جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

گیاه کامل


نام علمى: Vicia vilosa Roth
نام انگليسى: Hairy vetch, Winter vetch
   گياهچه
اولين برگ‌هاى حقيقى اين گياه شامل يک جفت برگچه است که اين برگچه‌ها مدوّر، يا تخم‌مرغى شکل هستند.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى يک‌ساله يا دوساله، بالارونده و به ارتفاع ۳۰ تا ۶۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقه‌ها منشعب، ظريف، پوشيده از کرک‌هاى متراکم و يا بدون کرک، گوشه‌دار يا چند ضلعى و نسبتاً نرم هستند.
برگ‌هاى شانه‌اى و شامل ۵ تا ۱۰ جفت برگچه و داراى پيچک‌هاى درشت و چند شاخه هستند که در انتهاء هر برگ وجود دارند. گوشواره‌ها کوچک و کامل، آنهائى که در بخش‌هاى بالائى گياه قرار گرفته‌اند سرنيزه‌اى و پائين‌ها نيمه پيکانى و يا نيمه پيکانى باز هستند. ريشه‌هاى اين گياه عميق، راست و داراى انشعابات جانبى فراوان است.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌آذين خوشه و شامل ۳ تا ۳۰ گل به رنگ ارغوانى تا بنفش متمايل به آبى است. اندازهٔ اين گل‌ها ۱۲ تا ۲۰ ميلى‌متر بوده و بر روى دمگلى بلند مستقر شده‌اند.
ميوهٔ اين گياه نيام، به رنگ قهوه‌اى متمايل به زرد، پهن، بدون کرک، به طول ۲ تا ۴ سانتى‌متر و عرض ۵ تا ۸ ميلى‌متر است و سطح آن تعداد کمى رگه‌هاى مشبّک دارد. هر ميوه محتوى ۴ تا ۶ بذر است و بذرها به رنگ قهوه‌اى تيره تا سياه، کروى تا پهن به اندازهٔ ۳ تا ۴ ميلى‌متر هستند و ظاهرى مخملى دارند. هر گياه حدود ۲۵۰ بذر توليد مى‌کند.
موسم گلدهى اين گياه خرداد تا شهريورماه است.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز در ايران انتشار وسيعى دارد و مى‌توان آن را به‌عنوان علف هرز در مزارع غلات، يونجه، باغ‌ها، زمين‌هاى باير و پارک‌ها مشاهده کرد. ماشک گل خوشه‌اى از مهمترين علف‌هاى هرز پهن‌برگ مزارع گندم محسوب مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید