جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

گواهی مبداء (Certificate of Origin)


   گواهى بازرسى کالا توسط شخص ثالث (Third Party Inspection Certificate)
اين نوع گواهى بازرسى کالا توسط شخص ثالث يا مؤسسهٔ بازرسى مستقلى صادر مى‌گردد. اين مؤسسات کالا را از نظر کمى و کيفى (بستگى به نوع قرارداد و يا شرايط تعيين شده در اعتبار اسنادي) بازرسى نموده و گواهى مى‌کنند که کالا را در زمان حمل يا در انبار کارخانه بررسى نموده و آن را برابر با مشخصات داده شده يافته‌اند و يا اين که مشخصات کالا را دقيقاً در گواهى‌نامه ذکر مى‌کنند.
مؤسسات خريدار جهت جلوگيرى از ضرر و زيانى که ممکن است در اثر عدم‌تطابق کالا با مشخصات ذکر شده در اعتبار به آنها وارد آيد، مسؤوليت بازرسى و کنترل کالا را به مؤسسات مستقلى که به شرکت‌هاى بازرسى معروف هستند محول مى‌کنند، زيرا معمولاً با توجه به شرايط اعتبار ممکن است امکان بازرسى کالا توسط خريدار و يا نمايندهٔ او موجود نباشد و به‌علاوه اکثراً فروشندگان به علت آنکه بازرسى کالا توسط خريدار کنترل پرداخت را کاملاً در اختيار خريدار قرار مى‌دهد از قبول شرطى که در آن گواهى بازرسى کالاى صادره توسط خريدار ذکر شده باشد، امتناع مى‌ورزند لذا در چنين وضعيتى بازرسى کالا توسط شرکت‌هاى بازرسى مستقل در زمينه کنترل شرايط کمى و کيفى کالا به خريدار کمک مى‌کند.
در موارد متعددى ديده شده است که اين مؤسسات بازرسي، عليرغم عدم تطابق شرايط کالا گواهى بازرسى را صادر نموده‌اند که پس از شکايات خريدار آنها به دادگاه فراخوانده شده و از آنان به نفع خريدار خسارت دريافت شده است.
   گواهى (کيفيت و بازرسي) کارخانه يا سازندهٔ کالا (فروشنده)(Manufacturer's Or Supplier's Quality Or Inspection Certificate)
سندى است که به موجب آن کارخانه يا تهيه‌کننده کالا اعلام مى‌کند که کالا را بررسى نموده و گواهى مى‌کند که کالا مطابق با قرارداد منعقده و يا پيش سياهه است. طبق ماده ۲۳ مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادى (نشريهٔ شمارهٔ ۴۰۰ اتاق بازرگانى بين‌المللي) بانک هر سندى را که به‌عنوان گواهى کيفيت و بازرسى کالا ارائه شده باشد قبول مى‌کند مگر اين که مشخصات آن در متن اعتبار دقيقاً تعيين شده باشد.
   رسيد يا گواهى پستى (Parcel Post Receipt)
هنگامى که کالا به وسيلهٔ پست فرستاده شود، ادارهٔ پست يک رسيد جهت کالاى بسته‌بندى شده صادر مى‌کند و کالا مستقيماً به گيرنده آن طبق آدرس داده شده تحويل مى‌گردد. البته مى‌توان در بعضى مواقع با ارسال کالا از طريق بانک در کشور خريدار، کنترل بيشترى بر آن اعمال کرد ولى بسيارى از بانک‌ها تمايلى به سر و کار داشتن با کالا به اين روش ندارند زيرا مقامات پستى اغلب حاضر نيستند بسته‌هاى پستى را براساس دستور بانک نگهدارى کنند و بانک‌ها خودشان نيز اکثراً فضاى کافى و مناسب براى نگهدارى اين‌گونه کالاها در اختيار ندارند. در ماده ۶ مقررات متحدالشکل بروات وصولى (نشريهٔ شمارهٔ ۳۲۲ اتاق تجارت بين‌الملل سال ۱۹۷۹) بيان شده است که کالا نبايد قبل از موافقت بانک، مستقيماً براى آن بانک ارسال گردد. به‌علاوه براساس مادهٔ ۳۰ مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادى (نشريهٔ شمارهٔ ۴۰۰ اتاق بازرگانى بين‌الملل) بانک‌ها رسيد يا گواهى پستى را خواهند پذيرفت مشروط بر اينکه در صورت ظاهر آن مشخص باشد که رسيد يا گواهى مزبور در محل ارسال کالا طبق شرايط اعتبار، ممهور و يا تائيد گرديده است.
