پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

ارتباط رشد با مصرف


رشد و افزايش وزن زنده شترمرغ بستگى اساسى به نحوه تغذيه و مديريت داد. نمودار زير تغييرات مربوط به افزايش وزن شترمرغ‌ها را در خلال ۱۴ هفته اول زندگى نشان مى‌دهد. منحنى بالائى تغذيه با يک جيره متراکم و متعادل و منحنى پائينى تغذيه جوجه يا جيره کاملاً علفى (يونجه) را نشان مى‌دهد. اگرچه مشخص شده که تغذيه شترمرغ‌هاى پروارى با غذاى کنسانتره باعث رشد بسيار سريع از سن يک تا چهارماهگى مى‌گردد ولى ممکن است دفرمه شدن پا خصوصاً مفاصل را به‌دنبال داشته باشد. در اينگونه موارد توسعه استخوان‌هاى پا با افزايش سريع وزن شترمرغ همخوانى ندارد.
نتايج يک مطالعهٔ اخير در آفريقاى جنوبى نشانگر آن است که شترمرغ مناطق مختلف، تفاوت‌هائى را در افزايش وزن نشان مى‌دهند. در اين مطالعه شترمرغ‌هاى ادشورن آفريقاى جنوبي، ناميبيا و زيمباوه با يکديگر مقايسه گرديدند. شترمرغ‌هاى ادشورن آفريقا ديرتر از بقيه به حداکثر وزن بدن و نيز حداکثر افزايش وزن روزانه رسيدند، ولى هيچ‌گونه تفاوت معنى‌دارى در وزن پرنده بالغ بين شترمرغ‌هاى نواحى و مختلف وجود نداشت.
غذاى مصرفى شترمرغ بستگى به وزن بدن پرنده و ميزان انرژى موجود در جيره دارد. معمولاً پرندگان تا زمانى‌که از لحاظ انرژى نيازشان رفع نگردد از خوردن دست نمى‌کشند. در صورت تغذيهٔ آزاد با جيرهٔ متراکم (کنسانتره) ميزان غذاى روزانه دوره رشد ۳ تا ۴ درصد وزن بدن مى‌باشد و تنها در پايان دوره رشد اين مقدار کاهش يافته و به ۲ تا ۵/۲ درصد مى‌رسد. جدول زير متوسط غذاى مصرفى روزانه شترمرغ‌ها را در دوران مختلف زندگى نشان مى‌دهد. ضريب تبديل غذائى (Feed Conversion Ratro)، نسبت غذاى مصرف شده به وزن زنده، در جوجه‌ها ۴/۱ تا ۶/۱ است و در شترمرغ‌هاى جوان ۴ تا ۶ ماهه اين نيست ۴ تا ۶ و در پايان دوره رشد به ۱۰ افزايش پيدا مى‌کند.
   متوسط مصرف روزانه جيره‌هاى متراکم
مراحل مختلف
پرورش
سن به ماه متوسط وزن بدن
(کيلوگرم)
متوسط غذاى مصرفى روزانه
(کيلوگرم)
جوجه ۱-۰ ۰/۷۵ - ۳ ۰/۱۲
۲/۵ - ۱ ۱۵-۳ ۰/۳۶
نيمچه ۶-۲/۵ ۶۰-۱۵ ۱/۵
۱۱-۶ ۸۰-۶۰ ۲/۵
۱۴-۱۱ ۱۰۰ - ۸۰ ۲/۲
مادر جيره نگهدارى ۱۴< ۱۲۰-۱۰۰ ۲/۳
جيره تخمگذاری ۳۰< ۱۲۰-۱۱۰ ۲/۵


همچنین مشاهده کنید