جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

آنسفالیت ویروسی اسب The Infectious Equine Encephalitis


   بيمارى هارى در اسب Rabies
بيمارى هارى يکى از خطرناک‌ترين بيمارى‌هاى واگير و مشترک بين انسان و کليه حيوانات پستاندار مى‌باشد. عامل بيمارى ويروس مى‌باشد که در کليه حيوانات خونگرم ايجاد بيمارى کشنده مى‌نمايد. سگ و گربه بيشتر از ساير حيوانات نسبت به بيمارى هارى حساس مى‌باشند. ويروس عامل بيمارى در بزاق فراوان بوده و گاز گرفتن توسط حيوانات هار عادى‌ترين راه انتقال بيمارى به انسان و ساير دام‌ها مى‌باشد. ويروس اين بيمارى تمايل به دستگاه عصبى دارد و جراحاتى در اين بافت ايجاد مى‌کند.
علائم بيمارى در اسب:
اولين نشانه بيمارى وجود خارش در محل گازگرفتگى است. اسب بيمار مضطرب بوده غذا نمى‌خورد و مرتب محل گزش را با دندان خود مى‌کند، به پرستار و افرادى که به او نزديک مى‌شوند حمله مى‌کند و اگر فرار نکنند آنها را به‌شدت گاز مى‌گيرد. به‌تدريج نشانه‌هاى فلجى در عضلات گلوى دام ظاهر شده و حيوان با وجود تشنگى مفرط نمى‌تواند آب بخورد. فلجى کم‌کم به پاها رسيده، حيوان به زمين مى‌خورد و در مدت کوتاهى تلف مى‌شود.
   آبله اسب Horsepox
آبله اسب قابل سرايت به انسان و گاو مى‌باشد. نشانى‌هاى بيمارى در اسب عبارت از وجود جراحات و دانه‌هائى در سطح داخلى دهان، زير زبان، لثه‌ها و لب مى‌باشد. دانه‌ها کم‌کم چرکى شده و حيوان دچار تب مى‌شود بزاق از گوشه دهان جارى شده و ميل به غذا ندارد. جراحات به‌تدريج وسعت يافته و به مخاط بينى نيز سرايت مى‌کند. کرّه اسب‌ها به بيمارى حساس‌تر بوده و گاهى تلف مى‌گردند. در صورتى‌که دانه‌هاى آبله در روى پاهاى حيوان و در ناحيه بخولق ظاهر شود اندکى لنگش ايجاد کرده کم‌کم دانه‌ها چرکى شده و روى آنها را دلمه خشک مى‌پوشاند و حال حيوان بهبود مى‌يابد.
   آنسفاليت ويروسى اسب The Infectious Equine Encephalitis
آنسفاليت ويروسى از بيمارى‌هاى عفونى است که اسب‌ها را مبتلا ساخته و موجب ابتلاء انسان نيز مى‌شود. آنسفاليت ويروسى داراى انواع مختلف بوده و از آن جمله آنسفاليت ويروسى و نزوئلائى مى‌باشد. نشانى‌هاى بيمارى در اسب اختلال در شناسائي، عوارض عصبي، عدم تعادل، تب و فلجى مى‌باشد. دفع مدفوع و ادرار مشکل شده حيوان دايره راه مى‌رود و کم‌کم فلجى ظاهر مى‌شود و حيوان زمين‌گير و در مدت ۲ تا ۴ روز تلف مى‌گردد. تعدادى از اسب‌هائى که فلج نمى‌شوند زنده مى‌مانند. ناقل اصلى بيمارى پشه‌‌ها مى‌باشند ولى انتقال از اسب به اسب نيز امکان‌پذير است.
آنسفاليت ويروسى آمريکاى شمالي، شرقى و غربى و آنسفاليت ژاپنى نيز وجود دارد که کمتر اسب را مبتلا مى‌سازد. آنسفاليت ژاپنى در حقيقت يک بيمارى انسانى است که در بيشتر موارد انسان عفونت را به حيوانات منتقل مى‌سازد.
   آنفلوانزاى ويروسى اسب Equine Viral Influenza
آنفلوانزاى اسب بيمارى مسرى بوده که در شرايط طبيعى تک‌سمى‌ها بيشتر به آن مبتلا مى‌شوند. در نقاطى که تعداد زيادى اسب در مجاورت هم قرار گيرند بيمارى به‌سرعت در بين آنها اشاعه مى‌يابد. اسب‌هاى جوان به بيمارى حساس‌تر مى‌باشند و زمانى‌که بيمارى شيوع پيدا کند اسب‌هاى مسن نيز به آن مبتلا مى‌شوند.
علائم بيمارى در اسب عبارت است از تب شديد، بى‌اشتهائى ريزش اشک، هجوم‌الدم بافت چشم و ريزش از بيني. در بعضى از موراد ذات‌الريه و کور شدن چشم نيز ديده مى‌شود که در اين‌صورت منجر به مرگ حيوان مى‌شود. امکان وجود يرقان و نفريت نيز در اسب گزارش شده است. بيمارى از طريق ترشحات بيني، عطسه يا سرفه به خارج پخش و سبب ابتلاء ساير اسب‌ها و ديگر موجودات مهره‌دار و از جمله انسان مى‌گردد.
   تورم دهان طاولى Vesicular Stomatitis
اين بيمارى قابل سرايت به اسب، گاو، خوک و انسان مى‌باشد. دوره کمون بيمارى ۱ تا ۳ روز است علائم بيمارى تب و افزايش بزاق در هنگام غذا خوردن است که به‌تدريج دانه‌هائى در سطح زبان و روى لب‌ها ظاهر مى‌شود دانه‌ها طى ۴۸ ساعت پاره شده و تمام سطح زبان و لب‌ها را فرا مى‌گيرد و حيوان از خوراک مى‌افتد. ويروس عامل بيمارى از طريق ترشحات آلوده حيوان و گاهى از طريق حشرات انتقال مى‌يابد. بيمارى معمولاً خطرناک نيست و دام‌هاى مبتلا به‌زودى بهبود حاصل مى‌کنند.


همچنین مشاهده کنید