جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

یک‌دستی


  زو
بازيکنان در يک صف مى‌ايستند. نفر اول صف از يک تا سه مى‌شمارد با کلمهٔ سه همهٔ بازيکنان فرياد مى‌زنند 'زو' و در همان حال شروع به دويدن مى‌کنند. هرکه زودتر از نفس بى‌افتد بايد فوراً متوقف شود و آنکه دورتر از همه رفته است بايد برگردد و هرکه در سر راه به او بخورد، بايد او را برپشت خود سوار کند و به مبداء حرکت برساند.
  سيب‌زمينى جمع کن
يکى از بازيکنان داور مى‌شود. داور دو خط موازى به فاصلهٔ چهارمتر از يکديگر روى زمين مى‌کشد. طول هر خط بايد ۶ متر باشد. داور روى هر خط ۴ سيب‌زمينى به فاصلهٔ ۲ متر از يکديگر مى‌چيند. بازيکنان به دو گروه تقسيم مى‌شوند و هرگروه در پشت يک خط مى‌ايستد. با فرمان داور، نفر اول هر گروه دويده و اولين سيب‌زمينى خط جلو خود را برمى‌دارد و آن را داخل جعبهٔ مقوائى مى‌اندازد و بعد برمى‌گردد سيب‌زمينى دوم را برمى‌دارد و آن را هم داخل جعبه مى‌گذارد و به‌همين ترتيب چهار سيب‌زمينى را به‌سرعت داخل جعبه گذاشته و آن‌گاه دست خود را به کف دست‌ نفر بعدى گروه خود زده و در آخر صف مى‌ايستد. بازيکن بعدى يک يک سيب‌زمينى‌هاى داخل جعبه را در سرجاهاى خود مى‌گذارد و دست خود را به کف دست نفر بعدى خود زده و در آخر صف قرار مى‌گيرد. نفر سوم هم مانند نفر اول عمل مى‌کند و به اين ترتيب نفر چهارم مانند بازيکن دوم بازى خود را انجام مى‌دهد يعنى سيب‌زمينى‌ها را همان‌جائى که داور گذاشته بود، برنده خواهد بود.
  شکستن جناق
دو بازيکن شرط‌بندى مى‌کنند و جناق مى‌شکنند. شرط‌بندى به اين ترتيب است که اگر هرکدام از دو نفر شيئى را به ديگرى داد، آن‌ طرفى که شيء را گرفته بايد بگويد: 'مرا ياد است' و بعد آن چيز را از دست او بگيرد ولى اگر فراموش کند و قبل از گفتن 'مرا ياد است' آن را بگيرد، طرف مقابل مى‌گويد: 'مراد ياد است و تو را فراموش' و در نتيجه بازى را مى‌برد. اين بازى که در آن حافظه دخالت دارد، گاه ممکن است هفته‌ها و ماه‌ها طول بکشد.
  صندلى‌هاى ممنوعه
اين بازى در کلاس درس انجام مى‌شود. بازيکنان در راهرو بين ميز و نيمکت‌ها و يا صندلى‌ها، در دو ستون، يک ستون رو به جلو و يک ستون رو به عقب مى‌ايستند. مربى روى بعضى از نيمکت‌ها و يا صندلى‌ها کتاب مى‌گذارد و توضيح مى‌دهد که آن صندلى‌ها ممنوعه هستند و نبايد کسى روى آنها بنشيند. با فرمان مربى بازيکنان توى راهرو کلاس شروع به راه رفتن مى‌کنند و هنگامى که مربى فرمان 'بنشين' را مى‌دهد، بازيکنان بايد روى نزديکترين صندلى دست راست خود بنشينند. بعد از اينکه همهٔ بازيکنان روى صندلى نشستند، آنهائى که در صندلى‌هائى ممنوعه نشسته باشند، امتياز منفى مى‌گيرند و يا اينکه بايد از بازى بيرون بروند. در پايان بازى بازيکنانى که داراى امتياز منفى کمترى باشند و يا اينکه در بازى مانده باشد، برنده محسوب مى‌شوند. در اين بازى مى‌توان بر تعداد کتاب‌ها افزود، تا جائى‌که فقط يک ميز بدون کتاب باقى بماند و نفرى که آن صندلى را تصاحب کند، برنده خواهد بود.
  قلعهٔ برفى
بازيکنان به‌کمک يکديگر يک قلعهٔ برفى مى‌سازند و يک نفر را به‌عنوان داور انتخاب مى‌کنند. داور، بازيکنان را به سه گروه مساوى تقسيم مى‌کند و يک گروه را به نگهبانى از قلعه مى‌فرستد تا به‌هنگام حمله از آن دفاع کنند. دو گروه ديگر بايد به قلعه حمله کرده و سعى کنند آن را بگيرند. بازيکنان گروە‌ها براى حمله و دفاع از گلوله‌هاى برفى استفاده مى‌کنند و آنها را به‌‌طرف يکديگر پرتاب مى‌کنند. بازيکنان نبايد گلوله‌ها را به سر يا صورت يکديگر بزنند که در چنين صورتى داور آنها را از بازى کنار خواهد گذاشت. هر گروه براى خود يک فرمانده انتخاب مى‌کند. فرمانده‌ها اگر سه بار گلوله به آنها اصابت کند، از بازى بيرون مى‌روند ولى افراد ديگر گروه‌ها با دو بار ضربه خوردن از بازى کنار گذاشته مى‌شوند. وقتى فرماندهٔ گروهى از بازى بيرون مى‌رود، بازيکنان براى خودشان يک فرمانده ديگر انتخاب مى‌کنند. گروهى که بتواند قلعه را تصرف کند، برندهٔ بازى است. اگر از افراد دو گروهى که حمله مى‌کنند، يک گروه تمامى افراد آن بيرون رفته باشند ولى گروه ديگر حتى يکى از بازيکنان وى در بازى مانده باشد، اين گروه برندۀ بازى خواهد بود.
