سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

گیاه کامل


نام علمى: Fumaria officinalis L
نام انگليسى: Fumitory, Earth smoke, Fume of the earth
   گياهچه
لپه‌ها باريک، خطى و بلند هستند. محور زير لپه‌ متمايل به قرمز و اولين برگ‌هاى حقيقى داراى بريدگى‌هائى شانه‌اى هستند که پس از مدتى به‌صورت ۲ تا ۳ شانه‌اى با نوک باريک درخواهند آمد.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى:
گياهى يک‌ساله، علفي، به ارتفاع ۲۰ تا ۸۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقهٔ آن داراى انشعابات فراوان و گسترده، زاويه‌دار و نسبتاً خوابيده است. برگ‌ها به‌صورت چند شانه‌اى با تقسيمات باريک و فراوان، به رنگ سبز مات و بدون کرک هستند.
اين گياه در حالت طبيعى بدون بو است؛ اما، چنانچه برگ‌ها و يا ساقه‌هاى آن در بين انگشتان له شوند بوى مخصوصى از آن به مشام خواهد رسيد. ريشه‌هاى آن طويل و سفيدرنگ است.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌ها به رنگ قرمز تا سفيد متمايل به قرمز، فاقد دمگل و به تعداد زياد يا کم که بر روى خوشه‌هاى طويل قرار گرفته‌اند. گلبرگ‌ها بسيار کوچک، مستطيلى شکل و متصل به‌هم که در مجموع به‌صورت استوانه‌اى درآمده و از نظر شکل تقريباً با يکديگر تفاوت دارند. گلبرگ‌هائى که در بخش‌هاى بالاتر قرار گرفته‌اند داراى مهميز هستند و گلبرگ‌هاى پائينى بدون آن مى‌باشند. ميوهٔ اين گياه کروي، به رنگ قهوه‌اى متمايل به سفيد و کوچک بوده و محتوى يک دانه است.
دورهٔ گلدهى اين گياه بهار و تابستان است و جوانه‌زنى بذرها در بهار صورت مى‌گيرد.
   محل رشد و پراکنش
گياه فوق خاک‌هاى لومي، نرم و داراى موادّ غذائى بالا با تهويهٔ مناسب را ترجيح مى‌دهد و از جملهٔ علف‌هاى هرز موجود در باغ‌ها، زمين‌هاى زراعي، مزارع ديم، پارک‌ها، زمين‌هاى آيش و باير محسوب مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید