سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

گیاهچه


نام علمى: Cichorium intybus L
نام انگليسى: Bluedaisy, Wild chicory, chicory
   گياهچه
لپه‌ها به رنگ سبز روشن هستند. طولى دو برابر پهنا داشته و در قسمت قاعده به هم متصل هستند. اولين برگ‌هاى حقيقى متناوب و به شکل روزت، نامنظم، به رنگ سبز کم‌رنگ و داراى سطحى براق و در حاشيهٔ بريدگى‌هاى سطحى دارند.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى:
گياه چندساله، ايستا، به ارتفاع ۳۰ تا ۱۵۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقهٔ آن کم‌برگ، منشعب، صاف، سخت، گاهى اوقات داراى کرک‌هاى زبر است و در صورت قطع شدن ساقه شيرابه‌اى شيرى رنگ از آن خارج مى‌شود. برگ‌هاى پائينى باريک و داراى ۷ تا ۳۰ سانتى‌متر طول، حاشيه‌هاى آن نامنظم و داراى بريدگى‌هاى عميق است. برگ‌هاى بالائى به مراتب کوچکتر، مستطيلى و يا سرنيزه‌اى شکل، داراى بريدگى‌هاى سطحي، در حاشيهٔ دندانه‌دار و يا صاف و فاقد دمبرگ هستند. برگ‌هاى ميانى متناوب، قاشقى تا سرنيزه‌اى شکل که اغلب حاشيه‌هاى آنها صاف و يا دندانه‌دار است.
ريشه‌هاى اين گياه عميق و ستبر هستند و تعدادى ساقهٔ تقريباً بدون برگ از مرکز برگ‌هاى قاعده‌اى خارج مى‌شوند.
- اندام‌هاى زايشى:
گل‌آذين به شکل کلاپرک و فقط داراى گل‌هاى زبانه‌اى به رنگ آبى روشن و به‌ندرت صورتى يا سفيد است. کلاپرک‌ها ۳۰ تا ۴۰ ميلى‌متر پهنا داشته و توسط دو رديف براکته احاطه شده است. تعداد براکته‌هاى بيرونى چهار تا پنج عدد و طولى برابر با نصف اندازهٔ براکته‌هاى داخلى دارند و در قسمت قاعده کلفت‌تر و متمايل به زرد مى‌باشند. تعداد براکته‌هاى داخلى هشت تا ده عدد است. هر کلاپرک به‌صورت انفرادى و يا مجتمع در محور برگ‌هاى بالائى قرار گرفته است.
ميوهٔ اين گياه فندقه و بذرهاى آن به رنگ زرد، قهوه‌اى روشن تا سياه، واژ تخم‌مرغى و به اندازهٔ دو تا سه ميلى‌متر است.
   محل رشد و پراکنش
کاسنى در زمين‌هاى کشت شده کمتر يافت مى‌شود. اغلب مى‌توان آن را در حاشيهٔ جاده‌ها و حصارها، مراتع، زمين‌هاى باير، چمنزارها و گياهان زراعى چندساله مشاهده کرد.
اين گياه مناطق مرطوب تا نيمه خشک را که داراى خاک غنى باشند ترجيح مى‌دهد.


همچنین مشاهده کنید