جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

علاقه به شناخت فرهنگ‌ها


با توجه به ماهيت سفر که شامل تغييرات و دگرگونى‌ها در سيستم روزمرهٔ زندگى مى‌باشد، تأثيرات مختلفى به سيستم دماغى و روحى انسانى مى‌گذارد که يکى از تأثيرات روانى سفر، پائين آمدن ارزش پول در طى مسافرت است که دليل بر خريد بيشتر مسافران مى‌باشد.
دلايل اصلى خريد توريست‌ها و مسافران عبارتند از:
  علاقه به شناخت فرهنگ‌ها (دست‌ها و نقشه‌ها، شماره اول جلد اول، بهار ۱۳۷۱)
صنايع دستى گزارشگر صنعت و هنر نياکان و بيانگر هنر و ذوق مردم هر کشور است و مى‌توان آن را جلوه‌گاه آفرينش هنرى مردم يک مرز و بوم و ذوق و سليقه‌ٔ معاصران دانست. در عين حال مى‌توان جنبه‌ها و جهات ديگرى را که مربوط به زندگى روزمره و حيات اقتصادى و اجتماعى و فرهنگى کلى کشور است در آن بازيافت. نهايتاً صنعت دستى گزارشى از هويت افراد و در مجموع آنها هويت مجموعهٔ يک قوم و قبيله و در نهايت يک ملت است. بررسى اين امر نياز به دقت وقت و پى‌جوئى دارد. به اختصار مى‌توان گفت که صنعت دستى هر قوم، گوشه‌اى از هويت يک قوم را در گذشتهٔ تاريخى خود بيان مى‌کند و حضور آن در دوران معاصر، حلقهٔ واسط و رابط بين هويت گذشته و هويت کنونى اين قوم و عرضه هويت گذشته قوم و يا تاريخ وى به اقوام ديگر است. در نتيجه يکى از عوامل اصلى و اساسى معرفى اقوام به يکديگر و نشان دادن عواطف و احساسات آنها با ظرافت‌ها، دقت‌ها، لطف‌ها، صفاها، مهرها و محبت‌هائى است که در يک قوم وجود داشته است و وجود دارد. اين عواطف در نقش قالى يا نقوش ديگر و ترکيب رنگ‌ها و چگونگى استفاده از وسايل و ابزار عرضه مى‌شود. شايد بتوان صنايع‌دستى را سفيران فرهنگى يک قوم و قبيله خواند که هيچگاه از گزارش پيام خود دست نمى‌کشد و در هيچ زمان نيز به‌عنوان عنصر نامطلوب مورد بغض و کينه قرار نمى‌گيرد و تا هنگامى‌که قوم ديگر از ذوق و سليقه خود صرف‌نظر نکرده و دريافت هنرى را به کنارى ننهاده است، اثر هنرى را که صنعت دستى قوم و قبيله و کشور ديگر است در جايگاه مناسب آن همچنان نگهدارى مى‌کند. بنابراين صنايع‌دستى نقش ارزنده‌اى در ارتباط با جهانگردى و توسعهٔ جهان‌بينى و بسط فرهنگ‌ها داشته و بازارى جهت تفاهم بين ملت‌ها مى‌باشد.
  وسيله‌اى جهت يادآورى خاطرات
در ضن اينکه توريست‌ها با گرفتن عکس از مناطقى که ديدن کرده‌اند خاطرات خود را به ثبت مى‌رسانند. با خريد کالاهاى مربوط به آن ناحيه، يادگار ديگرى جهت يادآورى خاطرات خود تهيه مى‌کنند.
  تبليغ و خودنمائى (نشان دادن حضور خود در کشورهاى مختلف)
مجسمهٔ آزادى حضور شخص در آمريکا، برج ايفل حضور شخص در فرانسه و برج پيزا حضور شخص در ايتاليا را مى‌رساند.
  ايجاد محيط‌زيست طبيعى
زندگى يکنواخت و ماشينى‌اى که در جوامع پيشرفته به‌وجود آمده باعث کسالت و يک نوع سرخوردگى روانى در آنها گرديده که بازتاب‌هاى گوناگون آن را مى‌توان در واکنش‌هاى آنان نسبت به مظاهر زندگى ماشينى مشاهده کرد. از آن جمله مى‌توان رو آوردن به محيط‌زيست و هر چيزى که در ارتباط با آن باشد را نام برد. بنابراين تمايل زيادى نسبت به خريد توليدات دستى و طبيعى که در عين سادگى داراى روح فرهنگى و زيباى هنرى مى‌باشد در بين آنها به‌وجود آمده است. بنابراين انگيزهٔ خريد بسيار بالائى وجود دارد؛ يعنى مشترى يا تقاضا موجود است و اغلب کشورهاى توريستى که خود فاقد صنايع‌دستى بومى مى‌باشند جهت برآورده کردن اين نياز مشترى صنايع‌دستى کشورهاى ديگر چون چين، هند، مالزي، افغانستان و... را به فروش مى‌رسانند. اين‌گونه کشورها از سمبل‌هاى ملى و دينى و يا مناطق ديدنى کشور خود استفاده کرده و آنها را در شکل‌هاى مختلف در معرض فروش قرار مى‌دهند. مثلاً در انگلستان از سمبل‌هائى مانند تاکسى سياه‌رنگ، کيوسک‌هاى تلفن، پست قرمزرنگ، پليس‌هاى انگيسى و يا اماکن معروف مانند ساعت بيگ‌بن، پارلمان، کليساى سنت‌پول و يا مشاهير مختلف مانند شکسپير، نيوتن و... وحتى پرچم و نقشهٔ متروى لندن استفاده کرده و با چاپ عکس‌هاى آنها بر روى پيراهن، کلاه، بشقاب، سينى و...و يا ساخت مجسمه‌ها و عروسک‌هاى آنها به صور مختلف مانند فندک، جاکليدي، نمکدان و... در معرض فروش توريست‌هاى علاقمند قرار مى‌دهند. متأسفانه در ايران اين موضوع حتى در مورد چاپ کارت‌پستال‌هائى مربوط به اماکن ديدنى جهت ارائه به توريست‌ها اعم از ايرانى يا خارجى وجود ندارد.


همچنین مشاهده کنید