فرازى مى‌فرمايد: لٰا يَجِدُ عَبْدٌ طَعْمَ الْايمٰانِ حَتّى يَتْرُکَ الْکِذْبَ وَ هَزْلَهُ ( معجم بحارالانوار؛ برازش؛ ماده‌ى کذب.)، طعم ايمان را کسى نمى‌چشد مگر آن که دروغ‌گويى را چه جدى و چه شوخى ترک کند. معلوم مى‌شود امور معنوى هم داراى طعم و مزه هستند.
ضمن اين که کودکان دبستانى به انجام فرايض دينى مى‌پردازند، پدران سعى کنند جذبه و شوق مناجات و راز و نياز با خدا را به خوبى به کودکان انتقال دهند. هم‌چنين خود پدران و مادران در مواردى خشوع و خضوع در نماز و ارتباط عاشقانه با خدا را در خواندن دعاها به طريقى به کودکان خود انتقال دهند. فراموش نمى‌کنم، در دوره‌ى کودکى هميشه به وسيله‌ى صداى قرآن مادر مرحومم از خواب بيدار مى‌شدم. اهتمام و جذبه‌ى مادرم را در خواندن قرآن و تعبد و تقيد او را در نماز اول وقت، با همه‌ى وجودم لمس مى‌کردم و در اعماق قلب و روحم اثر مى‌گذاشت.
اين که تأکيد شده، خواندن قرآن و صداى مؤذن و قرائت امام جماعت با صدايى بسيار زيبا و قرائتى نيکو انجام گيرد، به خاطر همين نکته است که به آن اشاره کردم. بسيارى از افراد وقتى از مکه مراجعت مى‌کنند از صداى زيباى امام جماعت سخن‌ها مى‌گويند. فراموش نکنيم نوع افراد، غذاها و هم‌چنين ميوه‌ها را به خاطر طعم و مزه‌اى که در آنها وجود دارد مورد استفاده قرار مى‌دهند. به خاطرم گذشت که کودکان کلاس اولِ برخى از مدراس اسلامى با عشق و علاقه در کلاس مرحوم نيّرزاده حضور مى‌يافتند، زيرا علاوه بر درس، عوامل متعددى وجود داشت که شاگردان کلاس اول را جذب مى‌کرد و همين عوامل بودند که شاگردان کلاس اول را مشتاق شرکت در کلاس آن معلم نمونه مى‌نمود. روى اين اصل پدران و مادران نبايد تنها به خواندن نماز اکتفا کنند بلکه بايد بکوشند نماز را با همه‌ى زيبايى و طراوت‌هاى معنوى آن به کودکان خود انتقال دهند تا در پرتو جذب و انجذاب زيبايى‌هاى آن به خواندن نماز علاقه‌مند شوند.


همچنین مشاهده کنید