شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

بحران‌گذاری آپلاستیک


  تظاهرات بالينى
  اريتم انفکسيوزوم
اريتم انفکسيوزوم اين بيمارى يا بيمارى پنجم شايع‌ترين تظاهر عفونت پارووويروس B19 و غالباً در کودکان است. تظاهر تيپيک بيمارى راش صورت با نماى 'صورت سيلى‌خورده' است که گاهى قبل از آن تب خفيفى ايجاد مى‌شود. راش روى دست‌ها و پاها هم با منظره‌اى تورمانند، مشبک و اريتماتو تشکيل مى‌گردد. آرترالژى و آرتريت در کودکان ناشايع و در بزرگسالان شايع است در افراد بزرگسال غالباً راش ديده نمى‌شود يا اينکه غير اختصاصى است.
  آرتروپاتى
عفونت پارووويروس B19 در افراد بالغ غالباً به‌صورت آرترالژى و آرتريتى که گاهى با راش همراه است تظاهر مى‌کند. در آرتريت قرينه و غير مخرب بيش از همه مچ‌ها و دست‌ها و زانوها درگير مى‌شوند. علائم معمولاً تا حدود ۳ هفته و در درصد کمى از بيماران تا ماه‌ها (و حتى سال‌ها) باقى مى‌ماند.
  بحران‌گذارى آپلاستيک
بحران‌گذارى آپلاستيک اين سندرم در بيمارانى به‌وجود مى‌آيد که بيمارى‌هاى هموليتيک مزمن دارند مثل بيمارى سلول داسى‌شکل، کمبودهاى آنزيمى اريتروسيت، اسفروسيتوز ارثي، تالاسمى‌ها، هموگلوبينورى حمله‌اى شبانه، و هموليز اتوايمون. در اين بيماران به‌طور ناگهانى آنمى شديد به‌وجود مى‌آيد که مى‌تاند تهديدکنندهٔ حيات و همراه با ضعف، لتارژى و رنگ‌پريدگى همراه باشد. در بررس مغز استخوان، پيش‌سازهاى اريتروسيت ديده نمى‌شوند اما رده ميلوئيد طبيعى است. رتيکولوسيتوپنى معمولاً ۱۰-۷ روز طول مى‌کشد. برخلاف بيماران مبتلا به آرتريت يا بيمارى پنجم، اين بيماران ويرمى دارند و عفونت‌از هستند.
  آنمى مزمن
افراد دچار ضعف ايمنى - مثل مبتلايان به عفونت HIV، نقايص مادرزادى ايمني، يا لوکمى لنفوسيتى حاد (طى شيمى‌درمانى نگه‌دارنده) - و دريافت‌کنندگان پيوند مغز استخوان ممکن است در اثر پارووويروس B19 به‌ نوعى آنمى مزمن دچار شوند که وابسته به ترانسفوزيون خون باشد. در اين آنمي، پيش‌سازهاى اريتروئيد در مغز استخوان تخريب مى‌شوند.
  عفونت در جنين
عفونت مادر معمولاً اثر نامطلوبى بر جنين نمى‌گذارد. خطر نسبتاً پائين عفونت در جنين را بايستى با والدين در ميان گذاشت. کمتر از ۱۰ درصد از عفونت‌هاى B19 مادر باعث مرگ جنين مى‌شود؛ علت مرگ جنين هيدروپس فتاليس غير ايمنى است. شواهدى در دست نيست که نشان دهد عفونت B19 باعث آنومالى‌هاى مادرزادى در جنين شود. در صورت تماس زن حامله با کودک مبتلا به بيمارى پنجم، احتمال ابتلاء ضعيف است زيرا مرحله عفونت‌زاى بيمارى احتمالاً قبل از ظهور راش به پايان مى‌رسد. در زن باردارى که مشخصاً با ويروس B19 تماس داشته است. بايستى آنتى‌بادى‌هاى IgM ضدٌ ويروس و آلفافتوپروتئين وى را اندازه گرفت و به‌منظور بررسى هيدروپس در جنين سونوگرافى انجام داد. بعضى از جنين‌هاى مبتلا به هيدروپس ناشى از B19 زنده مى‌مانند و در هنگام تولد ظاهرى نرمال دارند.


همچنین مشاهده کنید