سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

خردل وحشی - خردل بومی - خردل بیابانی


نام علمى: Sinapis arvensis L
نام انگليسى: Chorlock, Wildmustard
   گياهچه
لپه‌ها کليوى شکل و بدون پرز، اولين برگ‌هاى حقيقى چماقى شکل، در رأس گرد، حاشيهٔ آن کمى لوب‌دار و داراى دندانه‌هاى نامنظم بوده و سطح فوقانى برگ و دمبرگ آنها پرزدار است.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى:
گياهى علفي، يک‌ساله، ايستا، به ارتفاع ۳۰ تا ۶۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقهٔ آن منشعب و در بخش‌هاى پائين کرک‌دار است. برگ‌هاى بالائى کامل، بدون بريدگى و دمبرگ هستند. در حالى که برگ‌هاى پائينى داراى بريدگى‌ها عميق بوده و لوب انتهائى آن نيز بزرگ‌تر است. اين برگ‌ها دمبرگ دارند و طول آنها بالغ بر ۲۰ سانتى‌متر مى‌شود. ريشه‌هاى اين گياه گسترش افقى و عمودى زيادى دارند.
- اندام‌هاى زايشى:
گل‌ها به رنگ زرد گوگردى است و کاسبرگ‌هاى آن به‌طور افقى پخش شده است. خصوصيت بالا صفت مناسبى براى تشخيص اين گياه از ساير گونه‌هاى مشابه است. ميوهٔ خردل وحشى خورجين، بدون کرک به طول ۵/۲ تا ۴ سانتى‌متر و عرض ۵/۲ تا ۳ ميلى‌متر است. بذرهاى آن قهوه‌اى متمايل به سياه، صاف، بدون کرک و به اندازهٔ ۱ تا ۳/۱ ميلى‌متر هستند. اين بذرها داراى پوستهٔ سختى هستند و به همين علت قادر هستند مدت زيادى در خاک زنده بمانند. هر گياه حدود ۱۲۰۰ بذر توليد مى‌کند که جوانه‌زنى آنها در عمق صفر تا دو سانتى‌مترى سطح خاک صورت مى‌گيرد.
   محل رشد و پراکنش
خردل وحشى به‌دليل داشتن ريشه‌هاى گسترده رقيب بسيار جدى براى گياهان زراعى محسوب شده و مى‌توان آن را در زمين‌هاى قابل کشت و به‌خصوص در غلات بهاره به‌ وفور مشاهده نمود. علاوه بر اين از جمله علف‌هاى هرزى است که در باغ‌ها، زمين‌هاى باير، جاده‌ها و مراتع يافت مى‌شود.
اين گياه زمين‌هائى قليائي، با زهکشى مناسب و غنى از مواد غذائى را ترجيح داده و به‌ندرت مى‌توان آن را در خاک‌هاى اسيدى مشاهده کرد.


همچنین مشاهده کنید