سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

گیاهچه


نام علمى: Capsella bursa-pastoris (L.) Medic
نام انگليسى: Shepherd's purse
   گياهچه
لپه‌ها به رنگ سبز کم‌رنگ و داراى نقاط براق و بسيار ريز و از نظر اندازه نيز کوچک هستند. اولين برگ‌هاى حقيقى به رنگ سبز متمايل به خاکسترى يا نقره‌اي، کوچک با حاشيه‌اى بدون دندانه است. نبود دندانه در حاشيهٔ اين برگ عامل شناسائى اين گونه از گياهچهٔ گياه خاکشير تلخ است. سطح اولين برگ‌هاى حقيقى گياه کيسه کشيش توسط کرک‌هاى کوتاه و ظريف پوشيده شده که به‌وسيلهٔ ذره‌بين قابل مشاهده هستند. چهارمين برگ و همچنين برگ‌هاى بعدى داراى حاشيه‌اى دندانه‌‌دار هستند.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى:
گياهى علفى يک‌ساله، پائيزه، ايستا و به ارتفاع ۵۰ تا ۱۵۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقهٔ آن باريک، ساده يا منشعب و پوشيده از کرک‌هاى بلند و خاکسترى و يا بدون کرک است. در مرحلهٔ روزت برگ‌ها لوب‌دار، داراى قطعات تيز و گاهى دندانه دارند و يا ممکن است حاشيه‌اى ساده و موج‌دار داشته باشند. برگ‌هاى ساقه‌اى متناوب، برگ‌هاى پائين ساقه لوب‌دار با لوب انتهائى بزرگ و سه‌گوش، برگ‌هاى بالاى ساقه باريک، پيکانى‌شکل، اغلب ساقه‌آغوش و بدون دمبرگ هستند. کليهٔ برگ‌ها بدون کرک و يا داراى کرک‌هاى ساده و درخشان هستند.
- اندام‌هاى زايشى:
گل‌ها کوچک، سفيدرنگ، گاهى اوقات صورتى کم‌رنگ، داراى چهار گلبرگ کوچک به اندازهٔ ۵/۲ تا ۳ ميلى‌متر و مستقر بر روى يک دمگل کوتاه که با رشد ميوه بلند مى‌شود. ميوهٔ اين گياه سه‌گوش و قلبى واژگون، به اندازهٔ ۶ ميلى‌متر با انتهائى پهن و ناموزون و قاعده‌اى باريک است. هر يک از ميوه‌ها شامل تعداد زيادى بذر است و بذرها به رنگ قهوه‌اى متمايل به قرمز يا قهوه‌اى متمايل به نارنجي، مستطيلى شکل و پهن و به اندازهٔ ۸/۰ تا يک ميلى‌متر هستند که در بخش‌هاى پائيني، هر طرف آن داراى شيارهاى طولى است. هر گياه حدود دو تا چهل هزار بذر توليد مى‌کند و جوانه‌زنى اين بذرها در بخش‌هاى سطحى خاک صورت مى‌گيرد.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز در زمين‌هاى کشت شده، چمنزارها، حاشيهٔ جاده‌ها و نهرها، زمين‌هاى باير، مراتع و باغ‌ها يافت مى‌شود. بذر اين گياه قادر است به مدت طولانى در خاک زنده بماند. کيسه کشيش خاک‌هاى لومى شنى با مواد غذائى زياد را ترجيح مى‌دهد.


همچنین مشاهده کنید