جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

هویت شغلی و تحصیلی


هويت عبارت است از چيستى و هويت در مورد انسان و نوجوان اين است که بداند کيست، چيست، چه راهى را در زندگى در پيش رو دارد و به کجا مى‌خواهد برود. انسان در دورهٔ کودکي، به اين مفاهيم زياد نمى‌انديشد. او مسافر زندگى است، بدون آنکه به مبدأ و منتهاى راهى که مى‌رود، فکر کند. کودک دبستانى در مورد خود و محيط خود حساسيت زيادى نشان نمى‌دهد. براى او در اين زمينه سؤال‌هاى زيادى مطرح نمى‌شود. ولى نوجوان در مورد خود حساس مى‌شود. گويى اين مسافر از خواب برخاسته است و در مورد راهى که مى‌رود، به پرس‌وجو مى‌پردازد. من کيستم؟ اطرافيان من کيستند؟ چرا اطرافيان من اين گونه‌اند و چرا به گونهٔ ديگرى نيستند؟ به کجا مى‌روم؟ چرا بايد به جايى که ديگران برايم در نظر گرفته‌اند، بروم؟ چرا نبايد هدفى ديگر در زندگى داشته باشم؟ و...؟ سؤال‌هايى است که نوجوان مطرح مى‌کند از اين طريق در جست‌وجوى يافتن راه خويش در زندگى است و تا وقتى آن را نيابد، دچار آشفتگى نقش خواهد بود.
  هويت جنسى
يکى از مهم‌ترين مقوله‌هاى هويت، هويت مربوط به جنس است. يک دختر بداند که يک دختر کيست، چيست و چه رفتارهايى بايد داشته باشد و يک پسر نيز ويژگى‌هاى متناسب با جنس خود را بشناسد. در شرايط عادى و طبيعى يک دختر تمايل دارد داراى نقش يک خانم باشد و يک پسر تمايل دارد نقش يک مرد را ايفاء کند. هرچند که برخى از نوجوانان از جنسيت خود راضى نيستند و گاه از اينکه دختر يا پسر هستند، اظهار نارضايتى مى‌کنند.
  هويت شغلى و تحصيلى
نوجوانان در مورد اينکه آيا بايد درس بخوانند، يا نه و يا اينکه چه شغلى داشته باشند و چه راهى را در پيش بگيرند، از خود سؤال مى‌کنند و از اين طريق در جست‌جوى هويت شغلى و تحصيلى خود هستند.
  هويت اعتقادى
اين هويت در مورد اعتقاد نوجوان مطرح مى‌شود. چرا بايد مسلمان باشيم؟ مسلمان بودن مستلزم چه رفتارهايى است؟ مسلمان کيست؟ اگر خدا عادل است، چرا فلان واقعه اتفاق مى‌افتد؟ و بسيارى سؤال‌هاى ديگر.


همچنین مشاهده کنید