پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

گیاه کامل


نام علمى: Sisymbrium irio L
نام انگليسى: London rocket
   گياهچه
لپه‌ها باريک و داراى دمبرگ بلند هستند. حاشيهٔ اولين برگ‌هاى حقيقى آن دندانه‌دار است که اين ويژگى مى‌تواند براى متمايز ساختن اين گياه از گياهچهٔ کيسه کشيش مورد استفاده قرار گيرد. برگ‌هاى حقيقى گياه کيسه کشيش بدون دندانه و يا لوب است. سومين برگ و همچنين برگ‌هاى بعدى خاکشير تلخ به رنگ سبز روشن و يا سبز متمايل به زرد و داراى بريدگى‌هائى تيز است. سطح زيرين اين برگ‌ها سبز تيره مى‌باشد.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى:
گياهى علفي، يک‌ساله، پائيزه، ايستا، به ارتفاع ۱۵ تا ۱۵۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقهٔ آن منشعب، بدون کرک و يا پوشيده از کرک‌هاى ظريف است. برگ‌ها دمبرگ‌دار، داراى بريدگى‌هاى عميق، به طول ۷ تا ۲۰ سانتى‌متر، لوب انتهائى بزرگ، مثلثى شکل و دندانه‌دار است. برگ‌هائى که در قسمت بالائى ساقه قرار گرفته است کوچکتر هستند.
- اندام‌هاى زايشى:
گل‌ها کوچک و زرد رنگ بوده و بر روى دمگل‌هائى باريک قرار گرفته‌اند. ميوهٔ اين گياه خورجين، به طول ۳ تا ۵/۴ سانتى‌متر، راست و يا کمى خميده است. بذرهاى آن به رنگ قهوه‌اى متمايل به قرمز، کوچک و اندازهٔ آن حدوداً ۵/۱ ميلى‌متر است.
موسم گلدهى اين گياه اواخر فروردين تا خردادماه است.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز گسترش زيادى دارد و مى‌توان آن را در بسيارى از محصولات زراعى و به‌خصوص غلات پائيزه مشاهده کرد. علاوه بر اين حاشيه‌ٔ جاده‌ها، حصارها و نهرها مکان‌هائى هستند که اين گياه به‌وفور در آنها يافت مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید