پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

یبوست Obstipatioin


دريچه پيلور در شترمرغ بسيار کوچک بوده و لذا اين پرنده نسبت به انباشتگى سنگدان gizzard impaction، بسيار حساس مى‌باشد. احتمال انباشتگى با افزايش سن کم مى‌شود. يبوست يکى از معمول‌ترين مشکلات تغذيه‌اى و مديريتى است که جوجه‌ها را درگير مى‌نمايد. پرندگان مبتلا به اين عارضه، اشتها و تعادل خود را از دست مى‌دهند. اين پرندگان هيچ‌گونه اضافه وزن روزانه‌اى نداشته و مشخصاً رشد بسيار آهسته‌ترى دارند. ساير علائم شامل زورزدن شديد در هنگام دفع و نوک زدن بيهوده به غذا بدون برداشتن آن مى‌باشد. در موارد يبوست، شکم در هنگام ملامسه، سفت و بزرگ است. يبوست حاد باعث کوليک و بالاخره مرگ حيوان مى‌شود.
علت بيمارى مصرف بيش از حد علف، که، مواد فيبري، شن، ريگ و اشياءِ خارجى است. ساقه‌هاى يونجه بيش از حد بلند، فقدان سنگريزه و نيز ريز يا درشت بودن بيش از حد آنها باعث يبوست مى‌گردد. اين عارضه به‌خصوص در جوجه‌ها اغلب مشکل ثانويه بوده که در اثر عوامل اوليه‌اى همچون عوارض روانى Boredom، به علت تعداد کم جوجه‌ها در گله و عدم تماس پرندگان مسن‌تر و انسان يا استرس ناشى از گرسنگي، تغيير ناگهانى جيره يا محيط، اضطراب و تغذيه مداوم با علوفه آبدار ايجاد مى‌شود.
درمان مبتلايان با تجويز پارافين طبى (paraffinum subliquidum)، سولفات باريم و لاکتوز به روش خوراکى صورت مى‌گيرد. برطرف ساختن انباشتگى از طريق جراحى براى يک دامپزشک باتجربه امرى عادى است. رهيافت جراحى هم از طريق ناحيه خلفى قوس دنده‌اى در سمت چب بدن و هم از طريق خط ميانى مى‌باشد. بعد از باز کردن پيش معده مى‌توان پيش‌معده و نيز سنگدان را تخليه نمود.


همچنین مشاهده کنید