  گردو در قاشق
بازيکنان به دو گروه تقسيم مى‌شوند و افراد هر گروه در يک صف کنار هم رو به‌روى خط پايان که نبايد زياد دور باشد، مى‌ايستند. هر بازيکن دستهٔ قاشق خود را به‌ دندان مى‌گيرد. نفر اول هر صف يک گردو در قاشقى که به دندان گرفته است مى‌گذارد، با سه شماره بازى شروع مى‌شود. نفر اول هر صف بى‌آنکه از دست‌هاى خود کمک بگيرد، بايد کوشش کند تا گردو را از قاشق خود داخل قاشق بازيکن پهلوئى خود بى‌اندازد. نفر دوم و بازيکنان بعدى هم همين‌کار را مى‌کنند تا گردو در قاشق نفر آخر صف گذاشته شود. آن‌گاه اين بازيکن همان‌طور که دستهٔ قاشق را به دندان دارد و گردو در قاشق او است، بايد برود و خود را به خط پايان بازى برساند و برگردد. در پايان گروهى برنده است که نفر آخر صف آن زودتر به خط پايان برسد و برگردد.
در تمام اين بازي، هرگاه گردو به زمين بى‌افتد بازيکنان اين گروه بايد بازى را از اول شروع کنند.
  لى‌لى
بازيکنان به دو گروه مساوى تقسيم مى‌شوند و يک نفر را به‌عنوان داور انتخاب مى‌کنند. بعد با گچ يا ذغال دو خط سه مترى به موازات هم و به‌فاصلهٔ هفت متر از يکديگر در زمين بازى مى‌کشند. هر گروه در پشت يکى از خط‌ها مى‌ايستد. با فرمان شروع بازى توسط داور، بازيکنان دو گروه به ‌حالت لى‌لى کردن به‌طرف خط مقابل خود مى‌روند و هر بازيکن سعى مى‌کند در ميان راه با زدن شانهٔ خود به شانهٔ بازيکن گروه مقابل خود، تعادل او را برهم زده و باعث شود که او پائى را که بلند کرده بود، روى زمين بگذارد و از حالت لى‌لى بيرون بيايد. گروهى که افراد بيشترى از آن در حالت تعادل (لى‌لي) به‌خط مقابل برسند، برندهٔ بازى خواهد بود.
  معماى من چيستم؟
کودکان به‌شکل نيم‌دايره مى‌نشينند. مربى يکى از کودکان را انتخاب مى‌کند و به او مى‌گويد تا شغلى را در نظر گرفته و با حرکات خود آن را نشان دهد، کودکان بايد حدس بزنند که اين حرکات مربوط به کدام شغل است. هر بازيکنى که زودتر جواب صحيح را بگويد، معماى بعدى را مطرح مى‌کند.
بازى فوق را به‌صورت ديگرى نيز مى‌توان انجام داد، به اين ترتيب که به‌جاى نشان دادن حرکات مربوط به يک شغل، مى‌توان مختصرى راجع به چيزى صحبت کرد تا ديگران با شنيدن آن توضيحات بگويند که صحبت راجع به چيست. موضوع انتخابى مى‌تواند يک حيوان، يک شيء يک ميوه و يا يگ گل باشد.
  يک‌دستى
يکى از بازيکنان به‌عنوان زننده انتخاب مى‌شود. زننده در وسط زمين بازى مى‌ايستد و بقيه هم در زمين بازى پراکنده مى‌شوند. زننده تا سه شماره مى‌شمرد و پس از آن بازيکنان را دنبال مى‌کند تا دست خود را به بدن يکى از آنها بزند. بازيکنان هم از او فرار مى‌کنند. زمانى که دست زننده به جائى از بدن بازيکنى بخورد، بلافاصله جاى خود را با او عوض مى‌کند. اما زنندهٔ جديد بايد فورى با يک دست آن قسمت از بدن خود را که زده شده است بگيرد و در همين حالت بدود و با دست ديگر بازيکنان را بزند. زننده‌ها بايد سعى کنند به جائى از بدن بازيکن دست بزنند که براى آن بازيکن مشکل باشد که با يک دست آن قسمت از بدن خود را بگيرد و بدود. مشکل‌ترين جاها قوزک پا، زانو و مچ دست است.بازى به‌همين ترتيب به‌مدت ۲۰ دقيقه ادامه مى‌يابد.
  يکى پاس بدهد يکى بدود
بازيکنان به دو گروه تقسيم‌ مى‌شوند. افراد يک گروه دور دايره مى‌ايستند و بازيکنان گروه ديگر پشت سر يکديگر به‌صورت ستونى در مقابل آنها قرار مى‌گيرند. با فرمان 'رو' توسط مربى يک‌يک افرادى که پشت سر يکديگر قرار گرفته‌اند، جداگانه يک بار دور دايره مى‌دوند و در آخر صف خود قرار مى‌گيرند. در اين فاصله افراد دور دايره هم مرتب توپ را به يکديگر پاس مى‌دهند و در واقع توپ را دور دايره مى‌چرخانند. زمانى‌که تمامى افراد صف، گردش خود را به دور دايره انجام دادند، تعداد دفعاتى را که افراد دور دايره توپ را به دور دايره چرخانده‌اند، حساب مى‌کنند. پس از آن جاى دو گروه عوض مى‌شود و گروهى که دفعات بيشترى توپ را دور دايره گردانده باشد، برنده خواهد بود.


همچنین مشاهده کنید