پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

هویج وحشی - هویج خودروی


نام علمى: Daucus carota L
نام انگليسى: Wild carrot, Bird's-nostplant
   گياهچه
لپه‌ها باريک، کم‌عرض، به طول ۵/۲ سانتى‌متر و پهناى يک ميلى‌متر که به طرف قاعده و رأس باريک‌تر شده و بدون کرک است. اولين برگ‌هاى حقيقى سه لوبى که هر لوب خود به چند قسمت ديگر تقسيم مى‌شود. اين برگ‌ها داراى دمبرگى بلند هستند.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز به‌طور عمده در باغ‌ها، محصولات زراعى يک‌ساله، حاشيهٔ جاده‌ها، زمين‌هاى باير و مراتع يافت مى‌شود.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى:
گياهى است علفي، دوساله و به ارتفاع پنجاه تا هشتاد سانتى‌‌متر که توسط بذر و غده‌هاى زيرزمينى تکثير مى‌يابد. ساقهٔ آنها منشعب، شياردار و داراى کرک‌هاى کوتاه و شاخى شکل هستند. برگ‌ها متناوب و تقريباً مرکب هستند. برگ‌هاى مستقر در بخش‌هاى پائينى ساقه بزرگ و داراى دمبرگى بلند هستند. برگ‌هاى بالائى کوچکتر، داراى دمبرگى کوتاه و يا بدون دمبرگ هستند. در قاعدهٔ برگ‌ها و در محل اتصال آنها به ساقه، غلافى غشائى و سفيدرنگ مشاهده مى‌شود.
- اندام‌هاى زايشى:
گل‌آذين انتهائي، چتر و شامل دستجاتى که پنج تا ده سانتى‌متر عرض دارند. گل‌ها به رنگ سفيد، زرد و يا تقريباً صورتى کم‌رنگ و همراه با تعدادى براکته يا براکتئول هستند که منقسم و شانه‌اى شکل است. دمگل‌هاى اين گل‌ها نامساوى هستند. گل‌هاى مرکزى هر چتر معمولاً پوک و تيره‌رنگ هستند.
ميوهٔ هويج وحشى فندقه شيزوکارپ، مستطيلى يا تخم مرغى شکل، کوچک، خاردار و محتوى دو بذر است. اين بذرها ۹ ميلى‌متر طول دارند. در يک طرف مسطح و در قسمت ديگر داراى چهار شيار و زائده‌اى شاخى شکل است. هر گياه به‌طور متوسط قادر است حدود ۴۰۰۰ بذر توليد کند.
اين گياه در سال دوم رويش به گل مى‌نشيند و موسم گلدهى آن ارديبهشت تا تيرماه است.


همچنین مشاهده کنید