سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

گیاهچه


نام علمى: Erodium cicutarium (L.) L'Her
نام انگليسى: Common storksbill. Filaree
   گياهچه
لپه‌ها به رنگ سبز تيره، شامل لوب‌هاى عميق و بخش قاعده‌اى هر لوب به‌طور مشخص به عقب برگشته است. طول لپه‌ها ۵/۱ تا ۲ برابر پهناى آن است. اولين برگ‌هاى حقيقى نيز داراى لوب‌هاى عميق بوده و توسط کرک‌هاى سفيد پوشيده شده است. برگ‌هاى بعدى به برگچه‌هاى بدون دمبرگ تقسيم شده و هر برگچه مجدداً داراى لوب‌هاى عميق و نوک‌تيز هستند.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى يک‌ساله يا دوساله، ايستا و يا خوابيده، به ارتفاع ۵/۷ تا ۶۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقه‌ها منشعب، کوتاه و پوشيده از کرک‌هاى ساده، متراکم و لطيف هستند. برگ‌هاى اين گياه ظريف، نازک، تقريباً متمايل به قرمز، ساده تا دو شانه‌اى و به طول ۳ تا ۲۰ سانتى‌متر و عرض ۵/۰ تا ۵ سانتى‌متر و شامل برگچه‌هاى تخم‌مرغى تا خطى متمايل به سرنيزه‌اى با دندانه‌اى ملايم يا تند هستند. برگ‌هائى که در قاعدهٔ گياه وجود دارند به حالت روزت، بدون دمبرگ، کرک‌دار، به طول ۵/۲ تا ۱۲ سانتى‌متر و شامل ۳ تا ۹ برگچه است. اين برگچه‌ها داراى لوب‌هاى عميق هستند و به قطعات نازک تقسيم شده‌اند. در محل اتصال دمبرگ‌ها به ساقه معمولاً گوشواره‌هاى کوچک و نوک‌دار مشاهده مى‌شود. در مواردى ديگر ممکن است برگ‌ها در محل بندهاى ساقه نيز ديده شوند.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌ها به رنگ قرمز تا ارغوانى و به‌صورت دسته‌هائى چترمانند در محل اتصال دمبرگ به ساقه قرار دارند. کاسبرگ‌ها سبز رنگ و در نوک آنها ۱ تا ۲۰ خار کوتاه وجود دارد. گلبرگ‌ها تخم‌مرغى شکل، ۵/۱ تا ۲ برابر طول کاسبرگ‌ها، زودافت، به تعداد ۵ عدد يا کمتر و به اندازهٔ ۶ ميلى‌متر هستند.
ميوهٔ اين گياه کپسول، طويل، باريک، کرک‌دار و شبيه سوزن و يا نوک لک‌لک است پس از رسيدن با ۵ شکاف باز مى‌شود و هر قسمت از آن محتوى يک بذر است. بذرها به رنگ قهوه‌اى روشن، صاف، دوکى‌شکل و به طول ۴ تا ۶ ميلى‌متر هستند. هر گياه قادر است حدود ۲۰۰ تا ۶۰۰ بذر توليد کند.
موسم گلدهى اين گياه خرداد تا اوايل مردادماه است.
   محل رشد و پراکنش
اين گياه خاک‌هاى سبک و حاصلخيز را ترجيح داده و مى‌تواند به‌عنوان علف هرزى يک‌ساله يا دوساله محصولات زراعى مختلف، سبزيجات، صيفى‌جات و مزارع يونجه را آلوده سازد. نوک لک‌لکى در مراتع جزو گياهان خوش خوراک محسوب مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید