سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

برنامه‌ریزی نیروی انسانی جهانگردی


  برنامه‌ريزى نيروى انسانى جهانگردى
برنامه‌ريزى نيروى انساني، روش منظمى را به‌کار مى‌برد تا اطمينان دهد که افراد مناسب در مکان و زمان مناسبى قرار دارند. اين نکته در جهانگردى اهميتى ويژه دارد که فعاليتى خدماتى است و موفقيت آن تا اندازه‌اى زياد به کيفيت کارکنانى که در آن کار مى‌کنند بستگى دارد. برنامه‌ريزى نيروى انسانى ۴ مرحله را دربرمى‌گيرد:
ـ بررسى و ارزيابى بهره‌بردارى حاضر نيروى انسانى در جهانگردى و تشخيص مشکلات و نيازهاى موجود.
ـ پيش‌بينى نيازهاى آتى نيروى انسانى انجام برآوردهائى در مورد تعداد کارکنان مورد نياز در هر گروه اشتغال سپس تعيين شرايط لازم براى هر گروه اشتغال.
ـ ارزيابى جمع منابع انسانى قابل‌دسترسى در آينده.
ـ تعيين نيازهاى آموزشى و تدوين برنامه تحصيلى و آموزشى مورد نياز براى فراهم کردن نيروى انسانى حائز شرايط.
انواع کارمند جهانگردى بايد در برنامه‌ريزى نيروى انسانى در نظر گرفته شود. اين امر شامل هم کارمندان بخش عمومى در ادارهٔ جهانگردى منطقه‌اى و هم کارمندان مورد نياز در بخش خصوصى ـ هتل، تدارک غذا، و امور سير و سفر از جمله راهنمايان تور ـ مى‌شود. همچنين ممکن است آموزش‌هائى مربوط به جهانگردى براى کارکنان مورد نياز باشد. اغلب ضرورى است که مقامات گمرکى و افسران گذرنامه در مورد کنترل صحيح جهانگردان حساس شوند. ممکن است آموزش ويژه‌اى براى اشخاص شاغل در فروشگاه‌هاى جهانگردپسند، توليدکنندگان صنايع‌دستي، پذيرائى‌کنندگان، و ديگر افراد لازم باشد. تشخيص نياز به بالا بردن دانش و مهارت‌هاى کارکنان حاضر حائزاهميت است. اغلب اين اشخاص به‌طور صحيح آموزش داده نمى‌شوند. رفع نياز به بالا بردن دانش کارکنان بايد در برنامه آموزشى گنجانده شود.
ارزيابى منابع انسانى به بازنگرى کل نيروى انسانى که در کشور و يا منطقه موجود خواهد بود و اختصاص اين نيروى انسانى به امور اقتصادى گوناگون از جمله جهانگردي، برمى‌گردد. نيازهاى آتى نيروى انسانى جهانگردى براساس کاريست فرمول‌هائى به ميزان و نوع توسعهٔ جهانگردى مورد انتظار در آينده پيش‌بينى مى‌شوند.
بسيارى از انواع برنامه‌هاى آموزشى و تحصيلى در جهانگردى قابل‌اجراء هستند، آموزش حين کار، دوره‌هاى مکاتبه‌اى و يادگيرى از راه دور، دوره‌هاى تخصصى و کوتاه‌مدت بهسازي، گردش‌هاى مطالعاتي، و برنامه‌هاى ۱ و ۲ و ۳ و ۴ در مدارس حرفه‌اى و سطوح دانشگاهي. در کشورهائى که جهانگردى به بخشى بنيادى تبديل مى‌شود، مؤسسات آموزش جهانگردى تأسيس مى‌شوند. برنامه‌ طراحى نيروى انسانى لازم است. به‌طور ادوارى مرور و روزآمد شود تا نيازهاى جارى و پيش‌بينى‌شدهٔ آينده را تأمين کند.
  سياست‌ها و انگيزه‌هاى سرمايه‌گذارى در جهانگردى
دولت بايد معمولاً بودجهٔ طرح‌هاى زيربنائى اصلى و جاذبه‌هاى جهانگردى عمومى را تهيه کند. تمام يا قسمتى از اين سرمايه‌گذارى را ـ از قبيل برق، آبرساني، فاضلاب و انهدام زباله‌ها و حتى ويژگى‌هاى جاذب ـ مى‌توان سرانجام از طريق بهائى که مصرف‌کنندگان مى‌پردازند مستهلک کرد. تهيه بودجه براى تأسيسات زيربنائى ساختمان‌هائى مثل هتل‌ها و يا مکان‌هاى تفريحي، بر عهده شرکت‌هاى ساختمانى خصوصى يا شرکت‌هاى عمومى است چنانچه اين نوع شرکت‌ها در اين زمينه مشارکت داشته باشند.
