پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

گیاه کامل


نام علمى: Amaranthus albus L
نام انگليسى: Tumble pigweed, White pigweed
   گياهچه
سطح فوقانى لپه‌ها به رنگ سبز روشن و سطح تحتانى آن قرمز و طول آنها سه تا پنج برابر پهناى آن است. اولين برگ‌هاى حقيقى سبز تيره و حاشيهٔ آنها موجدار است. سطح زيرين اين برگ‌ها نيز متمايل به قرمز است.
   محل رشد و پراکنش
علفى هرزى است با پراکندگى زياد که در سبزيجات و گياهان زراعى مختلف و نيز در باغ‌ها، حاشيهٔ جاده‌ها و زمين‌هاى باير ايجاد مزاحمت مى‌نمايد.
ساقه‌هاى اين گياه در مراحل رسيدگى کامل از سطح خاک شکسته و توسط باد به اطراف حمل مى‌شوند. اين عمل به پخش بذر و تکثير گياه کمک مى‌کند.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى:
گياهى يک‌ساله، به ارتفاع ده تا پنجاه‌ سانتى‌متر (در شرايط مطلوب ممکن است ارتفاع آن به ۱۲۰ سانتى‌متر هم برسد) که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقه‌هاى آن معمولاً به رنگ سبز متمايل به زرد و داراى انشعابات فراوان است. برگ‌ها متناوب، در بخش فوقانى به رنگ سبز روشن و گاهى اوقات در بخش زيرين متمايل به قرمز، کوچک (به طول ۵/۲ و پهناى ۱ تا ۲ سانتى‌متر)، مستطيلى تا قاشقى شکل و داراى حاشيه‌اى موجدار است. دمبرگ‌ها کوتاه، به طول ۵/۱ تا ۴ سانتى‌متر و داراى کرک‌هاى فراوان است. ريشه‌ها گسترش زيادى دارند و نسبتاً در سطح خاک قرار گرفته‌اند.
- اندام‌هاى زايشى:
گل‌ها مجتمع، کوجک و سبز رنگ هستند و روى دمگل‌هاى کوتاه در مجاورت برگ‌ها واقع شده‌اند. طول براکته‌هاى هر گل تقريباً دو برابر طول پوشش گل است. ميوهٔ اين گياه به‌صورت کپسولى کوچک و به طول ۵/۱ ميلى‌متر، مدوّر، فشرده، کمى چروکيده و داراى برآمدگى‌هاى کوتاه و خار مانند است. بذرهاى اين علف هرز سياه براق، عدسى شکل و به قطر يک ميلى‌متر بوده و سطح آن اندکى زبر است.


همچنین مشاهده کنید