پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

محل رشد و پراکنش


نام علمى: Amaranthus blitoides S.Watson
نام انگليسى: Prostrate pigweed
   گياهچه
سطح زيرين لپه‌ها قرمز روشن است و طول آنها شش تا هشت برابر عرض آن و باريک و نوک‌دار هستند. اولين برگ‌هاى حقيقى پهن‌تر از لپه‌ها است و در سطح فوقانى برّاق‌تر و غالباً سطح تحتانى آن کمى ارغوانى است. حاشيهٔ اين برگ‌ها تا حدودى ناصاف و رگبرگ‌ها در سطح تحتانى برجسته است.
   محل رشد و پراکنش
اين گونه غالباً در مناطق گرم، خاک‌هاى خشک و غنى و در باغ‌ها، حاشيهٔ زمين‌هاى باير و گاهى اوقات در مناطق زير کشت مثل مزارع چغندرقند يافت مى‌شود.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى:
گياهى يک‌ساله، خوابيده با شاخه‌هاى جانبى فراوان که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقه‌هاى اين گياه به رنگ سبز روشن يا متمايل به قرمز بوده و ۱۵ تا ۶۰ سانتى‌متر طول دارند، بدون کرک و يا داراى کرک‌هاى کوتاهى هستند که فقط در بخش‌هاى انتهائى گياه مشاهده مى‌شوند. برگ تقريباً هم‌رنگ ساقه‌ها، متناوب، و از تخم‌مرغى تا قاشقى شکل و ساده است و انتهاء آن پهن‌تر و نوک آن داراى شکاف کوچکى است. اندازهٔ اين برگ‌ها يک تا سه سانتى‌متر است. اين‌گونه داراى يک ريشهٔ اصلى است که ساقه‌هاى خوابيده از آن منشعب مى‌شوند.
- اندام‌هاى زايشى:
گل‌ها در زاويهٔ برگ‌ها و يا انشعابات ساقه مستقر بوده و به رنگ سبز و يا متمايل به قرمز هستند. براکته‌هاى موجود در قاعدهٔ گل به‌طور مشخصى بلندتر از گل‌ها هستند. ميوهٔ اين گياه کپسول، تقريباً بدون کرک و به قطر ۲ ميلى‌متر است. بذرهاى آن سياه براق، سطح آنها صاف و بدون کرک و غده، عدسى شکل و به قطر ۳/۱ تا ۸/۱ ميلى‌متر، داراى لبه‌هاى تيز هستند.


همچنین مشاهده کنید