پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

گیاه کامل


نام علمى: Melilotus officinalis (L.) pall
نام انگليسى: Honey lotus, Yellow sweet clover, Sweet clover
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى:
گياهى دوساله، ايستا يا خيزان، به طول ۵۰ تا ۱۰۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. بخش‌هاى بالائى آن کرک‌دار، برگ‌ها شامل سه برگچه، که برگچه‌هاى برگ‌هاى پائينى واژ تخم‌مرغى يا مدوّر و داراى نوک گرد و برگچه‌هاى بالائى گياه سرنيزه‌اى شکل، حاشيه‌ها مضّرس و شامل ۱۰ تا ۱۳ دندانهٔ نامساوى و در بخش زيرين پوشيده از کرک‌هاى ريز است. اين گياه داراى ريشه‌هاى عميق است.
- اندام‌هاى زايشى:
گل‌آذين خوشه، به طول ۴ تا ۱۰ سانتى‌متر يا بيشتر که شامل ۳۰ تا ۷۰ گل زرد رنگ است. ميوهٔ اين گياه نيام، خاکسترى رنگ، تخم‌مرغى شکل، نوک تيز، به طول ۳ تا ۴ ميلى‌متر و پهناى ۲ ميلى‌متر، بدون کرک و محتوى يک، يا به‌ندرت دو بذر زرد متمايل به سبز است.
دورهٔ گلدهى آن ارديبهشت تا تيرماه است.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز عموماً در خاک‌هاى خشک يا نسبتاً خشک، با بافت سبک مشاهده مى‌شود. به شورى خاک مقاومت نسبى خوبى دارد و علاوه بر اين در خاک‌هائى با بافت سنگين نيز قادر به رشد است. حاشيهٔ مزارع، جاده‌ها و کانال‌هاى آبياري، مزارع غلات، باغ‌ها و زمين‌هاى باير از مهمترين مناطقى است که اين علف هرز در آنجا يافت مى‌شود.
گياه مذکور به‌عنوان علوفه مورد استفاده قرار مى‌گيرد ولى مصرف زياد آن به‌علت وجود کومارين مى‌تواند موجب مسموميّت در دام‌ها شود.


همچنین مشاهده کنید