سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

تراز پرداخت‌های جهانگردی


در بعضى کشورها جهانگردى تأثير مهمى بر تراز پرداخت‌ها دارد. جهانگردى عمدتاً به‌عنوان خرج‌کنندهٔ وجوهى (در مقصد) که در منطقهٔ جهانگردفرست به‌دست آمده است؛ در سطح بين‌المللي، اين وجوه که در کشور (آ) به‌دست آمده و در قبال خدمات ارائه شده در کشور (ب) پرداخت مى‌شود.
اصطلاح 'تراز پرداخت‌ها' به يک معنا، چنان گمراه‌کننده است که قادر نيست دريافت‌ها و پرداخت‌هاى مردم يک کشور يا کشورهاى ديگر را توضيح دهد زيرا اين دو تقريباً هيچ‌گاه تراز نخواهند شد. جدول زیر، جدول حساب‌هاى خارجى را نشان مى‌دهد.
  جدول حساب‌هاى خارجى اقتصاد ملى
دريافت‌ها منهاى پرداخت‌ها برابر است با
یا درآمد یا مخارج
حساب جارى
صادرات کالاها واردات کالاها تراز بازرگانى
(تراز مرئى)
به‌علاوه
دريافت‌هاى نامرئى
 
 
پرداخت‌هاى نامرئى
 
 
تراز نامرئى

تراز حساب جارى
به‌علاوه
حساب سرمايه
ورود سرمايهٔ
خصوصى و عمومى

خروج سرمايهٔ
خصوصى و عمومى

خالص انتقالات سرمايه

کل مازاد (يا کسرى) تراز پرداخت‌ها
مازاد یا کسری حاصل را با خالص انتقالات پولی نشان می دهند
يکى از ويژگى‌هاى متعارف حسابدارى ملي، تفکيک حساب جارى به اقلام مرئى و نامرئى است تا کالاها و خدمات از يکديگر متمايز شوند اما چون در مبادلات بين‌المللي، خدمات از ملحقات کالاهاى عرضه شده است اين تمايز به‌طور روزافزونى ابهام برانگيز شده است. انتقال سرمايه عمدتاً در شکل سرمايه‌گذارى خارجى و استقراض خارجى دولت خلاصه مى‌شود.
بعضى کشورها، براى نمايش دادن حساب خارجى گروه‌هاى خاصى از کالاها يا خدمات، داده‌هاى خاصى دارند. به اين ترتيب، در ساده‌ترين سطح شايد 'تراز جهانگردي' وجود داشته باشد - که طبيعتاً از تراز اقلام نامرئى است - که با اقلام زير نشان داده مى‌شود:
دريافتى از جهانگردان خارجى که از کشور ديدن مى‌کنند _ پرداختى جهانگردان کشور در خارج
متأسفانه، نتيجهٔ حاصل يعنى خالص مخارج جهانگردى رقم نسبتاً بى‌معنائى است زيرا صرفاً پرداخت‌هاى نهائى جهانگردان براى خريد خدمات و بعضى کالاهاى کشورهاى مقصد را محاسبه مى‌کند. براى يافتن رقم واقعى ارزش پولى يا هزينه‌هاى جهانگردى در هر کشور، بايد کليهٔ مبادلات بين‌المللى را که به نحوى براى جهانگردى ضرورت دارند در آن گنجاند. اين رقم علاوه بر پرداخت‌هاى نهائى سفر و جهانگردي، پرداخت‌هاى خارجى براى خريد کالاها و خدمات مورد نياز براى سرمايه‌گذارى و فعاليت در صنايع جهانگردى را شامل مى‌شود و آن را مى‌توان حساب خارجى بخش سفر و جهانگردى ناميد.


همچنین مشاهده کنید