شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ / Saturday, 22 September, 2018

مجاورت


وقتى از مردم مى‌خواهند که عوامل مؤثر در جذابيت اشخاص را نام ببرند، معمولاً کلمات و عباراتى بر زبان مى‌آورند که ويژگى‌هاى درونى را منعکس مى‌کنند: شخصيت، هوش، شوخ طبعى و... با اين کار، آنها دوباره خطاى اسناد بنيادى را مرتکب مى‌شوند. آنها قدرت خارق‌العاده‌ٔ موقعيت را نديده مى‌گيرند. در واقع پژوهشگران نشان داده‌اند که عوامل بيروني، در روابط بين مردم، نقش تعيين‌کننده دارند.
   مجاورت
به‌عنوان مثال، خوابگاه‌ها يا کلاس‌هاى دانشگاه را در نظر بگيريم. پس از چند ماه تحصيل در دانشگاه، چه کسانى محبوب‌ترين افراد در نظر ساير دانشجويان خواهند بود؟ آيا اجتماعى‌ترين آنها؟ کسانى که ابتکار بيشترى دارند؟ افراد خيلى تنها، يعنى کسانى که به ايجاد روابط نياز بيشترى دراند؟ به هر يک از اين سؤالات پاسخ مثبت بدهيد، حتم بدانيد که اشتباه کرده‌ايد.
فستينگر و همکاران (۱۹۵۰) روابط دانشجويان خوابگاه‌ها را مطالعه کرده‌اند. هر خوابگاه از دو طبقه تشکيل مى‌شد و هر طبقه هفت اتاق داشت (شکل اثر مجاورت بر روابط اشخاص). پژوهشگران از ساکنان خوابگاه مى‌خواهند که سه نفر از بهترين دوستان خود را معرفى کنند. نتايج شگفت‌آورى به‌دست مى‌آورند، محبوب‌ترين افراد کسانى مى‌شوند که در نزديکى يکى از دو پلکانى که دو طبقه را به هم وصل مى‌کرد، سکونت داشتند، يعنى کسانى که تعداد زيادى از افراد را ملاقات مى‌کردند. به عبارت ديگر، هرکس، در ملاقات کردن ديگران شانس بيشترى داشت، دوست بيشترى نيز داشت. چگونه مى‌توان مجاورت فيزيکى را که اين همه در اينجا جذابيت مؤثر است، تبيين کرد؟ براى اين سؤال روانشناسى اجتماعى پاسخ‌هاى زيادى داده‌اند.
مجاورت فيزيکى خيلى راحت مى‌تواند جاذبه را افزايش دهد، زيرا اشخاصى که در کنار يکديگر زندگى مى‌کنند، بيشتر در دسترس قرار دارند. ما بيشتر شانس داريم که با همسايگان خود تماس داشته باشيم و بيشتر از افراد محله‌هاى ديگر آنها را بشناسيم. بنابراين، بهترين شيوه براى برخورد با مردم، هنوز هم قدم زدن در محيط‌هاى پرجمعيت است. شما، هر اندازه توانائى قانع‌کنندگى داشته باشيد، تنها مى‌توانيد کسانى را که با آنها تماس داريد قانع کنيد! در اين رابطه، دانشجويان بيشترين امتياز را دارند، زيرا در يک روز، بيشتر از يک هفتهٔ مردم عادي، با ديگران تماس برقرار مى‌کنند.
تبيين ديگر از اثر مجاورت بر جاذبه، کمک گرفتن از ناهماهنگى شناختى است. چون همسايگان خود را بيشتر ملاقات مى‌کنيم، براساس ضرب‌المثل 'آنچه بينى دلت همان خواهد' علاقه‌مند مى‌شويم آنها را دوست داشته باشيم! بنابراين، براى بهتر شدن زندگي، تمايل پيدا مى‌کنيم آنچه را که در افراد دور و بر خود دوست نداريم، به حداقل برسانيم و به نکات مثبت آنها ارزش قائل شويم (تايلر و سى‌يرز، ۱۹۷۷). به‌عبارت ساده‌تر، نمى‌شود گروهى از افراد را هر روز ببينيم ام آنها را دوست نداشته باشيم. اگر چنين باشد، زندگى براى ما جهنم خواهد شد. پس بايد کسانى را که با آنها بيشتر برخورد مى‌کنيم دوست داشته باشيم.
   آشنائى
'نو که آمد به بازار، کهنه شود دل آزار' . طبق اين ضرب‌المثل، ما به طرف هر چيزى که نو باشد جلب مى‌شويم. باري، پژوهشگران روانشناسى اجتماعى نشان مى‌دهند که باز هم عقل سليم اشتباه مى‌کند. در واقع، ما کسانى را که بيشتر مى‌بينيم، بهتر مى‌شناسيم، با آنها راحت‌تر هستيم و آنها را بر کسانى که کمتر مى‌شناسيم ترجيح مى‌دهيم. زايونک (۱۹۶۸) اين پديده را اثر آشنائى ساده مى‌نامد.
