سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

مدیریت مناسب برای پرورش اسب


اما در رابطه با وسعت تأسيساتى که مناسب با پرورش اسب باشد بايد گفت در مناطقى که اسب مورد استفاده در زراعت و کشاورزى است بايد توجه داشت ماديان‌هاى تخمى نيز در بخش بزرگى از سال مورد استفاده قرار مى‌گيرند.
نگهدارى و استفاده صحيح از ماديان‌هاى تخمى کارى و مخصوصاً عدم رفتار خوشايند که موجب استرس و ضرر و زيان مى‌شود و همچنين عدم ايجاد کارهاى شاق و مشکل در دوران باردارى از نظر گرفتن نتيجه بهتر بسيار حائز اهميت مى‌باشند.
در دامدارى‌هاى کوچک، خود دامدارها و يا افراد خانواده‌ آن به‌خاطر اينکه خود به اسب‌‌هاى خويش مى‌رسند لذا شرايط نگهدارى و پرورش دام‌هاى تخمى در اين قبيل دامدارى‌هاى کوچک بسيار مناسب خواهد بود.
در دامدارى‌هاى بزرگ نيز تأمين شرايط نگهدارى مساعد ماديان‌هاى تخمى مشکل است. از اينکه اسبدار تنها علاقه به اسب‌هاى خود داشته و از اصول پرورش اطلاعاتى هرچند جزئى ناآگاه است بايد اين عشق و علاقه در ساير افرادى که سر وکارى با اسب دارند وجود داشته باشد و اين نيز اغلب در مؤسسات بزرگ به هيچ‌وجه امکان‌پذير نيست.
يکى از نکات بسيار مهم براى پرورش دقيق منظم اسب، وجود علفزار در وسعت کافي، اصطبل و ديگر تأسيسات لازم براساس شرايط فنى و تکنيکى مى‌باشد. در صدر تمامى موارد ذکر شده براى ماديان‌هاى خوب و با ارزش تخمى وجود اصطبل‌هاى مناسب است. براى کرّه‌ها نيز بايد ميدان فعاليت بيشتر و افت و خيز کافى تدارک ديد. در دامدارى‌هاى کوچک به‌خاطر اينکه خود دامدار و افراد خانواده‌ آن خود به اسب‌ها سرکشى مى‌کنند نگهدارى و پرورش اسب‌ها با دقت و وسواس زيادى توأم خواهد بود. اما در مقابل، دامدارى‌هاى بزرگ نيز داراى جنبه‌هاى مثبت خوبى هستند. اسب‌دارى‌هاى بزرگ برخلاف اسب‌دارى‌هاى کوچک که به‌راحتى امکان تهيه علفزار خوب و وسيعى را نداشته و از داشتن پادوک‌هاى مناسب محروم بوده و عارى از آخورهاى خوب و بسته هستند امکان تهيه موارد فوق را دارند. اين قبيل اسب‌دارى‌ها براى کره‌هاى در سنين مختلف توان ايجاد و تأسيس اصطبل‌هاى انفرادى و پادوک وجود دارد اما در اسب‌دارى‌هاى کوچک تهيه اين موارد اکثراً غيرممکن است.
شرايط و امکانات فوق براى پرورش و نگهدارى اسب‌هاى خونگرم که نياز به حرکت و جنب و جوش زياد هستند بسيار مهم است. اولاً نژادهاى اسبى خونگرم به‌خاطر اينکه داراى مزاج و خلق و خوى عصبى هستند بايد دقت زيادى براى نگهدارى ماديان‌ها و تأمين امکانات حرکت و جنب و جوش اضافى نمود. حتى کرّه‌هاى اسب‌هاى خونگرم نسبت به خونسردها احتياج زيادى به جنب و جوش در هواى آزاد دارند.


همچنین مشاهده کنید