پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

کچلی Ringwrom


   کوکسيديوئيد و ميکوز Coccidioidmycosis
انسان و حيوانات در اثر اسثتنثاق هاگ اين قارچ به نام کوکسيديوئيديس ايمى تيس که در زمين رشد مى‌کند مبتلا به بيمارى مى‌شوند. علائم بيمارى در اسب عبارت است از لاغري، تب متغير، خيز در پاها، کم‌خونى و ازدياد گلبول‌هاى سفيد خون که در بعضى از موارد دل دردهاى متناوب نيز وجود دارد. پارگى کبد در بعضى مواقع ديده مى‌شوند که به تلف شدن حيوان منجر مى‌گردد.
   کچلى Ringwrom
کچلى از بيمارى‌هاى قارچى پوستى مى‌باشد که اين قارچ به بافت‌هاى پوششى و شاخى و الياف مو حمله مى‌کند. در اسب‌ها بيمارى با ايجاد لکه‌هاى گردى در پوست شروع مى‌شود و پس از چند روز موها فاسد شده و مى‌ريزند. سطح پوست خاکسترى رنگ و شوره‌هاى ريزى در پوست ظاهر مى‌شود. سپس پوسته شده و خارش شديد در حيوان ايجاد مى‌کند. در صورتى‌که مراقبت‌هاى لازم انجام شود پس از مدت ۲۵ تا ۳۰ روز بهبود حاصل مى‌شود. در صورتى‌که محل کچلى در زيرزين و يا تنگ اسب باشد در اثر تحريک بهبودى به تأخير مى‌افتد و ممکن است به ساير نقاط بدن نيز سرايت کند.
بيشتر کچلى‌هاى انسان از حيوانات سرايت مى‌کند، به‌خصوص در نقاط روستائى و جاهائى که تماس نزديک با اسب و گاو وجود دارد.
   لنفانژيت واگير (مشمشه کاذب) The infectious Lymphangitis
لنفانژيت واگير از بيمارى‌هاى مزمن اسب بوده که توسط يکى از انواع قارچ‌ها به نام هيستوپلاسما فارسى مى‌نوزوم به حيوان سرايت مى‌کند. اين قارچ از راه خراش‌هاى پوستى و از طريق لوازم آلوده مثل زين، عرق‌گير، لوازم تيمار وارد بدن اسب مى‌شود. زمانى‌که اين قارچ به بافت‌هاى زيرپوست مى‌رسد، قرحه‌هائى در امتداد عروق لنفى به‌وجود مى‌آورد اين قرحه‌ها کم‌کم ضخيم شده و سرباز مى‌کند. جراحات و ورم بيشتر در اطراف مفصل خرگوشى و يا در تمام قسمت‌هاى پا مشاهده مى‌شود، که اغلب بدون درد مى‌باشد. اين عوارض ممکن است در ساير نقاط بدن و يا مخاط بينى نيز ديده شود که در اين‌صورت با بيمارى مشمشه قابل اشتباه مى‌باشد ولى بايد توجه داشت که در اين بيمارى تست مالئين منفى است. اين بيمارى قابل سرايت به انسان و گاو مى‌باشد.
   هيستوپلاسموز Histoplasmosis
هيستوپلاسموز از بيمارى‌هاى قارچى قابل انتقال بوده و در اسب ايجاد جراحات غده‌اى مى‌نمايد عوارض بيمارى در کرّه‌اسب‌ها عبارت از لاغري، تنگى نفس گاهىو يرقان مى‌باشد. در انسان علائمى شبيه به علائم بيمارى در اسب‌ها ديده مى‌شود. عامل بيمارى هيستوپلاسماکاپسولاتوم است، و ابتلاء معمولاً در اثر اسثنشاق گرد و غبار آلوده صورت مى‌گيرد.
   رينو سپوريديوز Rhinosporidiosis
عامل اين بيمارى رينوسپوريد ياسيبرى است که ايجاد ناراحتى و جراحات در مخاط بيني، منخرين و گاهى در حنجره، چشم و واژن اسب‌ها مى‌نمايد. اين بيمارى قابل اشتباه با بيمارى مشمشه، گورم و لنفانژيت مى‌باشد. بيمارى به انسان قابل سرايت است.
   توکسوپلاسموز Toxoplasmosis
توکسوپلاسموز بيمارى واگير و مشترک بين انسان و کليه حيوانات مى‌باشد. عامل بيمارى توکسوپلاسما گوندسى‌اى است، که انگل داخل ياخته‌اى بوده و از راه دهان وارد بدن انسان و حيوان شده و ايجاد بيمارى مى‌نمايد. اسب‌هاى مبتلا به توکسوپلاسموز داراى علائم عصبي، اشکال در حرکت، چرخش به دور خود و گاهى فلجى و کورى مى‌باشند.
گربه‌ها از جمله مهم‌ترين مخازن اين بيمارى بوده، و بلع مواد آلوده به مدفوع گربه مهم‌ترين راه دخول اين انگل به بدن انسان و ساير حيوانات مى‌باشد.
   جرب اسب Mange
جرب‌هاى مختلفى در اسب ايجاد بيمارى مى‌کنند که مهم‌ترين آنها عبارت هستند از جرب دمودکس اکوئي، جرب سارکوپتيک، جرب پزوروپتيک و جرب کوريوپتيک مى‌باشد.
جرب پزوروپتيک در اسب ايجاد دلمه‌هائى در قاعده يال و دم کرده، دلمه‌ها کم‌کم بزرگ شده و توليد خارش شديد مى‌نمايد و حيوان بدن خود را به در و ديوار مى‌مالد. گاهى اوقات ممکن است جراحات در قسمت‌هاى فاقد مو مثل زير بغل، پستان و بيضه نيز ديده شود. جرب از طريق تماس مستقيم و يا از طريق استفاده مشترک از وسائل مثل زين، عرق‌گير، افسار و غيره قابل انتقال است. جرب‌هاى اسب قابل انتقال به انسان مى‌باشد.


همچنین مشاهده کنید