تحقيق سيجرت، سواپ و زايونک (Saegert، ۱۹۷۳) اين پديده را روشن مى‌کند. آنها آزمودنى‌هاى خود را با اشخاص نا آشنا، که نمى‌توانستند با يکديگر ارتباط کلامى برقرار کنند، به‌مدت کوتاه (حداکثر ۳۵ ثانيه) روبرو قرار مى‌دهند. فراوانى روبرو شدن آزمودنى‌ها با اشخاص متفاوت بود. همان‌طور که انتظار مى‌رفت، آزمودنى‌ها، اشخاصى را که زياد بودند، بر ديگران ترجيح مى‌دهند.
ميتا، درمر و نايت (Mita، Dermer and Knight - ۱۹۷۷) نيز اثر آشنائى ساده را مخصوصاً به‌صورت ابتکارى نشان مى‌دهند. آنها از دانشجويان دختر مى‌خواهند که به همراه يکى از بهترين دوستان خود به آزمايشگاه بيايند. آنگاه از چهرهٔ دانشجويان دختر عکس مى‌گيرند و آنها را به دو صورت متفاوت چاپ مى‌کنند:
يک بار به حالت عادى و يک بار به حال وارونه (همان‌گونه که چهره در آئينه ديده مى‌شود). عکس را به دانشجويان دختر و دوستان آنها نشان مى‌دهند و از آنها مى‌خواهند عکسى را که ترجيح مى‌دهند انتخاب کنند. اکثر دوستان عکس معمولى را انتخاب مى‌کنند، عکسى که چهرهٔ دانشجو را به‌همان صورت شناخته شده نشان مى‌داد، در حالى که اکثر دانشجويان عکس وارونه را انتخاب مى‌کنند. بنابراين، دانشجويان چهره‌اى را ترجيح مى‌دهند که براى آنها بيشتر آشنا بود: چهره‌اى که هر روز در آئينه مى‌ديدند، در واقع چهرهٔ خود آنها.
تحقيقاتى که اثر آشنائى بر جاذبه را نشان مى‌دهد، يادآورى مى‌کند که در اعتقادات قديم‌ها، احتمالاً حکمتى وجود دارد، بدين صورت که معتقد بودند:
'عشق، اغلب محصول ازدواج است' .
در اکثر مواقع، اولين برخورد خيلى رمانتيک نيست. در محيط کار يا مدرسه با يکديگر ملاقات مى‌کنيم يا شخص سومى ما را به همديگر معرفى مى‌کند. انسان‌ها ابتدا با يکديگر ملاقات مى‌کنند بعد با هم آشنا مى‌شوند و اينجا است که نسبت به هم کشش پيدا مى‌کنند. اين جريان خيلى رايجتر از آن است که تنها به ليلى و مجنون، فرهاد و شيرين يا شهريار و پرى محدود شود.
   مجاورت و آشنائى
احتمال دارد که مطالب بالا را با کمى بدبينى خوانده باشيد. احتمالاً به يکى از همسايه‌هاى خود فکر مى‌کنيد، همسايه‌اى که بى‌موقع آشغال‌هاى خود را دَم دَر مى‌گذارد، هر روز عصر بزن‌بکوب راه مى‌اندازد و هميشه هم از کثيفى کوچه و سر و صداى خيابان گله دارد! هر چند که او همسايهٔ شما است (مجاورت) و هر روز او را مى‌بينيد اما دوستش نداريد.
براساس مطالعات، اگر چه بيشترين دوستى‌ها در بين ساکنان يک بلوک از يک مجتمع مسکونى ديده مى‌شود، اکثر کسانى هم که يکديگر را دوست ندارند باز هم در همان بلوک سکونت دارند (ايبسن و همکاران، Ebbesen- ۱۹۷۶). اما آشنائى اگر به حد افراط برسد، ممکن است موجب افت جاذبه شود (هاريسون Harrison-۱۹۷۷). به‌عنوان نمونه مى‌توان به تعداد زيادى از برنامه‌هاى تلويزيون يا پخش برخى ترانه‌ها از راديو اشاره کرد. گاهى يک موضوع را آنقدر تکرار مى‌کنند که نفرت مردم را برمى‌انگيزند. گاهى نوجوانان نيز، آهنگى را که خود آنها دوست دارند، شايد روزى ۱۰۰ بار با صداى بلند پخش مى‌کنند و بدين وسيله در ساير اعضاء خانواده، نسبت به آن آهنگ، احساس منفى به‌وجود مى‌آورند.
مطالب مرتبط