براى سرمايه‌گذارى خصوصى در هتل‌ها و ديگر تسهيلات تجارى و خدمات، سياست سرمايه‌گذارى به موقعيت محلى بستگى خواهد داشت. اگر منابع مالى خصوصى کافى در دسترس باشد، مشکلى به‌وجود نخواهد آمد. اگر سرمايه محدود باشد و جهانگردى مجبور باشد براى مصرف آن سرمايه يا ديگر بخش‌ها رقابت کند، بنابراين بايد به‌دنبال سرمايه بين‌المللى رفت. مى‌توان به سرمايه بين‌المللى براى تأمين کل بودجه مورد نياز اجازه ورود داد يا مى‌توان يک سرمايه‌گذارى مشترک بين شرکت‌هاى محلى و بين‌المللى سازماندهى کرد. سرمايه‌گذارى‌هاى مشترک به وضوح بهتر است، به اين علت که دولت از برخى منافع سرمايه‌گذارى برخوردار مى‌شود.
غالباً لازم است دولت انگيزه‌هائى براى سرمايه‌گذارى ارائه دهد تا سرمايه‌گذاريِ بخش خصوصى را جذب کند. برخى از انواع متداول انگيزه‌ها را که مى‌توان به‌ تنهائى يا به‌صورت جمعى ارائه کرد به اين شرح است:
ـ تأمين زمين براى توسعه و گردآورى مقدار زمين مورد نياز در مناطق مناسب با قيمت متعادل يا رايگان.
ـ تأمين زيرساختارهاى بيرونِ ساختمان (که معمولاً در هر صورت فراهم مى‌شود) يا تأمين زيرساختارهاى محوطهٔ ساختمانى براى سرمايه‌گذاران به‌طور رايگان.
ـ معافيت‌ کامل يا محدود از حقوق گمرکى براى اقلام وارداتى که در توسعه و عملياتِ احداث تسهيلات جهانگردى و خدمات استفاده مى‌شوند. اين اقلام ممکن است شامل مواد ساختماني، ماشين‌آلات، تجهيزات و تدارکات و خودروهاى حمل‌ونقل مثل اتوبوس‌هاى ويژهٔ حمل جهانگردان باشند.
ـ معافيت کامل يا محدود از ماليات بر درآمد شرکت يا بر دارائى براى چند سال و اجازه دادن به سرمايه‌گذاران که بتوانند در شرايط مطلوب هزينهٔ استهلاک سرمايه و دارائى خود را بدهى مالياتى آنها کسر کنند.
ـ تأمين کمک‌هاى مالى ـ اعطاء وام‌ها با نرخ بهرهٔ معمولى يا پائين ـ مدت طولانى‌ترى براى بازپرداخت وام‌ها و اعطاء يارانه براى پرداخت بهرهٔ وام‌هاى خصوصي، يا تضمين دولت براى وام‌هاى خصوصى اعطاء فورى و يکبارهٔ پول به سرمايه‌گذاران را نيز مى‌توان در نظر گرفت.
ـ اجازهٔ خروج نامحدود تمام و يا قسمتى از سرمايه خارجي، سودها، سود سهام و بهره‌ها، پس از پرداخت ماليات‌ها.
ـ تضمين در برابر ملى کردن يا مصادرهٔ سرمايه‌گذاري.
در نظر گرفتن انگيزه‌ها فقط براى پروژه‌هائى که با طرح و برنامه توسعه سازگار هستند و به‌طور مناسب طراحى شده‌اند حائز اهميت است.
به‌علاوه ممکن است انگيزه‌ها به انواعى معين از توسعه که دولت مايل به تشويق آنها است. محدود باشد. براى مثال، سطوح کيفى معين هتل‌ها، انواع معين خدمات از قبيل عمليات تورگردانى و توسعه جهانگردى در مناطق دورافتاده. انواع انگيزه‌هاى پيشنهادشده بايد به‌طور منظم بازنگرى و با نيازهاى سرمايه‌گذارى جارى از نو تنظيم شوند. انگيزه‌هاى پيشنهاد شده در مدت مراحل اوليه توسعه ممکن است در آينده مورد نياز نباشند يا بايد تغيير يابند تا مناسب نيازهاى جارى شوند.
در بسيارى از جاها به انگيزه‌هاى سرمايه‌گذارى نياز نيست و سودآورى توسعه جهانگردى حتمى است. در اين موارد، ممکن است که دولت از شرکت‌هاى عمرانى بخواهد که براى سهم متناسب آنها از هزينه‌هاى توسعه تأسيسات زيربنائى مبالغي، از طريق همکاري، بپردازند.
حتى براى هزينه‌هاى ديگر، از قبيل هزينه مسائل اجتماعى و محيطى ناشى از توسعه، مى‌توان از شرکت‌هاى مزبور تقاضاى پرداخت کرد. براى مثال، اين هزينه‌ها ممکن است شامل هزينه خريد زمين و کاشتن پوشش جنگلى در جائى ديگر براى جايگزينى جنگل‌هائى که در طرح توسعه قرار گرفته‌اند. و هزينه‌هاى اسکان مجدد خانوارهاى نقل مکان يافته باشد.


همچنین مشاهده کنید