جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

راهنمایی و مشاورهٔ خانوادگی


راهنمايى و مشاوره از ديدگاه‌هاى گوناگون به انواعى تقسيم مى‌شود. چنانچه موضوع راهنمايى منظور باشد، راهنمايى و مشاوره به انواع تحصيلي، شغلي، خانوادگي، و بهداشتى تقسيم مى‌گردد. در صورتى که روش اجرا مدنظر باشد، به فردى و گروهى تقسيم مى‌شود. تقسيم‌بندى موضوعى راهنمايى و مشاوره، صرفاً يک طبقه‌بندى صورى و مجازى است که به‌منظور سهولت مطالعه و تهيهٔ ريز مواد درسى انجام مى‌گيرد و در عمل، در انجام راهنمايى و مشاوره، از تمام انواع تواماً استفاده به عمل مى‌آيد.
  راهنمايى و مشاورهٔ تحصيلى
از طريق راهنمايى تحصيلى به دانش‌آموز کمک مى‌شود تا بتواند دروس و رشته تحصيلى مناسبى را انتخاب کند، از قوانين مدرسه و مقررات آموزشى و امتحانى آگاه گردد، و مشکلات درسى خود را مرتفع سازد. هدف نهائى راهنمايى تحصيلي، کسب موفقيت تحصيلى است. آموزش شيوه‌هاى صحيح مطالعه و تمرين دروس، نحوهٔ استفاده از منابع، و يادگيرى يادداشت‌بردارى و خلاصه کردن کتاب از شيوه‌هاى اجرائى راهنمايى تحصيلى محسوب مى‌شوند. مسلماً هدايت دانش‌آموز به رشته‌هاى مناسب تحصيلي، عامل مهمى در موفقيت تحصيلى است. دانش‌آموزان بايد از ارتباط بين رشته‌هاى تحصيلى و مشاغل آگاه شوند. زيرا راهنمايى تحصيلى مقدمهٔ راهنمايى شغلى است.
  راهنمايى و مشاورهٔ خانوادگى
از طريق راهنمايى خانوادگى - که يکى ديگر از انواع راهنمايى است - روابط سالم و متعادل بين اعضاى خانواده برقرار مى‌شود و آرامش و آسايش آنان تأمين مى‌گردد. خانواده معمولاً از زن و مرد و تعدادى بچه که روابطى بين آنان حاکم است تشکيل مى‌شود. روابط بين زن و مرد، پدر و بچه‌ها، مادر و بچه‌ها، و بچه‌ها با يکديگر ممکن است مختل گردد و براى تمام اعضاى خانواده مشکلاتى به‌وجود آورد. از طريق راهنمايى خانواده با ارائه روش‌هاى صحيح تربيتي، به ايجاد تعادل و رابطهٔ سالم و سازنده بين اعضاى خانواده اقدام مى‌شود. (براى کسب اطلاع بيشتر به کتاب آدم‌سازى مراجعه کنيد.)
  راهنمايى و مشاورهٔ بهداشتى
راهنمايى بهداشتى نوع ديگرى از راهنمايى است که به‌منظور تأمين سلامت جسمى و روانى اعمال مى‌شود و هدف آن پيشگيرى از ابتلاء به بيمارى‌هاى جسمى و روانى است. سلامت جسمى در ديگر ابعاد وجودى انسان تأثير انکار ناپذيرى دارد و به گفتهٔ معروف 'عقل سام در بدن سالم است' .
راهنمايى بهداشتى در حفظ سلامت فرد و اجتماع و فراهم آوردن موجبات پيشگيرى از ابتلا به بيمارى‌هاى مسرى و کنترل آنها و ممانعت از بروز حوادث ناگوار، نقش به‌سزائى دارد. در اين‌گونه موارد مى‌توان از طريق رسانه‌هاى گروهي، اطلاعات سودمندى را در دسترس مردم قرار داد. بهداشت روانى به ثبات عاطفى مى‌انجامد و بدين جهت فرد براى خود و ديگران احترام قائل مى‌شود، توانائى‌ها و محدوديت‌هاى خود را مى‌شناسد، و مى‌داند که رفتار انگيزه‌هائى دارد و معلول عوامل متعددى است و تابع تماميّت وجود فرد مى‌باشد.


همچنین مشاهده کنید