کلمات در حال جستجو
بدهی انگلیس به ایران , نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل , تصمیم داور , اندیشه راقی , روسیه آمریکا , بخش هنر و تجربه , نیروی امنیتی ترکیه , جشن عقد , تاریخ ایران قدیم , دلاربلوکه ,

مقالات پربیننده امروز
علمی و آموزشی , آموزش و پرورش , آموزش و پرورش ـ تحقیق و پژوهش / بررسی نقش فرهنگ سازمانی مدارس در فرسودگی شغلی دبیران دوره راهنمایی شهر تهران , فرهنگ و جامعه , گردشگری , کشور بلغارستان / چرا بلغارستان؟ , بانک اطلاعاتی کتاب / کتاب مجموعه نکات ادبیات و زبان فارسی - حسابان - شیمی - جبر و احتمال , دین و اندیشه , دین و مذهب , ادیان و مذاهب ـ اسلام / روزگار قشنگی‌ بود , ورزشی , باشگاهها , باشگاه‌های داخلی / حجازی و ترس از کوچ ستاره ها , بانک اطلاعاتی کتاب / آموزش گام به گام Excel 2000 , بانک اطلاعاتی کتاب / کتب راهنمای جامع = Deutsche sprachlehre fur auslander 2 teil: آموزش زبان آلمانی گرامر و مکالمه همراه با 1 نوار ترجمه‌شده و CD , بانک اطلاعاتی کتاب / الانصاف فی مسائل دام فیها الخلاف: دراسات فقهیه موجزه فی مسائل احتدم فیها النقاش عبر القرون , فرهنگی و هنری , ادبیات و شعر , شخصیت‌ها ـ شاعران‌ / التزام سرخ , کامپیوتر و فناوری‌اطلاعات , سخت‌افزار / کامپیوترهای دسکتاپ چه مقدار برای حیات نیاز دارند؟ ,

برخی منابع مهم خبری
shabakeh-mag.com مجله شبکه , parsnews.com پارس نیوز , salamatnews.com سلامت نیوز , kayhan.ir روزنامه کیهان , parsine.com پارسینه , armanshargh.ir آرمان شرق , donya-e-eqtesad.com دنیای اقتصاد , smtnews.ir روزنامه صمت , khabaronline.ir خبر آنلاین , javanonline.ir روزنامه جوان ,



وبگردی
پاییز بازار ثانویه
پاییز بازار ثانویه - اگر ما نتوانیم تفاوت فاحش قیمت ارز در بازار آزاد و ثانویه را جبران کنیم و نتوانیم به بازار ثانویه عمق کافی ببخشیم عملا بازار ثانویه از دور خارج خواهد شد. قرار بود بازار ثانویه و آزاد یک تفاوت حداقلی داشته باشند. قرار بود نهایتا اختلاف قیمت در این دو بازار ۲۰۰ یا ۳۰۰ تومان باشد نه هفت هزار تومان!
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن!
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن! - واکنش جالب مقام معظم رهبری به روبوسی کیارستمی با خانم داور جشنواره کن از زبان عزت الله ضرغامی
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش - این فیلم که توسط دوربین های امنیتی گرفته شده لحظه به چاه انداختن دختر 5 ساله ای در اصفهان توسط پسر بچه ای کوچک را به تصویر کشیده است.
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی - جوان خوش ذوق ایرانی لامبورگینی! تماما ایرانی را طراحی و تولید کرده است.
سلطان سکه
سلطان سکه - اولین جلسه دادگاه "وحید مظلومین" معروف به سلطان سکه به همراه ۱۴ نفر از همدستانش امروز در شعبه دو دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی زرگر و به صورت علنی برگزار شد.
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر - با وجود اینکه چند روزی است سریال پر حاشیه "پدر" به پایان رسیده است، اما انتشار تصاویر ریحانه پارسا بازیگر نقش اول زن این سریال جنجال تازه‌ای به پا کرده است. این جنجال در حالی ایجاد شده که سازندگان سریال "پدر" به دنبال تولید فصل دوم آن هستند.
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها - ریحانه پارسا، بازیگر نقش لیلا در سریال "پدر" فعالیت خودش را به عنوان مدل تبلیغاتی آغاز کرد. این بازیگر متولد سال 1377 است.