جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

محل رشد و پراکنش


نام علمى: Salsola kali L,Syn S.iberica
نام انگليسى: Russian thistle, prickly saltwort
   گياهچه
لپه‌ها سبزرنگ ، گوشتی ، بسیار باریک و شبیه برگ‌های سوزنی کاج هستند و طول آنها ۶ تا ۳۶ میلی‌متر است. اولین برگ‌های حقیقی به‌صورت دوتائی ظاهر شده و از نظر شکل و اندازه شبیه لپه‌ها بوده و در سطح فوقانی شیاردار هستند. به‌نظر می‌رسد که این برگ‌ها در قاعده به ساقه متصل است. گاهی اوقات ساقه‌های این گیاهچه‌ها ارغوانی رنگ هستند.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى يک‌ساله، ايستا، به ارتفاع ۱۵ تا ۱۵۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقهٔ آن از پائين تا بالا منشعب بوده و ظاهرى درختچه‌اى دارد. انشعابات آن باريک و محکم و فاقد کرک هستند. در مراحل رسيدگى ساقه‌ها به راحتى از محل طوقه جدا شده و توسط باد جابه‌جا مى‌شوند. در اين زمان گياه به رنگ خاکسترى تا قهوه‌اى متمايل به خاکسترى درآمده است. برگ‌هاى اين گياه، متناوب، خطى تا سرنيزه‌اى شکل که در مراحل جوانى گوشتى و شبيه به سوزنى برگ‌ها هستند. طول اين برگ‌ها ۱۰ تا ۴۰ ميلى‌متر بوده و منتهى به خار هستند.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌ها کوچک، بدون دمگل، به تعداد يک تا سه عدد که در بخش‌هاى بالائى انشعابات گياه و يا در محور برگ‌ها قرار گرفته است و دو براکته‌ٔ خاردار آن را احاطه مى‌کند.
بذرهاى اين گياه به رنگ خاکسترى يا زرد متمايل به آبى و داراى جنين حلقوى شکل و شبيه حلزون مى‌باشند.
موسم گلدهى اين گياه مرداد تا مهرماه است و رسيدگى بذرها از شهريور تا آبان‌ماه به طول مى‌انجامد.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز عمدتاً در زمين‌هاى شور رشد مى‌کند و خاک‌هاى با بافت سبک را ترجيح مى‌دهد. در سال‌هاى خشک مزاحمت بيشترى براى محصولات زراعى ايجاد مى‌کند و مى‌توان آن را بيشتر در زمين‌هاى باير، حاشيهٔ جاده‌ها و در ميان لگوم‌هاى دانه‌اى بهاره مشاهده کرد.


همچنین مشاهده کنید