پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

دریافت‌ها و پرداخت‌های مسافرتی


پرداخت‌هاى مسافرتى وجوهى است که براى رفت و برگشت از مقصد - در درجهٔ اول، به شکل خريد بليط هواپيما - پرداخت مى‌شود. پرداخت‌هاى جهانگردى وجوهى است که در مقصد براى خريد کالاها و خدمات و خدمات 'زمين' - شامل حمل و نقل هوائى داخلى - خرج مى‌شود.
يقيناً، مسافرت يک نوع خدمت است و بنابراين، پرداخت‌هاى مسافرتى يک بخش از اقلام نامرئى را تشکيل مى‌دهد. اما مسئله اين است که مقصدهاى جهانگردى شايد درآمدى از هزينه‌هاى مسافرت به‌دست نياورند. جهانگرد کشور (آ) که از کشور (ب) ديدن مى‌کند ممکن است با شرکت هوائى کشور خود سفر کند يا با شرکت هوائى مستقر در کشور (ب) يا گاهى با شرکت هوائى مستقر در کشور (ج). در مسيرهاى طولاني، جهانگرد شايد از چند شرکت هوائى که در چند کشور مستقر هستند استفاده کند. قراردادهاى هوائى دو جانبه، رقابت و پيچيدگى مسيرهاى جهانگردي، دلايل اين امر هستند.
براى مثال، استراليا از طريق تنها شرکت هوائى بين‌المللى خود، کانتاس، در کل در حساب دريافت‌هاى مسافرتى درآمد کمى از جهانگردان انگليسى که از اين کشور ديدن مى‌کنند، به‌دست مى‌آورد. در سال ۱۹۸۵:
- ۳۴ درصد اين جهانگردان از کانتاس استفاده کردند
- ۲۴ درصد از بريتيش ايرويز استفاده کردند
- ۱۰ درصد از سنگاپور ايرلاينز استفاده کردند
- ۳۲ درصد از ساير کشورهاى هوائى استفاده کردند (عمدتاً، شرکت‌هاى هوائى آسيائي)
در اين مثال، سنگاپور ايرلاينز و شرکت‌هاى هوائى ساير کشورهاى آسيائى نقش شرکت‌هاى هواى کشور (ج) را بازى مى‌کنند؛ در اين بازار کشور (ب) يعنى استراليا به‌عنوان مقصد تنها يک سوم کل پرداخت‌هاى مسافرتى را به‌دست مى‌آورد.
بنابراين، در سياست‌هاى مربوط به حساب خارجى مسافرتى اغلب تلاش مى‌شود تا دريافت‌هاى ارزى حاصل از رفت و برگشت جهانگردان خارجى به حداکثر برسد. کشور مقصد، آزادى‌هاى هوائى را که اعطاء مى‌کند دقيقاً بررسى خواهد کرد و مى‌کوشد تا براى پروازهاى داخلى حداکثر استفاده را از شرکت‌هاى داخلى بنمايد (کارى که براى کشورهاى جهان سوم گاهى دشوار است اما اغلب در مورد آن تلاش مى‌کنند). کشورهاى جهانگردفرست جهانگردان را تشويق مى‌کنند که با شرکت‌هاى هوائى کشور خود به خارج سفر کنند. کشورهائى که شرکت‌هاى هوائى آنها به‌عنوان واسطه‌اى بين کشورهاى جهانگردفرست و مقصد در موقعيت جغرافيائى مناسبى قرار دارند مى‌کوشند تا سهمى از پرداخت‌هاى مسافرتى جهانگردى که از کشورى به کشور ديگر را به‌دست آورند.
در نتيجهٔ وضعيت فوق، غالباً عدهٔ جهانگردانى که از کشورى به کشور ديگر سفر مى‌کنند رابطه‌اى با ميزان دريافت‌هاى دو کشور در حساب مسافرتى خود با يکديگر ندارد.


همچنین مشاهده کنید