چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

کشتی دست زیر دست بالا (مناطق عشایری ایلام)


بازى‌هاى ايلام عبارتند از:جليته روانکي، جوزان، چوب‌چزان، چوب زر، خرپران، قَرَس، کشتى دست زيربالا، کُلاکُلا (کلاه،کلاه)، لنگ‌گراني، هَشارهَشارَکي، هفت سنگ و ....
  جليته روانکى
بازيکنان به دو گروه مدافع و مهاجم تقسيم مى‌شوند. داورى بازى به‌عهدهٔ فردى از بزرگ سوارکاران است. سوارکاران با گرز، همراه با عملياتى آکروباتيک روى اسب و زين تاخت و تاز کرده و به يکديگر حمله‌ور مى‌شوند و يا اينکه به‌سوى هدفى مشخص تيراندازى مى‌کنند که در صورت اصابت، جايزه خواهند گرفت.
  کشتى دست زير دست بالا (مناطق عشايرى ايلام)
دو کشتى‌گير مقابل هم مى‌ايستند، آن‌گاه هريک، يکى از دست‌هاى خود را زير دست ديگرى برده و دست ديگر خود را بالاى کتف هم قرار مى‌دهند و با علامت داور بازى را شروع مى‌کنند. برندهٔ بازى کسى است که حريف را زمين بزند، طورى‌که پشت او کاملاً با زمين تماس پيدا کند. جوايز برندگان کشتي، گوسفند، لباس عشايرى و غيره مى‌باشد.
  کُلاکُلا (کلاه، کلاه)
در داخل کفش يا کلاهي، تعدادى سنگ‌ريزه مثل سنگ نانوائى مى‌ريزند. بعد کلاه يا کفش را تکان داده و روى زمين دمر مى‌کنند. آن‌گاه اولين بازيکن بايد کلاه را طورى بردارد که سنگ‌ها تکان نخورند و پس از آن يکى‌يکى سنگ‌ها را از زمين جمع کند، اين‌بار هم نبايد سنگ‌ها تکان بخورند. اگر هنگام برداشتن کلاه و يا سنگ‌ها، سنگى تکان بخورد، بازيکن مى‌سوزد و نفر بعدى دوباره سنگ‌ها را در کلاه مى‌ريزد و بازى را تکرار مى‌کند. برنده کسى است که بتواند سنگ‌ها را بدون حرکت از زمين جمع کند.


همچنین مشاهده کنید