سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

گیاه کامل


نام علمى: Amaranthus retroflexus L
نام انگليسى: Redroot pigweed, Common Amaranth
   گياهچه
لپه‌ها به طول ده تا دوازده ميلى‌متر و اولين برگ‌هاى حقيقى تخم‌مرغى شکل، داراى دمبرگ مشخص و به رنگ سبز کاهوئى هستند و سطح زيرين آنها همانند ساقه، قرمز متمايل به ارغوانى است. معمولاً در انتهاء رگبرگ اصلى و در نوک برگ يک فرورفتگى مشاهده مى‌شود.
   محل رشد و پراکنش
به‌طور عمده در زمين‌هاى قابل کاشت با بافت سبک و نفوذپذيرى مناسب و داراى مواد غذائى فراوان مشاهده مى‌شود. از جمله علف‌هاى هرز پهن‌برگى است که به‌طور وسيع مزارع مختلف و به‌ويژه محصولات تابستانه مثل چغندرقند و ذرت و همچنين باغ‌ها، حاشيهٔ حصارها و زمين‌هاى باير را آلوده مى‌کند.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى:
گياهى يک‌ساله، ايستا، به ارتفاع ۳۰ تا ۲۰۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقه‌ها منشعب و به رنگ سبز کم‌رنگ يا مايل به قرمز و پوشيده از کرک‌ها کوتاه يا بلند و خشن است. برگ‌ها سبز متمايل به خاکستري، تخم‌مرغى شکل، نوک تيز، به طول ۱۵ سانتى‌متر، خشن، چين‌دار و با رگبرگ‌هاى مشخص (که به‌ويژه در سطح تحتان رگبرگ‌ها، برجسته مى‌باشند). قسمت انتهائى برگ‌ باريک و دمبرگ آن بلند است.
- اندام‌هاى زايشى:
گل‌آذين به‌صورت سنبله‌هاى متراکم است که در انتهاء ساقه قرار دارد و داراى تعداد زيادى انشعاب جانبى کوچک است. گل‌هاى کوچک و به رنگ سبز هستند. در اين‌ گونه نى براکته‌ها سه عدد و طول آنها حدوداً دو برابر پوشش گل است. بعضى مواقع ممکن است سنبله‌هاى کوچکترى نيز در زاويهٔ بين ساقه و برگ مشاهده شود. ميوهٔ اين گياه کپسول، بيضى شکل، محتوى يک دانه، فشرده و کمى کوتاهتر از پوشش گل است. بذرهاى آن نيز سياه براق، به اندازه‌ٔ يک ميلى‌متر، عدسى شکل، که هر دو سطح آن محدب بوده و در بخش باريک انتهائى داراى شکاف است. توليد بذر در اين گياه زياد بوده و ممکن است هر بوته گاهى بيش از يک ميليون بذر توليد نمايد.
تاج‌خروس وحشى در اواخر بهار جوانه زده و از اواسط تا اواخر تابستان گل مى‌دهد. بذرهاى اين گياه در اواسط تابستان تا پائيز مى‌رسند.


همچنین مشاهده کنید