دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا

جعبه شترمرغ


براى مقيد ساختن شترمرغ از يک جعبه چوبى يا فلزى استفاده مى‌شود. اين جعبه‌ها از بالا به شکل V مى‌باشند. ديواره جعبه بايستى حدود ۸/۱ متر طول و ۲/۱ متر ارتفاع داشته باشد. پهناى قسمت جلو ۴۵ سانتى‌متر و عقب ۸۰ سانتى‌متر است. (شکل زير)
اين وسيله به‌صورت آماده وجود دارد اما مى‌توان آن را به آسانى به‌وسيله چوب درست کرد. ديواره‌ها مى‌تواند از لولا داشته باشد تا اجازه بازرسى پاها را بدهد. به‌دليل جلوگيرى از ليز خوردن شترمرغ نبايستى هيچ‌گونه شکافى در پائين ديواره‌ها وجود داشته باشد.
معمولاً يک ميله در پشت پا قرار داده مى‌شود تا از جلو و عقب رفتن پرنده جلوگيرى شود. با توجه به احتمال آسيب ناشى از کاربرد ميله مى‌توان از يک تسمه به عرض ۱۰ سانتى‌متر در بالا و پائين بدن استفاده نمود. حرکت به جلو توسط يک تخته متحرک مهار مى‌گردد.
براى اينکه پرنده به بيرون نپرد مى‌توان از يک تسمه چرمى يا پلاستيکى استفاده نمود. اما دو ميله گالوانيزه به‌طور موازى در اطراف و در ارتفاع ۱۳۵ سانتى‌مترى نتيجه بهترى مى‌دهد. انتهاى عقبى لوله‌ها بايد کمى بالاتر از سر جلوئى آنها باشد و در صورت امکان جهت استفاده در مورد پرنده‌هاى کوچک و بزرگ قابل تنظيم باشد.
کف جعبه بايستى از جنس سختى مثل سيمان باشد تا پرنده قادر به کندن زمين نگردد. سطوح جعبه بايستى صاف بوده تا مانع از جراحت گردد. تراشه‌هاى چوب، ميخ و امثال اين چيزها بايستى برداشته شوند.
جعبه بايستى از طرف باريکتر باز بوده تا هدفى جهت لگد زدن براى پرنده وجود نداشته و از جراحت پا نيز جلوگيرى به عمل آيد. به همين دلايل مى‌توان از تشک‌هاى جهت ديواره‌هاى جانبى استفاده کرد. جعبه‌هاى متحرک امکان رسيدگى به پرنده را در محيط خودشان مهيا نموده و لذا از استرس جلوگيرى مى‌نمايد. اين جعبه مى‌تواند برروى چرخ‌هاى ترمزدار قرار گيرد.


همچنین مشاهده کنید