سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

علف سیر - شب‌بوی جنگلی


نام علمى: Erysimum cheranthoides L
نام انگليسى: Wormseed mustard, Treacle mustard
   گياهچه
لپه‌ها قاشقى شکل، به سمت دمبرگ باريک شده و نوک آن داراى فرورفتگى است. برگ‌هاى حقيقى اين گياه سرنيزه‌اى تا تخم‌مرغى شکل و داراى نوکى دراز هستند. اولين برگ‌هاى حقيقى داراى حاشيهٔ کامل و برگ‌هاى بعدى دندانه‌دار است. اين‌ گونه را مى‌توان در مرحلهٔ گياهچه‌اي، از روى کرک‌هاى ستاره‌اى آن از ديگر گونه‌ها تشخيص داد.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى:
گياهى علفي، يک‌ساله، پائيزه، ايستا، به ارتفاع ۱۵ تا ۶۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقهٔ آن ساده يا منشعب، به رنگ سبز يا متمايل به خاکسترى روشن، پربرگ، باريک، زاويه‌دار و پوشيده از کرک‌هاى دو تا سه شاخه‌اى است. برگ‌هاى اين گياه متناوب و سرنيزه‌اى شکل بوده و در قسمت قاعده باريکتر مى‌شوند. برگ‌هاى پائينى گياه معمولاً کامل يا داراى دندانه‌هاى نامنظم هستند؛ در حالى‌که، برگ‌هاى بالائى به‌طور مشخص دندانه‌دار است و هر دو سطح آنها داراى کرک‌هاى دوشاخه‌اى است.
- اندام‌هاى زايشى:
گل‌ها کوچک، به رنگ زرد روشن و به‌صورت مجتمع و در انتهاء انشعابات ساقه قرار گرفته است. ميوهٔ آن خورجين، کمى خميده يا خطي، به طول ۲/۱ تا ۷/۲ سانتى‌متر و قطر ۱ تا ۲/۱ ميلى‌متر، چهارگوش و داراى منقار کوچکى است که با ساقه زاويهٔ ۴۵ درجه مى‌سازد. بذرها کوچک، به اندازهٔ ۱ تا ۲/۱ ميلى‌متر و مستطيلى شکل که نوک آن داراى بال‌هاى کوچکى است. هر بوته تقريباً ۳۵۰۰ بذر توليد کرده، جوانه‌زنى اين بذرها سطحى و در عمق صفر تا دو سانتى‌مترى سطح خاک صورت مى‌گيرد.
موسم گلدهى اين گياه خرداد تا مردادماه و رسيدگى بذرها تا شهريور ماه به طول مى‌انجامد.
   محل رشد و پراکنش
گياه مذکور بيشتر در خاک‌هاى مرطوب و در مزارع ذرت، سويا، غلات دانه‌ريز و همچنين در زمين‌هاى باير و حاشيهٔ جاده‌ها به چشم مى‌خورد.


همچنین مشاهده کنید