جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

گیاه کامل


نام علمى: Atriplex patulum L
نام انگليسى: Common orach, Spreading orach
   گياهچه
لپه‌ها به رنگ سبز متمايل به خاکسترى و پوشيده از فلس‌هاى سبوس مانند که طول آنها سه تا چهار برابر عرض آن است. اولين برگ‌هاى حقيقى به رنگ سبز متمايل به خاکسترى و يا آردى بوده و از اين رو در زمان ظهور به سفيدى مى‌گرايد. سطح زيرين اين برگ‌ها به‌خصوص در اوايل بهار ارغوانى است. اين برگ‌ها به‌صورت جفت ظاهر مى‌شوند.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى يک‌ساله، ايستا، به ارتفاع ۳۰ تا ۸۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقهٔ آن داراى انشعابات فراوان، باريک و صاف است و در مراحل جوانى پوششى پودر مانند سطح آن را فراگرفته که به همين علت ساقه و برگ‌ها رنگ سبز متمايل به سفيد به خود مى‌گيرند. انشعابات ساقه به‌طور افقى گسترش داشته و اين خصوصيت ظاهرى درختچه‌اى به گياه مى‌دهد. برگ‌هاى پائينى اين گياه متقابل، سه‌گوش و پيکانى شکل بوده و قاعدهٔ آنها داراى بريدگى است. حاشيهٔ اين برگ‌ها موج‌دار و يا کامل است. برگ‌هاى بالاتر متناوب، اغلب سرنيزه‌اى و حاشيهٔ آنها صاف و بدون لوب است.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌ها کوچک، بدون دمگل، نر ماده و متمايل به سبز که در بخش‌هاى بالائى گياه و يا در محور برگ‌ها ظاهر مى‌شوند. اندام‌هاى زايشى گل‌ها (پرچم و مادگي) مى‌توانند هر دو در يک گل و يا در گل‌هاى جداگانه قرار داشته باشند. در هر صورت گل‌هاى نر و ماده نامشخص و به سادگى از يکديگر تشخيص داده نمى‌شوند.
ميوهٔ اين گياه فندقه و بذرهاى آن گرد و به رنگ قهوه‌اى متمايل به خاکسترى است و بين دو براکتهٔ سه‌گوش و سبز رنگ که در قسمت قاعده به هم متصل شده‌اند قرار گرفته است. هر گياه قادر به توليد ۱۰۰ تا ۶۰۰۰ بذر است.
موسم گلدهى آن خرداد تا آبان‌ماه است.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز غالباً در زمين‌هاى شور و قليائى رشد کرده و مزاحمت زيادى براى محصولات زراعى ايجاد نمى‌کند. به‌هر حال مى‌توان آن را در حاشيهٔ جاده‌ها، نهرها، مزارع چغندرقند، مراتع و زمين‌هاى باير مشاهده کرد.


همچنین مشاهده کنید