   گواهى بيمه
متقاضى هنگام تنظيم اظهارنامه ترانزيتى بايد با توجه به نوع کالا و ميزان سپرده مندرج در آئين‌نامه امور گمرکى فرم گواهى بيمه به اظهارنامه الصاق نمايد. گواهى‌نامه‌هاى بيمه هريک به مبلغ يکصد ميليون ريال صادر مى‌گردد که به‌طور موردى در گمرکات اجرائى مورد استفاده قرار مى‌گيرد. به عنوان مثال چنانچه مجموع حقوق متعلقه بالغ بر دويست و نود ميليون ريال باشد بايستى سه برگ گواهى بيمه به مبلغ سيصد ميليون ريال ضميمه اظهارنامه ترانزيتى شده و لاک و مهر گردد. گواهى‌نامه بيمه بايستى داراى مهر و امضاء بيمه‌گر و انجمن کشتيرانى و خدمات وابسته باشد، در غير اين صورت فاقد اعتبار خواهد بود. در مواردى که ميزان تعهد کمتر از يکصد ميليون ريال باشد براى الصاق به اظهارنامه ترانزيتى فرم يکصد ميليون ريالى مطالبه و ضميمه اظهارنامه خواهد شد.
   گواهى وزن (Weight Certificate)
اين گواهى توسط فروشنده و يا عمدتاً شخص ثالثى صادر مى‌گردد و صرفاً نشان‌دهنده وزن کالا است که بايستى با مقدار وزن نشان داده شده در اسناد ديگر مطابقت داشته باشد.
   گواهى آزمايش کالا (Manufacturer Analysis Certificate)
اين گواهى اجزاء و مواد اوليه و نسبت‌هاى آنها در ساخت مواد شيميائى و داروئى را به وسيله تجزيه نشان مى‌دهد. در بعضى موارد صدور اين گواهى توسط يک لابراتور يا مؤسسه مستقل درخواست مى‌گردد.
   گواهى ليست سياه (Blak-List Certificate)
کشورهائى که در حال جنگ با کشور ديگرى بوده و يا به لحاظ روابط تيرهٔ سياسى با کشوري، خريد از کشور مزبور را ممنوع اعلام داشته‌اند تقاضاى ارائه گواهى فوق را مى‌کنند. در اين سند اطلاعات ذيل مى‌تواند درخواست شود:
- کالا ساخت کشور موردنظر نيست.
- طرف‌هاى درگير در فرآيند معامله (از قبيل کارخانهٔ سازندهٔ کالا، بانک، شرکت بيمه، شرکت حمل‌کننده کالا و غيره که ممکن است داراى روابط دوستانه‌اى با چنين کشور خارجى باشند) در ليست سياه قرار نداشته باشند.
- وسيلهٔ نقليه‌اى که کالا را حمل مى‌کند نبايستى در بنادر آن کشور توقف نمايد مگر اين که به علت خاصى مجبور به توقف باشد.
البته مؤسسات و اتاق‌هاى بازرگانى اکثر کشورها از دادن چنين گواهى‌نامه‌اى اکراه دارند.
   سياههٔ تائيد شده (Legalised Invoice)
بعضى از کشورها از فروشندگان کالا درخواست مى‌کنند که سياههٔ تجارى توسط سفارت يا کنسول‌گرى کشور خريدار در کشور فروشندهٔ کالا گواهى شود. در اين حالت سياههٔ امضاء شده توسط فرشنده، پس از گواهى توسط اتاق بازرگانى محل توسط سفارت نيز گواهى مى‌گردد. اين سياهه‌ها را Visaed Invoice نيز مى‌نامند و بعضى از کشورهاى خاورميانه چنين سياهه‌هائى را مطالبه مى‌کنند.
   گواهى مبداء (Certificate of Origin)
گواهى مبداء سندى است که نام کشور سازندهٔ کالا در آن مشخص مى‌شود. اين سند با وجودى که در بعضى از کشورها توسط فروشنده يا نمايندهٔ او پر مى‌شود ولى معمولاً در فرم ارائه شده توسط اتاق بازرگانى محل پر شده و توسط آن اتاق نيز گواهى مى‌گردد. در متن اين سند شرح کالا و کشور سازندهٔ آن قيد گرديده و توسط اتاق بازرگانى امضاء شده و ممهور اتاق بازرگانى محل نيز مى‌شود.
اين سند ممکن است در ترکيب با سياهه توسط فروشنده صادر گردد. گواهى ارزش کالا وساخت کالا در کشورهاى مشترک‌المنافع، ترکيبى از سياهه و گواهى ساخت بوده و نمونه‌اى از اين قبيل است. همچنين ممکن است گواهى مبداء توسط مؤسسه ثالثى مانند اتاق بازرگانى محل نيز صادر و گواهى گردد.
در اعتبارات اسنادى در صورتى‌که گواهى مبداء مطالبه شده و جزئيات و مشخصات ديگرى در آن قيد نشده باشد، بانک گواهى مبداء را همان‌گونه که ارائه شده قبول مى‌کند.
   گواهى بهداشت دامى (Health Veterinery and Sanitary Certificate)
گواهى مذکور توسط سازمان دامپزشکى کشور صادر مى‌شود. طبق ماده ۷ قانون دامپزشکى کشور مصوب ۱۳۵۰ ورود و صدور هر نوع دام زنده، تخم مرغ نطفه‌دار، اسپرم دام، فرآورده‌هاى خام دامي، داروها و واکسن و سرم‌ها و مواد بيولوژيکى و مواد ضدعفونى و سموم دامپزشکى و مواد غذائى متراکم و مکمل غذائى دام و داروهائى که براى ساختن مواد نامبرده مورد نياز است بايد با موافقت وزارت جهادسازندگى صورت گيرد.
- گواهى بهداشت و سلامت دام (Health Veterinary and Sanitary Certificate)
اين نوع گواهى‌نامه که براى خريد کالاهاى خوراکى و دامى و پوست دام و حيوانات است معمولاً توسط مقامات کشور خريدار درخواست مى‌گردد و صحت آن بايستى توسط مقامات بهداري، کشاورزى و يا دامپرورى کشور فروشنده تائيد شده باشد.
- نشانى سازمان دامپزشکى کشور:
تهران - خيابان ولى‌عصر، ابتداى دوراهى يوسف‌آباد، تلفن : ۸۵۷۲۱۴-۸۸۵۹۱۱۲
   گواهى بهداشت نباتى (Phytosanitary Certificate)
گواهى مذکور توسط سازمان حفظ نباتات وابسته به وزرات کشاورزى صادر مى‌گردد. طبق مادهٔ ۱۸ آئين‌نامه اجرائى قانون حفظ نباتات مصوب ۱۳۴۶، فرآورده‌هاى نباتى که از ايران به کشورهاى خارج صادر مى‌شود، به وسيلهٔ کارشناسان قرنطينه و در صورت سلامت کالا، گواهى بهداشت نباتى صادر مى‌شود.
   سياههٔ گواهى شده (Certified Invoice)
سياههٔ گواهى شده عبارت از سياههٔ تجارى است که در آن فروشنده گواهى کرده است:
- کالا طبق قرارداد منعقده پيش سياهه مى‌باشد .
- کالا ساخت کشور معين است يا ساخت کشورهاى ممنوع شده در قرارداد نيست.
- هر مشخصات ديگرى که خريدار از فروشنده درخواست نمايد فرشنده در زير سياههٔ تجارتى نوشته و گواهى نمايد.
معمولاً از فروشندگان و صادرکنندهٔ چنين سياهه‌اى خواسته مى‌شود سياههٔ مزبور ر ابه تائيد اتاق بازرگانى محل يا مقام رسمى بازرگانى محل نيز برسانند.
   ضمانت‌نامهٔ بازپرداخت تسهيلات بانکى
ضمانت‌نامهٔ مزبور بازپرداخت اعتبار اخذ شده از بانک توسط صادرکننده را تضمين مى‌کند.
   ضمانت‌نامهٔ اعتبار صادراتى
اين ضمانت‌نامه بنا به درخواست صادرکننده و به نفع ذى‌نفع که توليدکننده باشد، صادر مى‌شود و در مواقعى است که صادرکننده کالاى صادراتى خود را به صورت اقساطى خريدارى کرده باشد.
   گواهى بازرسى (Certificate of Survilance)
گواهى بازرسى يا سورويانس، توسط مؤسسات بين‌المللى بازرسى کالا صادر مى‌شود. مؤسسات مذکور و حسب خواستهٔ خريدار در مراحل مختلف توليد، بسته‌بندى و نگهدارى کالا در انبار يا سردخانه، بارگيرى و حمل کالا، اقدام به بازرسى نموده و گزارش خود را به خريدار يا سازمانى که وى تعيين نموده است ارائه مى‌نمايد. در صورتى‌که خريدار در اسناد بانکي، پرداخت بهاء کالا را منوط به ارائه گواهى بازرسى نموده باشد. بانک، زمانى بهاء کالا را به فروشنده پرداخت مى‌نمايد که مؤسسه بازرسى مربوط، گواهى را صادر و به بانک تسليم کند.
بازرسى در مرحلهٔ توليد براى بازرسى تطبيق کيفيت توليد کالاى خريدارى شده با کيفيت تعريف شده در زمان عقد قرارداد فروش مى‌باشد. در مرحلهٔ بسته‌بندى نيز اين کار جهت تطبيق نحوهٔ بسته‌بندى کالا با نحوهٔ اعلام شده در قرارداد فروش انجام مى‌شود. به موجب اساسنامهٔ جديد قانونى مؤسسهٔ استاندارد و تحقيقات صنعتى ايران، مسؤوليت نظارت بر کار بازرسى کالا توسط مؤسسات مربوطه و تعيين مؤسسات بازرسى مورد تائيد دولت جمهورى اسلامى ايران به عهده مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتى ايران نهاده شده است. در مواردى که پرداخت وجه کالاى وارداتى به فروشندهٔ خارجي، منوط به ارائه گواهى بازرسى مى‌باشد، بايد فروشندهٔ مذکور گواهى بازرسى کالا را از مؤسساتى که فهرست آنها توسط استاندارد و تحقيقات صنعتى ايران اعلام شده است اخذ نموده و به بانک ارائه نمايد.


همچنین مشاهده کنید